Avatar billede dallan2007 Nybegynder
24. februar 2013 - 11:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Korrekt opsætning af basis netværkskabel?

I min opgiven på at få det trådløse netværk til at fungere optimalt, har jeg valgt at smide noget kabel op. Netværket er så simpelt som det overhovedet kan være: fra modem'ets internet stik direkte til netkortindgang i den enelige computer.

Jeg har købt følgende:

2 x Beskyttelseskappe modularstik RJ45 Grå 1 stk.
4 x Modularstik skærmet RJ45 Cat 5/6 kabler 1 stk.
30 x Cat 6 FTP Netværkskabel - Blød - Pris pr. meter.

Hvordan ledningerne skal påsætte: http://hjemmesideskolen.dk/net/lokalnet.php?id=netkabel

Ved første forsøg satte jeg begge RJ45-stik på som vist nederst på siden, ud fra Normalrækkefølgen (altså ikke cross-over kabel). Dette virkede ikke; ingen forbindelse overhovedet.

Ved andet forsøg lavede jeg cross-over med det stik som tilslutter til modem'et. Nu var det pludselig optimal forbindelse, men mystisk vis kun på download (~65/~3). Dvs. der var forbindelse på upload, men stærkt begrænset.

Ved tredje og sidste forsøg lavede jeg også et cross-over med det stik som tilslutter computeren, og nu er der igen ingen forbindelse.

Hvordan sætter man det skidt op korrekt? Min andet forsøg var jo bedst, så kan det tænkes at det er korrekt, men at jeg ikke fik sat RJ45-stikket helt korrekt på...?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 11:52 #1
Prøv at tage et kig i denne tråd...
http://www.eksperten.dk/spm/407673
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 12:01 #2
Når du havde forbindelse kan det setup ihf bruges og så kommer du ind på hvad der er min første tanke... Kablet har dårlige forbindelser.

Har du ikke et færdiglavet kort kabel du kan afprøve med (flyt fysisk pc eller router).
Får du fuld speed med det korte kabel så begynder det jo at snerpe til.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 12:14 #3
PatchKabeler

Side 1
Hvid - Orange
Orange
Hvid - Grøn
Blå
Hvid - Blå
Grøn
Hvid -Brun
Brun

Og da kablet ikke skal være et Krydset kabel skal det laves SÅDAN i begge ender

Skulle kablet havde været et krydset kabel skulle side 2 se sådan ud og da det ikke er et Kabel direkte mellem 2 pc SKAL kablet ikke være krydset

Side 2

Hvid -Grøn
Grøn
Hvid - Orange
Blå
Hvid -Blå
Orange
Hvid -Brun
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
24. februar 2013 - 14:01 #4
Hej Niels,

Dette:

Hvid - Orange
Orange
Hvid - Grøn
Blå
Hvid - Blå
Grøn
Hvid -Brun
Brun

Var også således jeg først havde lavet det i begge ender, men altså uden held. Jeg vil bestiller nogle flere stik, og eksperimentere videre i næste uge.

Fandt en abeskøn demo af det her: http://www.youtube.com/watch?v=v7H8OoKA4F8
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
24. februar 2013 - 14:07 #5
Hov jeg glemte at skrive takker! og at du gerne må smide et svar :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. februar 2013 - 14:27 #6
God Søndag.  :-)
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
24. februar 2013 - 16:30 #7
Og i lige måde ^^
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
26. februar 2013 - 16:36 #8
Så kom det til at virke: http://www.speedtest.net/result/2536014888.png ^^