Avatar billede LasseHoj Praktikant
08. marts 2013 - 16:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Min HP driller

Hej derude. Jeg er langtfra computer-kyndig så jeg tænkte jeg lige ville forsøge mig her. Jeg har en HP Pavillon som efterhånden er knap 4 år gammel. For to måneder siden var den til reparation og fik skiftet motherboardet men her den sidste uge er den pludselig begyndt at opføre sig mærkeligt. Den "fryser" tit hvor jeg så typisk skal vente 3-6 minutter før jeg kan lave noget på den igen. Derudover laver den næsten diskkontrol hver anden gang den startes og nu er der så også begyndt at poppe en masse ting op når den er startet med meddelelser som fx "Programmet HP media smart menu fungerer ikke". Disse meddelelser har den både gjort med HP Wireless Assistant, Sony PC companion, Cyberlink medialibray service og Microsoft Windows Search indeksering. Jeg har scannet den igennem med et spyware program som ikke fandt noget snavs. Jeg har stadig et halvt års forsikring tilbage på den så ville det være en ide at sende den ind eller er det nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre?
Avatar billede LasseHoj Praktikant
08. marts 2013 - 16:09 #1
Nu siger den så at Windows har fundet et alvorligt problem og genstarter automatisk om et minut. Det har den gjort for et par dage siden hvor den fandt ud af at den ikke kunne reparere problemet automatisk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. marts 2013 - 18:14 #2
Kør lige et par ture med det her, inc fuld scan.
http://www.hdtune.com/
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2013 - 19:35 #3
Enig med NielsErikK. Måske er harddisken ved at stå af?

Jeg ville i hvert fald hurtigts muligt gå i gang med at kopiere alt på den, som du helst ikke vil miste.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2013 - 08:13 #4
Når der er så mange fejl på en gang, kunne det tyde på disk fejl.

Så jeg er enig i en kørsel med et program til at tjekke disken for fejl, og jeg har brugt HdTune et par gange fra Hirens Boot Cd, som er en samling af værktøjer til at kontrollere pc med:
http://www.eksperten.dk/guide/1463
Ps mener faktisk også man kan lave den så den kører fra Usb hvis man vil dette.
Viser den ikke fejl, så kommer du ikke udenom at skulle gendanne systemet fra bunden desværre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. marts 2013 - 08:14 #5
Enig med både #3 og #4.

Mit valg ville være at montere HDD internt i en stationær (som slavedrev - ikke C-drev), det giver mulighed for nem backup og efterfølgende kørsel med HDTune.
Avatar billede LasseHoj Praktikant
11. marts 2013 - 09:30 #6
Mange tak for svarene.

Jeg har prøvet at anvende HDtune som NielsErikK foreslår men jeg forstår ikke helt hvad der kom ud af det.

Har kørt med Benchmark, Health, Error Scan og Disk Monitor.

Det eneste jeg lige kan se der kommer noget ud af er Health hvor programmet markerer "Reallocated Sector Count", "Reallocated Event Count" og "Ultra DMA CRC Error Count" med warning.

Men jeg er i tvivl om hvad de forskellige ting betyder og om/hvad jeg skal gøre ved det?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. marts 2013 - 06:28 #7
Post nogle billeder så kan vi se på dem og vurdere.
Avatar billede LasseHoj Praktikant
12. marts 2013 - 09:34 #8
Hmm, hvordan poster man et billede her?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. marts 2013 - 20:32 #9
Du uploader det et sted på nettet og poster adressen her.
Se evt post vejledning lige under hvor vi skriver vores post.

Her er de 3 første fra google, det er fløjtende lige gyldigt hvor du uploader dem.  :-)
http://www.imageshack.dk/
http://billedeupload.dk/
http://www.gratisimage.dk/
Avatar billede LasseHoj Praktikant
14. marts 2013 - 08:07 #10
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. marts 2013 - 08:22 #11
Prøv lige også at køre den her, jeg kan ikke li reallocated tallene fra din HDD.
http://www.hdsentinel.com/hard_disk_sentinel_professional.php#portable

Det er oversigt samt S.M.A.R.T. jeg gerne vil se først. :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. marts 2013 - 17:15 #12
Hard Disk Sentinel Professional Portable v4.30 (ZIP)
http://www.hdsentinel.com/download.php
Avatar billede LasseHoj Praktikant
23. marts 2013 - 10:47 #13
Tak for hjælpen. Jeg tror bare jeg sender den ind mens forsikringen stadig dækker og så håber jeg det hjælper på det.