Avatar billede htmlkongen Novice
04. marts 2013 - 10:27 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

lookup funktion - er du excel nørd?

Jeg vil gerne have en udregning som regner følgende ud, men kender ikke vlookup formlen:

Hvis felt A er (her står et tal der er manuelt puttet ind)

skal den kigge i en kolonne og finde teksten til højre for. (B2)

Så skal den efterfølgende finde det navn (fra B2) i en række og læse tallet udfor. (C2)

Så skal den kigge på en række (som indeholder samme tekst som B2) og regne ud om C3 er højere eller mindre end et felt (G25)

Hvis det er mindre end tallet fundet i C2 skal resultatet komme ud med hvor meget differencen er (fx -45 - eller +50)

Slutteligt skal den afgive en farve som er grøn hvis det er et negativt tal, og farven rød hvis tallet er positivt

For eksempel.

Hvis felt A1 = 1
så står der i B2 = Peter
Så kigger den efter "Peter" og læser tallet til højre for
Hvis tallet ud fra "Peter" er mere eller mindre end et felt, så skal den komme med en hhv. grøn eller rød farve, og derefter skrive værdien.

På forhånd mange tak for hjælpen :)
Avatar billede htmlkongen Novice
06. marts 2013 - 11:13 #1
I guess not :)
Avatar billede ole_viller Mester
06. marts 2013 - 21:38 #2
Det lyder rigtig spændende, men . . .
Kan du ikke prøve at blive lidt mere præcis i problem-formuleringen?
f.eks. er B2 betinget af, hvad der bliver sat ind i A1? Er C2 og C3 afhængige af, hvad der står B2 - og således måske også af A1?

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede htmlkongen Novice
07. marts 2013 - 08:36 #3
Jeg tror muligvis at det kan laves med enkombineret IF funktion.

Hvis du fx har:

A  B        C          D        E
1  Test
2  Car
3  Flower
4  PC

Hvis jeg så i E13 taster 4, så skal fx. D1 kigge i A kolonnen og skrive det som står udfor. I dette tilfælde PC. Altså skal kommandoen være i D1.