Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
01. marts 2013 - 19:32 Der er 9 kommentarer

Få logo på Facebook profilbilleder. (Søren & Eddy)

Hej allesammen.
Jeg har lidt af en svær udfordring. Jeg ved ikke om i kender til de to danske mænd, og fire filippinere som har siddet som gidsler nede i Somalia i mere end 750 dage nu.
For at gøre en lang historie kort, har jeg længe ville gøre noget for at gøre opmærksom på vi har 2 danskere som virkelig har brug for os. Så jeg er igang med at udvikle en hjemmeside, hvor meningen er man skal kunne komme ind, og få et 'Søren & Eddy' logo i bunden af sit profil billede, som man så kan gemme, og bruge på facebook..

Problemet: er at jeg kun har forstand på 'design' delen af hjemmesider, og ikke kodning. Så jeg ville høre om der er nogen som kan give mig en idé om hvor svær en udfordring det er, og om det er noget en uerfaren koder kan guides til at kunne klare?

De venligste hilsner

Nikolaj
Avatar billede olebole Juniormester
01. marts 2013 - 20:06 #1
<ole>

Du får næppe lavet noget, som kan håndtere billeder direkte fra et digikamera - det vil overskride de fleste udbyderes grænse for RAM-forbrug, med mindre du køber en specialaftale.

Billedet skal altså først formindskes, hvilket somregel sker i et program, som også kan skrive på billedet. Selvom tanken er nydelig, er der måske andre måder at gøre opmærksom på sagen - også for de, som ikke har en Facebook profil  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
01. marts 2013 - 20:23 #2
Tak for dit svar ! Jamen jeg syntes da jeg har set noget lign. før, bare hvor man kan lave sjov med billeder, og sætte nogle effekter derpå.
Så håbede man måske kunne uploade et billede (uanset størrelse), hvor der så automatisk ville blive komprimeret til en overskuelig størrelse..
Jeg vil virkelig gøre alt for at få det op at køre, da det er den eneste idé jeg lige har. Og da facebook er så brugt et socialt netværk, er det en god mulighed for at få gjort folk opmærksomme.. Det kan godt være det er ønske tænkning, men vil virkelig gerne forsøge!
Avatar billede olebole Juniormester
01. marts 2013 - 21:30 #3
"Så håbede man måske kunne uploade et billede (uanset størrelse), hvor der så automatisk ville blive komprimeret til en overskuelig størrelse.."

Ja, det er et håb, du deler med rigtig mange - hvad PHP-kategoriens tråde vidner om. Det forholder sig dog sådan, at et billede på bare 5MB meget let optager 50-75MB RAM på serveren. Når du så begynder at foretage billedbehandling på det, stiger dette tal yderligere - og ofte ret dramtisk.

Skal du yderligere have et logobillede indkopieret, skal dette jo også løftes op i hukommelsen, hvilket betyder yderligere RAM-forbrug.

Jeg har skam også set den slags på WWW, men det kræver en større serverløsning, og spørgsmålet er så, om du er parat til at betale det fornødne  =)
Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
02. marts 2013 - 00:49 #4
Okay, du skal have tak for din tid !
Jeg er nået frem til at man vist kan opnå funktionen i wordpress, med en plugin. Spørgsmålet er så bare hvilket plugin der er tale om.
Det skal selvfølgelig helst være sådan at gæsten, uploader sit billede, hvor efter det bliver vist med logoet (vandmærket) påsat, og derefter gemmer billedet som hvilket som helst andet. Når gæsten så lukker ned for siden skal billedet bare slettes, det er ikke noget der skal gemmes på hjemmesiden eller noget..

Domainet er købt og betalt, venter bare på det bliver aktiveret.
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2013 - 00:59 #5
Der ligger tusindvis af løsninger 'derude' - herunder i WordPress - men det er som sagt ikke det, der er problemet. Jeg må forstå dig sådan, at du ikke ønsker at lytte til erfaring/viden, så det eneste, jeg kan gøre, er vist at ønske held og lykke med projektet  =)
Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
02. marts 2013 - 01:03 #6
Jo jeg vil meget gerne lytte til din viden og erfaring, og tager det også til mig.
Og sætter pris på du tager dig tid til at hjælpe. Men det betyder selvfølgelig ikke at jeg ikke vil forsøge at se om jeg kunne finde en eller anden måde at få det gjort på :)

Men tak skal du have. Og god weekend.
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2013 - 01:51 #7
I lige måde  =)

Der er ikke så mange måder at lave det på - og et billede fylder nu engang det i RAM'en, det fylder. Stortset alle løsninger gør nogenlunde det samme ved billedet - på samme måde.

Derfor er det under alle omstændigheder nødvendigt at købe en vitaminrig løsning hos udbyderen, hvis du skal kunne håndtere billeder direkte fra et digitalkamera
Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
06. marts 2013 - 22:33 #8
Så er jeg igang :) http://sorenogeddy.dk
Avatar billede olebole Juniormester
06. marts 2013 - 22:45 #9
Fint - men du skal nok passe på med at bruge Ekstra Bladets logo uden tilladelse  =)