Avatar billede CipherGuy Novice
14. marts 2013 - 16:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Uddannelse efter Webudvikler

Hej!

Jeg har søgt en del på mulighederne efter uddannelsen som webudvikler.

På nuværende tidspunkt læser jeg multimediedesign, hvorefter jeg regner med at uddanne mig til webudvikler. MEN, jeg vil gerne ende med en kandidat! Efterhånden har jeg dog erfaret at de færreste kandidat uddannelser vil optage elever med en PBA, og ikke den almene teoretiske bachelor..

Kender I nogle muligheder for at læse en kandidat efter webudvikler uddannelsen ??

- Eller er man simpelthen "stuck" som webudvikler ?? Er det tilfældet, er jeg nød til at vurdere hvorvidt jeg skal tage uddannelsen, eller finde en helt anden retning.

Mvh.
Kasper W.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2013 - 17:21 #1
Nu haaber jeg ikke at du er nem at fornaerme.

:-)

Multimedie designer er en 2 aarig uddannelse med et noget blakket ry. Og der er ifoelge beskrivelsen paa ug.dk ikke meget fokus paa software udvikling.

http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsakademiuddannelser/itogdesignuddannelser/multimediedesigner.aspx

De obligatoriske elementer bliver tilrettelagt inden for kerneområderne:

    Virksomheden, som omhandler organisatoriske aspekter i multimedieudvikling og multimediebrug samt innovation, forretningsforståelse og ledelse af udviklingsprojekter.
    Kommunikation og formidling, som omhandler kommunikationsstrategi og formidling, markedsføring, mediesociologi og brugertest.
    Design og visualisering, der giver indblik i principper for design og konceptudvikling, i design og udvikling af interaktive brugergrænseflader samt i form og æstetik.
    Interaktionsudvikling, som handler om strukturering, dokumentation og implementering af simple dynamiske multimedieapplikationer, udvikling af grænseflader, systemudvikling og brug af modeller.

I løbet af uddannelsen arbejder du tværfagligt med bl.a. andet kommunikations- og formidlingsteorier, opbygning af web-sider, grafisk design, audio/video og 3D-animation, æstetik, markedsføring, journalistik, it-systemer og datakommunikation. Du lærer at forstå organisationsstrukturer og -processer i forbindelse med multimedieudvikling.

Under de valgfrie elementer specialiserer du dig gennem en konkret opgave inden for multimedieområdet. Opgaven udgør samtidig det afsluttende eksamensprojekt.

PBA i web udvikling er ikke meget bedre. 1.5 aar. Og stadig et noget bloedt indhold ifoelge ug.dk.

http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/tekniskeogteknologiskeudd/webudvikling.aspx

De seks fagmoduler er følgende:

    Web-programmering og netværk
    Backend programmering (for multimediedesignere) og Frontend programmering (for datamatikere)
    Databaser og XML
    Udviklingsmiljøer og CMS
    Webkommunikation og netværkssociologi
    Interfacedesign og digital æstetik
    Avancerede medieteknologier

Valgmoduler kan være følgende:

    Projektledelse
    Sikkerhed
    Videnskabsteori

Den kombination er efter min bedste overbevisning ikke en uddannelse som kvalificerer en til at arbejde som software udvikler.

Det betyder ikke, at der ikke kan komme gode software udviklere ud derfra. Men det vil i hoej grad vaere deres interesse og evner som goer det og ikke kravene fra uddannelsen.

Beklager de lidt haarde ord, men saadan ser jeg paa det.

En datamatiker og en PBA i softwareudvikling ville vaere en noget staerkere kombination.

http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsakademiuddannelser/itogdesignuddannelser/datamatiker.aspx

De obligatoriske elementer tilrettelægges inden for fagområderne:

    Virksomheden, der handler om organisations- og forretningsforståelse, økonomistyring, it-udvikling og it-sikkerhed.
    Systemudvikling, der handler om analyse, metode, design, projektarbejde, it-værktøjer og kvalitetssikring.
    Programmering, der handler om algoritmer, datastrukturer, programmeringssprog, sprogteori, programkvalitet, databaseprogrammering og softwarearkitektur.
    Teknologi, der handler om operativsystemer, sikkerhed, distribuerede systemer, netværk, databaser og teknologiudvikling.

De valgfri elementer består af et specialeforløb, hvor du kan specialisere dig bredt inden for det informationsteknologiske område, så du kan blive systemudvikler, programmør, softwaresupporter eller systemkonsulent alt efter, hvor din hovedinteresse er.

http://www.ug.dk/Uddannelser/professionsbacheloruddannelser/tekniskeogteknologiskeudd/softwareudvikling.aspx

De fem fagmoduler er følgende:

    udvikling af store systemer
    databaser for udviklere
    kontraktbaseret udvikling
    systemintegration
    test

De tre valgmoduler er følgende:

    projektledelse
    sikkerhed
    videnskabsteori

Der er simpelthen markant mere software udvikling i det.

Men det hjaelper jo ikke dig.

Og udfra dine hidtidige valg saa gaetter jeg paa an en tung teoretisk uddannelse som datalog eller ingenioer med masser af matematik ikke lige er det du leder efter.

Mit bedste forslag vil vaere at du snakkee med en studievejleder om hvorvidt du kan komme ind paa PBA i software udvikling.

Multimedie designer giver ikke umiddelbart adgang, men der er tilsyneladende visse muligheder:

For at blive optaget på uddannelsen, skal du have en uddannelse som datamatiker.

Du kan også få foretaget en realkompetencevurdering på baggrund af en videregående voksenuddannelse (VVU) eller en diplomuddannelse.

Og efter den tager du en master i IT med specialisering i software konstruktion.

Saa begynder det at ligne noget.
Avatar billede CipherGuy Novice
15. marts 2013 - 09:52 #2
Helt fantastisk!
Dejligt at du skriver tingene som de er.
Jeg har nemlig overvejet om jeg skulle starte på en datamatiker, men ville bare lige have bekræftet at der ikke var nogle vej videre i systemet for en multimediedesigner.

Jeg har også haft overvejet en medialogi, men igen, jeg ved ikke hvor meget programmering der er i den uddannelse og hvilke fremtidige muligheder der er med den. Jeg var nede ved uddannelses-centeret i går, og de vidste ikke rigtig noget om den uddannelse.

Men tusinde tak for svaret! :)
Avatar billede CipherGuy Novice
09. maj 2013 - 10:03 #3
Du må gerne få de 60 point, hvis du lige opretter et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. maj 2013 - 15:00 #4
svar