Avatar billede TobiasMag Nybegynder
21. februar 2013 - 16:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Endnu en hvis funktion

Sidder og laver et turneringsprogram i excel. Mit problem lige nu er, at jeg skal have excel til at skælne imellem udebanemål.

Som set her: http://i50.tinypic.com/e9errc.png

Jeg har sat FCK - BIF kampen til at blive uafgjort, denne værdi skelner den så som "FALSK". På trods af kampene er sat til at blive 1-1 og 0-0.

Værdierne "mål hold 1" og "mål hold 2" er lavet ved simpelt plus i min indataark, hvor målene de to hold har lavet er plusset sammen. =Inddata!G4+Inddata!H5 (Angiver Samlede BIF mål) og =Inddata!H4+Inddata!G5 (angiver samlede FCK mål)

"Vinder" kolonnen er lavet ved følgende formel: =HVIS(C4>D4;B4;HVIS(D4>C4;E4))

Hvordan får jeg den så til at skelne imellem ude og hjemmebanemål?
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 17:00 #1
=HVIS(C4=D4;"Uafgjort";HVIS(C4>D4;B4;HVIS(D4>C4;E4)))

Ved ikke om jeg har forstået spørgsmålet rigtig.....
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
21. februar 2013 - 17:04 #2
Ved din formel kommer der blot til at stå "Uafgjort" Jeg skal have excel til at opfatte, at udebanemål vægter højere end hjemmemål, og derved hvis slutresultat af de to kampe ender uafgjort, skal den tage at udebanemål vægter mest og derved finde vinderen.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 17:07 #3
Hvordan kan man se det er udebanemål?

Kan du evt uploade filen?
Hvis ja, så upload den her: http://gratisupload.dk/
og post linket til filen herind.....
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 17:08 #4
PS: Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".

"Svar" er til pointgivning, som tak for hjælpen......
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
21. februar 2013 - 17:11 #5
http://gupl.dk/692273/

I mit indataark burde det meget gerne være muligt at kunne se det er udebanemål. Der skal excel så i beregningen kunne skælne imellem ude og hjemmebane
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 17:26 #6
Prøv denne, ved forskellige resultater.
Tror den funker......

=HVIS(C4>D4;B4;HVIS(D4>C4;E4;HVIS(Inddata!H4>Inddata!H5;Inddata!I4;HVIS(Inddata!H5>Inddata!H4;Inddata!I5;""))))
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
21. februar 2013 - 17:33 #7
Det virker ganske rigtigt - Men hvis jeg så tager og hiver formlen ned til de andre kampe, går der kage i formlen - Er der noget som skal beskyttes $$?
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 17:39 #8
Ja, du kan ikke bare kopiere nedad, da den skal "springe" 2 rækker i det ark du henter fra, så det letteste er nok bare at tilpasse manuel......

Altså:
=HVIS(C5>D5;B5;HVIS(D5>C5;E5;HVIS(Inddata!H6>Inddata!H7;Inddata!I6;HVIS(Inddata!H7>Inddata!H6;Inddata!I7;""))))
o.s.v........
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
21. februar 2013 - 17:45 #9
Ok. Mange tak for det! Det virker perfekt! Nu dog lige to spørgsmål:

- Hvor finder jeg "Accepter svar", så jeg kan give dig point?

- Ville det overhovedet være muligt, at lave en formel hvor den selv registrer at den skal hoppe to hver gang?
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 17:48 #10
Velbekomme.
Lukke spørgsmål: http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Det sidste spørgsmål: Det kan det måske nok, men har ikke lige tid nu. Tror det er lettere bare at rette manuel......