Avatar billede rkongsgaard Nybegynder
28. februar 2013 - 14:42 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

2000 kr i forbrug i 1 værelseslejlighed?

Hej folkens.

Jeg ved dette ikke nødvendigvis er rette forum, men I har godt styr på mange ting, så måske el, vand og varme forbrug er noget I ved lidt om :)

Min hustru og jeg bor i en lille et værelses-lejlighed på ca. 35 kvm på Frederiskberg. Vi betaler p.t. ca. 3700 i husleje, og så 1775 kr i forbrug.
Det er en del af en lidt alternativ ejendom, hvor vi er 4 lejligheder og 1 hus der deler forbruget hver måned. Vi er i alt 20-25 personer som bor i ejendommene.

Jeg synes det er mange penge at betale i forbrug hver måned.
Ikke desto mindre har vi fået en ekstra regning til ejendommen på x-antal tusinde kr, så nu har vi fået en ekstraregning på ca. 3600 kr som vi skal betale.
Dvs. den månedlige udgift til forbrug (vand, varme og el) bliver over 2000 kr for 2012.

Kan man gøre noget ved det? Der er ingen el-måler, så jeg kan ikke se hvor meget vi reelt forbruger.

Vi er begge to afsted på job det meste af dagen, og jeg træner/bader på arbejdet.

Håber, I kan hjælpe mig med at give nogle beregninger på et typisk forbrug, og eventuelt et forslag til hvordan jeg kan forklare vores reelle forbrug?

Hilsen
Forbrugeren
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2013 - 14:57 #1
Typisk vil i i sådan et bofællesskab have en aftale om fordeling af udgifter.

Og da der ikke er individuelle målere for lejlighederne, vil I enten skulle fordele forbrug pr. antal M2, pr. personer eller på anden vis - det vil formentlig fremgå af referater/aftaler i bofælleskabet.

Men når I så fordeler forbruget på den måde, og ikke det reelle forbrug, vil en af de andre eje/leje/andelsmål jo kunne storforbruge uden risiko - eks. altid have 30 grader i huset, tage karbad 3 gange om dagen, have storforbrug af strøm o.s.v. uden at det koster det egentlige forbrug - i andre hæfter jo solidarisk.

Om det er realistisk med vand, varme og elforbrug på over 2000 pr. måned afhænger helt af jeres forbrugsmønster - og husets energiklasse (hvor godt det er isoleret). Men jeg vil mene, at når der kommer en ekstraregning, betyder det også at der har været et ekstra højt forbrug, og det alene tyder på at noget er galt.

Hvad kan man så gøre ved det - ja, der er to muligheder. I kan tale med de andre beboere, for sammen at finde ud af hvor det ekstra forbrug er (man må kunne se et sted, om det er el, vand eller varme), og så finde ud af hvorfor det er steget. "Synderen" må man så tage sig af i henhold til hvad problemet er (er det en stor læk på vandslangen i stikledningen, er der jo ikke så meget at gøre, andet end at få det lavet).

Den anden mulighed er at insistere på at få installeret individuelle målere for el, vand og varme. Dermed kommer de enkelte boliger til at afregne for det reelle forbrug - men det har en skyhøj etableringsomkostning.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2013 - 15:23 #2
Synes det lyder dyrt, men er enig i #1's betragtninger.

Ud over selve stikledningen bør man kigge toiletter efter der kan løbe. Det er ikke så lidt der kommer igennem sådan et hvis pakningerne ikke holder tæt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. februar 2013 - 15:47 #3
Mit gæt er varme er synderen, jeg har i år haft svært ved at holde mit varmeforbrug nede hvor det lå de foregående år (gælder også mine naboer), har i samme problem, så er det klart der kommer en ekstraregning.
(jeg har selv måler)

Jeg vil dog stille mig enig med #1.
Det samlede forbrug falder nærmest altid når folk selv får måler, nu er de nemlig mere motiveret til at spare.
Avatar billede finb Ekspert
28. februar 2013 - 15:54 #4
Ja, få målere på el, vand, gas, ja mest muligt, og:

klokkeklare
SKRIFTLIGE
aftaler

om al aflæsning, fordeling og afregning.
Det er lettest at lægge års-aflæsningen ifm. der evt. flytter folk, så disse folk ikke overlapper 2 afregningsperioder.
Også selvom "forbrugs-året" bliver kortere/længere end 12 mdr.

Ang. nuværende afregning:
Kræv en forhandling med de andre beboere om fordelingen af nuværende efter-regning !
finb
Avatar billede Jensen DK Novice
28. februar 2013 - 18:31 #5
Er i sikre på at regnskabet passer, i må have en generalforsamling en gang om året hvor i kan se regnskab og stille spørgsmål, for mig lyder det som om der er fusk i beregningen.
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2013 - 18:55 #6
2 mennesker på 35 kvm og månedlige udgifter til forbrug på 2000 lyder højt.

Men, som andre har påpeget, der er mange faktorer at kigge på. Er der f.eks. fællesområder/ -aktiviteter med stort forbrug? Hvem styrer det hele?

Separate målere for hvert lejemål for både vand, el og varme vil blive meget dyrt, som ole_madsen også påpeger.

Der må være målere for både vand, el og varme, som kan aflæses, og som alle beboere må have adgang til. På nettet kan I få et overblik over de seneste års forbrug og se, om (og hvornår) der eventuelt har været ekstraordinære udsving.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. februar 2013 - 19:06 #7
Inden "vi" begynder at antyde fusk, så vil jeg gøre obs på jeg netop nu ser vejrudsigt.

