Avatar billede Annstt Nybegynder
15. marts 2013 - 13:04 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Efter Ukash. Nu uden skrivebord

Håber dette er det rette sted. Blev igår ramt af Ukash som nu er fjernet efter mange gode råd her. Men nu kommer så det næste problem. Mit skrivebord er væk?? Hvordan får jeg gendannet det. Har prøvet at gendanne fra før angrebet, men uden det virker. Er absolut ikke edbgeni
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2013 - 13:19 #1
Hej og velkommen til.
Hvilket syresystem kører du?
Hvordan er Ukash blevet fjernet?
Har du udført ydeligere scanninger?
Avatar billede Annstt Nybegynder
15. marts 2013 - 16:44 #2
Tak. Kører med Windows 7 home premium  64 bit
Ukash blev fjernet ved at oprette en testbruger og så gå ind den vej og hente Malware bytes. 3 filer fundet og de er blevet slette. Forsøg derefter at starte op, men får sort skærm. Prøver at gendanne fra en tidligere udgave, men får sort skærm. Scanner med csis, som jeg fandt i en tråd. Alle 4 clear. Og hentede jeg Adw Cleaner og har rettet fejl. Stadig med samme resultat. Og så gav jeg op :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2013 - 17:18 #3
Kan den køre fra fejlsikret med skærmen tændt?
Kunne være din grafik driver der skulle geninstalleres
Avatar billede Annstt Nybegynder
15. marts 2013 - 17:32 #4
Sort skærm, hvor der står. Microsoft (R) Windows (R) (Build 7601: Service pack 1) øverst. Hvordan genstartet jeg i givet fald?? Føler mig godt nok lost
Nu kom der så et advarselsbillede op fra McAfee, at det er slået fra, og jeg kan ikke få lov at slå det til.
Virker jo som om der stadig er virus
Avatar billede Annstt Nybegynder
15. marts 2013 - 17:43 #5
Kommer ind og får login til Windows men når jeg så logger ind kommer den sorte skærm
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2013 - 17:50 #6
Har du stadig tes brugeren på pc, og kan logge på den?
Avatar billede Annstt Nybegynder
15. marts 2013 - 17:57 #7
Ja
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2013 - 18:28 #8
Hvis den virker som den skal, så prøv at køre en online scanning af pc.
http://www.spywarefri.dk/online-scannere/
Jeg har selv brugt Kaspersky en enkelt gang.
Se om den finder noget snavs.
Kan være at på din normale brugerprofil, at der er systemfiler der er ødelagte, og at det er derfor du får sort skærm.
Når du har scannet, og den måske har fundet og fjernet noget, så prøv igen din egen profil og se om den kan køre i normal tilstand.
Kan den ikke, så prøv at starte op i fejlsikret med kommandoprompt.
Når den er oppe i kommandoprompt skriv  sfc /scannow (husk det lille mellemrum mellem sfc og /
Hav din Win 7 cd i når du kører dette.
Genstart pc og se om den kan køre nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2013 - 18:37 #9
Der er vist også noget med at hvis du trykker gentane gange på F11 under boot, så skulle du kunne få en mulighed for at reparere din pc.
Mener man i denne situation også skal have disken i.
Men da jeg ikke selv kører så meget på Win 7 kan jeg ikke lige huske proceduren.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2013 - 18:56 #10
Avatar billede Annstt Nybegynder
15. marts 2013 - 20:10 #11
Det hjalp ikke. Skrev også at den ikke fandt nogen fejl. Andre gode forslag? Kan det hjælpe at geninstallere hele win? Og hvis ja,, hvordan gør jeg det?
Avatar billede per_moll Nybegynder
15. marts 2013 - 20:44 #12
start din pc op med kun komando promt  tryk F8 ved start af pc
derefter skriver du MSCONFIG og Windows vil starte op  find det som er slået til med vingeben og fjern det scan og genstart og det er væk
Avatar billede Annstt Nybegynder
15. marts 2013 - 21:17 #14
Per-moll. Kan desværre ikke se billerne og er lidt usikker på hvad det er jeg skal. Måske giver det god mening, hvis jeg går derind, men har ikke lyst til større problemer end jeg har nu. Som skrevet i starten er jeg absolut ikke computernørd :-)
Formåede nu vha Windows jobliste og komme ind i mit kontrol panel, så nu er der biller på min sorte pauseskærm, men jeg kunne ikke få adgang til proceslinien og så døde det og nu er kontrolpanelet væk. Synes ikke det er sjovt mere :-(
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. marts 2013 - 22:27 #15
Prøv at
klikke på StartMenu
Klik på Computer

Så kommer vinduet med dine drev frem

I øverste linie (adresse linien)skriver du
C:\Users\det gamle brugernavn\Desktop
og trykker enter

