Avatar billede rax Praktikant
11. marts 2013 - 14:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Redirect, men skjul hvor du kom fra

Hej folkens

Lad mig kort beskrive scenariet: forestil jer, at et firma har en webshop med adressen: www.firma.dk/webshop.asp?referrer_id=123

Der er mange affilieret med firmaet, som har lignende webshops, der sælger akkurat samme produkter.. eneste forskel er referrer_idet, som naturligvis bruges i affiliate sammenhæng.

Firmaet har en politik om, at man IKKE må linke direkte til ovenstående link fra sit eget site. Gør man det, bliver man smidt på porten. Jeg må derfor IKKE have et link på www.mitsite.dk, som linker direkte til ovenstående link. Irriterende, men således er firmaets politik. Dog må jeg gerne uddele flyers med adressen www.firma.dk/webshop.asp?referrer_id=123 skrevet på, så folk selv kan skrive det ind i deres browser. Dette er naturligvis meget upraktisk, utroværdigt.. nå ja, og pisse grimt.

Spørgsmålet er derfor: er det muligt for mig at lave en redirect fra f.eks. www.mitsite.dk/webshop til ovenstående link, således at de IKKE kan se, at man kommer fra mitsite.dk domænet. Jeg ville ikke lave et klikbart link som linker til redirectsiden, men derimod hellere skrive www.mitsite.dk/webshop på min flyer, da jeg mener det er en meget pænere URL. Det vigtige er, at det fra www.firma.dk skal se ud som om, at den lange besværlige adresse blev indtastet i browseren, og at de IKKE må kunne se, at det kom som en redirect fra mitside.dk domænet. Jeg ved, at header("location: xxx") KAN være en mulighed, men lidt google søgning fortæller mig også, at dette kun virker hvis der redirectes fra et https site, hvilket der ikke gør i dette tilfælde. Holder dette vand?

Jeg hører meget gerne fra folk, som kan hjælpe mig her. Det er naturligvis vigtigt, at redirecten skjules uanset hvilken browser brugeren anvender.

På forhånd tak :)
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2013 - 14:12 #1
<ole>

Og du er klar over, at der her på Eksperten er brugere, som arbejder med præcis den slags? Måske er det ikke det mest oplagte at spørge de folk, man forsøger at snyde  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede rax Praktikant
11. marts 2013 - 14:24 #2
Ja, det er jeg bestemt helt klar over. Det er netop derfor jeg spørger her, da der er flere brugere som ved en del om dette.

Jeg er ikke ude på at snyde nogle brugere af eksperten, men derimod er jeg ude på at optimisere effekten af min markedsføring. Det er (ikke overraskende) et amerikansk firma jeg omtaler i min case, som har indført denne politik af uforklarlige årsager. Jeg er personligt uenig i politikken, og kan forstå på dem, at det først og fremmest er udefrakommende links de ikke vil tillade. Dette er heller ikke hvad jeg er interesseret i, jeg vil blot gerne kunne angive et noget nemmere og pænere link end det lange og besværlige.

Jeg spørger herinde for at finde ud af, om det er teknisk muligt, og er fortsat interesseret i at høre fra folk.
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2013 - 14:29 #3
Du har vel frivilligt godkendt regelsættet, da du indledte samarbejdet. Kan du ikke acceptere reglerne, vælger du naturligvis bare et andet firma at arbejde sammen med.

Vælger du i stedet at bryde på reglerne, er det vel vanskeligt at få det til andet end snyd  =)
Avatar billede rax Praktikant
11. marts 2013 - 14:32 #4
Bestemt ikke, jeg undersøger mine muligheder :) korrekt, det er "snyd" i firmaets optik, men det er jo en risiko jeg påtager mig 100%. Det jeg søgte herinde var teknisk vejledning, ikke moralsk :)
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2013 - 15:07 #5
Nej, det er snyd i helt objektiv forstand ... og det tror jeg helt sikkert også, du selv er klar over. Hvad din risiko skulle have med sagen at gøre, kan jeg til gengæld ikke se.

Du slipper næppe for en moralsk vinkel, når du beder om teknisk vejledning til at snyde os eller vore kollegaer
Avatar billede rax Praktikant
13. marts 2013 - 09:16 #6
Det kan ikke lade sig gøre, da man ingen kontrol har over referrer fra serversite, det sættes udelukkende af klienten selv.

Løsningen er at redirecte via et https mellemled, da https redirects ikke sætter referrer. Et eksempel på et flow kan derfor være:

1) http://www.mitsite.dk/webshop --> https://www.mitsite.dk/webshop

2) https://www.mitsite.dk/webshop --> www.firma.dk/webshop.asp?referrer_id=123

Hvorvidt dette holder tæt i alle scenarier (browsere, OS, etc.) har jeg ikke testet, hvilket man bør gøre for fuldstændighedens skyld - med mindre man er sikker i sin sag :)