Avatar billede mininico Nybegynder
25. februar 2013 - 15:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Proteinsyntesen

Hej! sidder med disse spørgsmål til proteinsyntesen, og håber virkelig en af jer kan hjælpe! gerne en god forklaring, så jeg forstår det.. men lidt viden er også meget velkommen :-)

- Giv eksempler på proteiner der dannes ved en proteinsyntese.

- Forklar figuren grundigt: Hvor sker de forskellige ting? Inddrag enzymet RNA-polymerase.

- Forklar hvad en start- og en stopkodon er.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2013 - 16:30 #1
Proteinsyntesen er i sin helhed særdeles kompliseret. mRNA dannes ikkke bare ved en slags kopi af DNA. Det meste DNA "Introns" koder ikke for noget som helst. Det er kun mindre end 10% som koder "Exrons" Inden mRNA slippes ud i cytoplasmaet skal Introns frasorteres ved hjælp af et molekyle "Transkription faktor" og sættes sammen i en ny orden med Splejsosomer, så kun exrons bliver tilbage.
RNA er et enzym som medvirker ved transkription fra DNA til mRNA.
Det som der kodes for er en række aminosyrer, som til sammen danner et protein. Men det er forhåbentlig ikke på det plan du skal regøre. Hvad var figuren?
Jeg vil råde dig til, at gå ind på google, og søge på de enkelte begreber. Prøv f.eks. at se her:http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Biokemi_og_molekyl%C3%A6rbiologi/Biokemi/proteiner
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2013 - 16:33 #2
Ps. jeg kan godt stave, men er slem til slåfejl - dårligt syn.
regøre= redegøre:)
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2013 - 16:37 #3
Nb. Her på Eksperten sætter vi pris på, at man lukker sine gamle spørgsmål. http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/mininico
Avatar billede mininico Nybegynder
25. februar 2013 - 17:38 #4
Tak for svar.. der er en figur med til opgaven og en række andre spørgsmål. men forstår nogenlunde proteinsyntesen, men synes det er svært at finde svær på spørgsmålene selv efter længere søgning :/
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2013 - 20:51 #5
Kan du ikke lægge et billede af figuren ind her?
http://billedeupload.dk/
Avatar billede mininico Nybegynder
25. februar 2013 - 21:51 #6
jo selvfølgelig. sådan :)
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2013 - 22:10 #7
???????
Avatar billede mininico Nybegynder
26. februar 2013 - 09:21 #8
har jeg ikke uploadet det?
ellers er det her i videoen :):
http://www.youtube.com/watch?v=LQN-7ZWez2E
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2013 - 13:52 #9
Ja ok, selv om det er forenklet, kan jeg godt se, at det er svært.
Jeg har set videoen, men ved ikke nærmere hvor dit problem ligger.
Hvis det er muligt for dig, så prøv at formulere et konkret spørgsmål.
Avatar billede mininico Nybegynder
26. februar 2013 - 16:47 #10
synes bare det er ret svært at forklare billedet, da det også er lidt vanskeligt for mig at forstå den fuldt ud.. :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2013 - 18:31 #11
Billedet viser hvordan DNA koden, ved hjælp af RNA polymerase, oversættes til mRNA koden.  polymerase er et enzym, der katalyserer dannelsen af RNA ud fra en DNA. D.vs. at enzymet er som en arbejder der skaber noget, men står selv udenfor processen.
DNA-strengene er bygget op af blot fire forskellige nukleotider, der hedder adenin (A), thymin (T), cytosin (C) og guanin (G). Det er kun deres forskellige indbyrdes rækkefølger i DNA-kæden, der afgør hvilket protein, de vil kode for.
mRNA består så af A-U-C-G. U-uracil er i stedet for T-thymin.
Altså du skal forklare hvordan bogstaverne i DNA bliver til andre bogstaver i mRNA, og det gør du ved at finde tripletten i de 2 store kodeoversættere, og dernæst hvordan proteinet bygges over ribosomerne ved hjælp af tRMA.
Jeg tror ikke jeg kan bidrage med meget mere end videoen, som egentlig er udmærket, men ok svær når man er ny i dette fag. Det bedste du kan gøre, er at se videoen igen og igen.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2013 - 18:34 #12
tRMA = tRNA altså Tranfer RNA.
Avatar billede mininico Nybegynder
27. februar 2013 - 19:19 #13
Mange tak, det var det jeg manglede.. :-)
prøver at lukke tråden, men ved ikke helt hvordan man gør. ellers må du meget gerne hvis du kan :)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2013 - 00:56 #14
Det er ok, jeg samler jo ikke på point:)