Evnetuelt skriver du
C:\Users\det gamle brugernavn\Skrivebord

Se om det virker, jeg har ikke Home Premium så jeg er ikke sikker
Avatar billede 220661 Ekspert
16. marts 2013 - 08:20 #17
#14 Kan godt forstå du ikke synes det er sjovt.
Hvis de to ovennævnte løsninger ikke løser probelmet kunne man prøve en anden ting.
Kunne forstå at test brugeren kunne køre, men der har du jo ikke de ting du normalt bruger.
Prøv at gå i kontrolpanelet og gå i brugere.
Prøv at se om du kan ændre din konto til administrator.
Kan du få lov til det?
Kan du, så burde du få adgang til alle programmer på pc.
Avatar billede Annstt Nybegynder
16. marts 2013 - 17:42 #18
Tusind tak for alle jeres gode råd, de hjælper desværre bare ikke. Kommer ingen vegne. Suk. Jeg har hverken skrivebord eller kontrolpanel hverken, når jeg logger ind med mit eget brugerid eller via testbrugeren. Den eneste forskel på de to er, at skrivebordet i min egen profil er sort, mens det er lysblåt i testen. Den eneste vej ind er via joblisten

Vil det være helt tosset at prøve  at reinstallere Windows? Og hvordan kan jeg komme til det uden dialogbokse på skrivebordet??
Avatar billede 220661 Ekspert
16. marts 2013 - 18:18 #19
Formoder da det er pga et korrupt system du ikke har billede.
Ved en nyinstallation af systemet skulle du gene have billede igen.

Håber der er nogle der tager over nu da jeg ikke er på mere før i morgen :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. marts 2013 - 19:47 #20
Du skriver du kan då adgang til joblisten.
Måske har jeg overset det, men har du en start memu?
Hvis ikke, så tryk [CTRL]+[SHIFT]+[ESC]
Så kommer joblisten frem (der er også en [Win]+et eller andet)

Prøv at klikke på filer
nyt job
skriv explorer.com

Hvis der er noget med explorer.exe under opstart kan det måske komme frem her.
---------------------------------------

Hvis du har start menu:
Har du en DVD med windows 7 på
Så sæt den i drevet

tryk på start
I søgefeltet skriv cmd
På ikonet med cmd.exe højreklik og vælg kør som administrator

Med windows 7 dvd'en i drevet
I command vinduet skriv sfc /scannow

Der er mellemrum mellem sfc og /
Avatar billede Annstt Nybegynder
16. marts 2013 - 20:33 #21
Explorer .com kan ikke findes og nej desværre ingen startmenu :-(  men har Windows på DVD
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. marts 2013 - 21:34 #22
Undskyld fejl explorer.exe
Avatar billede Annstt Nybegynder
16. marts 2013 - 22:18 #23
Det virkede bedre. Men kan ikke få lov til at komme ind i noget der har med startmenu og proceslinie at gøre. Så holder Windows op med at virke
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. marts 2013 - 23:10 #24
Der er ingen tvivl om at du er nødt til at geninstallerer helt fra bunden.

Men hvis du har vigtige data, så skal de reddes.

Kan du huske navnet på nogle af dine data filer.
Billeder, dokumenter osv.
Avatar billede per_moll Nybegynder
16. marts 2013 - 23:24 #25
rolig nu jeg kigger på den og ser hvad der kan reddes
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. marts 2013 - 09:35 #26
#25
Den skal geninstalleres, det system bliver ikke rigtig stabilt igen.

Ja data skal reddes, og ud fra den historie vi har fået her, tror jeg ikke data er tabt, så det er ret sikkert muligt at redde dem.

Gennem alle årene har jeg kun en gang været ude for at data totalt er forsvundet, og at det ikke har være muligt at redde bare en lille txt fil.

Noget af det første man kan gøre i en situation som denne, er at søge efter et kendt filnavn eks "min fil.doc", "ved stranden.jpg"
osv.
Og derfor vil jeg gerne have en søgning hvis det er muligt, derfra kan man så finde filens placering og forhåbentlig åbne den mappe hvor filen befinder sig.

Er det en succes så bør data sikkerhedskopieres med det samme.
Derefter kan man forsøge sig med mere dybdegående ting, da data er sikrede.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2013 - 09:54 #27
Jeg havde tilsluttet disken til et andet system og fået filerne ud.
Alternativt kunne man måske gøre det med en live cd.
Hirens boot cd måske: http://www.eksperten.dk/guide/1463
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. marts 2013 - 11:53 #28
#27 Enig, men som Annstt skriver "Er absolut ikke edbgeni"

Så jeg tager udfordringerne lidt ad gangen.

Selv ville jeg i den situation, gøre netop det.
Disken over i en ekstern boks eller docingstation
Hente data ud med en anden computer.

Eller hvis muligt:
Sætte disken som sekundær disk.
Installer Windows på en ny/anden disk
Hente data fra den gamle disk.