Vi har denne vinter haft det 0.5 grader kolder end gennemsnittet de sidste 10 år.

Vi har denne vinter haft det 1.5 grader kolder end gennemsnittet de sidste 1961-2001 år.

Det lyder måske ikke af meget, men det har altså en pæn indflydelse på varmeforbruget.
Det er helt naturligt i dette år har brugt mere end gennemsnittet af de foregående og modtager ekstraregning (i forhold til dem).

Dermed ikke sagt, at du ikke betaler for de andres "frås".
(som tidligere sagt; individuelle målere op)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. februar 2013 - 19:11 #8
**Vi har denne vinter haft det 1.5 grader kolder end gennemsnittet 1961-2001.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. februar 2013 - 19:19 #9
#5 Jeg synes man skal passe meget på med at antyde fusk på så spinkelt grundlag som vores konkrete viden om sagen.

Det har jo ret store forskelle for det forsatte naboskab, om naboen direkte har fusket(tror jeg modsat dig ikke), eller alle har brugt lidt for meget energi (og regningen måske ikke er fordelt retfærdigt, men dog ærligt).
Avatar billede rkongsgaard Nybegynder
01. marts 2013 - 08:51 #10
Hej igen
Tak for jeres svar.

Der er kommet nogle fine forslag, og det bekræfter mine egne tanker omkring regningen.

Kan I eventuelt komme med nogle typiske tal for et normal forbrug til 2 personer i en mindre lejlighed?
Jeg har regnet lidt på det, og hvis jeg skulle sætte et tal, så ville vand, varme og el tilsammen udgøre omkring 1200 kr pr. mdr.?

Forbrugeren
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2013 - 09:44 #11
Du kommer nok til at fordele det på el, "varme" og vand.

El kan du finde her: http://www.elpristavlen.dk/default.aspx
Hvad vand angår, forbruger min familie på 5 (ingen teenagere endnu :-) 7-8M2 vand om måneden, hvilket så kan sjusses til ca. 3M2 for 2 voksne. Vi vasker selv tøj (jeg ved ikke om tøjvask indgår i dit vandforbrug, evt. som fællesvask - går I på vaskeri, skal der trækkes noget vand fra...)
Varme er en svær størrelse - hvor kommer varmen fra? - fjernvarme, elvarme, naturgas, olie eller....? - og så afhænger det igen af husets energiklasse.

Men I har sikkert også nogle fællesaktiviteter, hvor der er forbrug - måske noget vand i haven, fælles vaskeri o.lign. Disse ting er også en del af jeres fælles regning, som skal lægges til jeres forbrug.

Så et direkte gæt er nok meget svært at lave... - det kan være alt fra kr. 1000,- til kr. 10.000,- om måneden, afhængig af hvor man bor og forbrugsmønster....
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. marts 2013 - 07:11 #12
#11 rigtig god post.

EL (ingen varme mv.) der lyder omkring 300-800 kr. pr måned (2 voksne) som muligt forbrug alt efter madlavning, kørende tv, pcer osv.
http://www.ens.dk/arkiv/pressearkiv/presseservice/fakta-og-noegletal/fakta-om-elforbrug

Vandforbrug her er 3,5 - 5,0  m3 pr. voksen (højest sommermåneder), vi ligger lidt over det anbefalede.

Vandforbruget bør ikke ligge væsentligt over gennemsnit (med mindre i har svømmepøl etc.).

Det er resten af faktorerne vi ikke kan vurdere ud fra de foreliggende oplysninger.
Prisen på fjernvarme kan jo som eksempel svinge fuldstændig vandvittigt, den har i nogen områder stavnsbundet folk fordi huset bliver usælgeligt.

Det er et meget stort problem for området herude, fordi udgiften er så meget større end andre steder i kommunen. Bare få kilometer væk er varmeregningen blot det halve eller kun en tredjedel af, hvad den er her.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/11/08/080657.htm

Dengang betalte vi 90.000 kroner for fjernvarme. I dag betaler vi 160.000, og i fem en halv måned har vi slet ikke varme på, der bruger vi kun varmt vand, siger John Vinther.
http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1131784.ece
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. marts 2013 - 09:20 #13
Her er et svar til deling med andre i tråden, jeg afmelder overvågning af spørgsmålet.
Avatar billede Mikkel_93 Novice
14. december 2016 - 15:33 #14
Det er et meget problematisk område, når man snakker om betaling  for forbrug, og jeg er helt enig i, at man let kan føle sig snydt, når man ser på regnskabet.

Jeg vil klart anbefale, at man sikre sig ekspertrådgivning, hvis man er i tvivl.

Jeg begyndte for noget tid siden at undersøge mulighederne for ejendomsinvestering, og dér var der klart nogle områder, hvor jeg skulle passe på.

Jeg fik personlig selv råd (Læs mere her: http://trendsonline.dk/2016/06/13/klinikker-dk-digitaliserer-sundhedssektoren/), men uanset hvad det handler om, kan jeg klart anbefale råd.
Avatar billede finb Ekspert
15. december 2016 - 10:04 #15
Hos el-, vand- og varme-brancherne kan du få nogle gennemsnits-tal for, hvad en "standard-familie" bruger. Ud fra de tal kan I måske forhandle jer frem til en fordeling.
Avatar billede MADOlsen Forsker
15. december 2016 - 11:00 #16
Mon ikke trådstarteren er kommet videre i sagen, siden vedkommende startede tråden for knap 4 år siden ... ;-)