MEN, lige en lille historie!
Jeg bruger RollbackRX så jeg kan fortryde alle ændringer også ændringer der er forårsaget af netop Ukash og andre nederdrægtige sager, på få sekunder.

Jeg  installerede for et par år siden en frisk Windows, supporteret af RollbackRX
Der efter lavede jeg og laver jævnligt en raid på nettet, med det formål at få diverse grimme ting på systemet :-/
Første del af projektet lykkedes til UG, Ukash kom på for nogle måneder siden.

Jeg gemmer så de link hvor jeg giver systemet alle de grimme ting.
Reetablerer med RollbackRX
og så er vi kørende igen, helt dugfriske.
Jeg har også prøvet at hærge systemet med mange besøg på samtlige link, aldrig har jeg set et mere snavset system, alt der kunne ødelægge det gjorde det, efter et forsøg på en normal genstart gik den selvfølgelig ned og var umulig at redde af gængse veje som vi bruger her på eksperten, dine og karise's mange gode rød blev fulgt til punkt og prikke, mine egne erfaringer gennem 35 år blev brugt, intet hjalp.

Derefter en genstart under starten valgte jeg så at reetablerer med RollbackRX, og det var så det en dugfrisk maskine, som var den lige blevet installeret.

Dette er dog ikke en reklame for noget kun en god erfaring
Avatar billede per_moll Nybegynder
17. marts 2013 - 11:57 #29
ja det kan du bruge men lad nu vær at forvirre folk mere end godt er en ganske alm bruger har ikke forstand på det
drop det nu jeg laver den her i eftermiddag
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2013 - 12:14 #30
Godt du er i nærheden :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. marts 2013 - 14:29 #31
Ja men det er da OK.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
17. marts 2013 - 17:40 #32
Jeg installerer altid easeus gratis partition maneger på mine
pc'er. Det er supernemt at bruge.
Skal jeg installere en ny harddisk vil jeg altid koble den til som harddsik nr 2. Kan jeg ikke se den nye disk, vil jeg sikkert også få problemer med kopiering installering.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
17. marts 2013 - 17:49 #33
UPS
Jeg svarede på et forkert spørgsmål.

Jeg har lige måttet opgive at fjerne Ukash (dansk politi virus)
I første omgang lykkedes det, men da jeg ikke havde masterpassword til computeren (en ven som havde købt den af et firma) fik jeg ikke lov til at installere ccleaner.
Brugeren fik derefter besøg af en ny forbedret version af politi-virus, og jeg måtte opgive. Det var en xp. jeg fik adgang til drev c: via en windows 7 installationscd. Jeg kom ind i regedit og fik ændret et ntlogind shell tilbage til explorer.exe, men
virus havde nu fået alt for meget magt over computeren, så jeg opgav. Det endte med en ny installation på en anden harddisk.
Det var dog efterfølgende let at hente filer fra den gamle  harddisk, således at brugeren fik reddet alle sine data.
Avatar billede per_moll Nybegynder
17. marts 2013 - 17:57 #34
hvorfor ikke bruge den gamle disk igen den fejler da intet?
bare slet NTFS partionerne og lav ny
Avatar billede Annstt Nybegynder
17. marts 2013 - 22:50 #35
Først tusind tak til alle, der har forsøgt at bidrage til løsning af problemet. per_moll har haft computeren i hænderne har til aften og har formået at genskabe den til et punkt før virus. Og spørg ikke mig om de teknisk detaljer i det :-)  Men ud over at have reddet min computer (og en kvinde i nød) har jeg også fået en masse gode råd, som forhåbentlig kan bidrage til et sikrer liv i cyberspace, men også til løsninger der kan gøre det lettere skulle en lignede situation opstå igen. Tusind tak, det er en helt uvurderlig hjælp
Avatar billede per_moll Nybegynder
17. marts 2013 - 22:57 #36
Det var så lidt :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2013 - 10:55 #37
velbekomme.
per_moll du burde jo have lavet #36 som svar.
Avatar billede jensenjs Juniormester
18. marts 2013 - 10:57 #38
#36 burde være svar.
Avatar billede per_moll Nybegynder
18. marts 2013 - 11:31 #39
#36 nu bruger jeg normal ikke det her forum
men løste det ved at gå bagvejen ind og slå alt fra i start op  for derefter at gendanne disken til den 25-2-2013

det var den korte vers
Avatar billede per_moll Nybegynder
18. marts 2013 - 11:33 #40
#36  aner ikke hvordan det her forum kør men prøver her
pc virus løst :-)
Avatar billede per_moll Nybegynder
18. marts 2013 - 11:34 #41
#36 nu bruger jeg normal ikke det her forum
men løste det ved at gå bagvejen ind og slå alt fra i start op  for derefter at gendanne disken til den 25-2-2013