Avatar billede ok4y Nybegynder
16. februar 2013 - 17:36 Der er 2 kommentarer

Hjælp til hvilke formler der skal benyttes i excel

Hej eksperter,

Jeg og et par partnere skal så småt til og starte op på et webshop-projekt. Da jeg tidligere har erfaring med dette, ønsker jeg denne gang en mere strukturet tilgang til projektet. Her tænker jeg specifikt på beskrivelsen af produkterne samt oprettelse af produktspecifikke adwords-annoncer på hver enkelt produkt.

Det her er hvad jeg ønsker:

I excel-sheet "Produktbeskrivelse" har jeg celler til produktnavn, beskrivelse, specifikationer (vægt, pris etc) og ligeledes celler til adwordsannoncens specfikationer.

Ved tryk på knappen "Generér" exporteres produktets specifikationer, beskrivelse og navn ind i sheet "Magento input" på samme række, men i forskellige kolonner selvfølgelig. Adwords anonnencens specifikationer bliver på samme vis exporteres ind i sheet "Google adwords input". I arket "Produktbeskrivelse" skal knappen skal herefter være klar over, når jeg trykker på knappen "Nyt produkt", at den ved næste produkt-generering skal eksportere data ind i række nedenunder.

Jeg er okay til excel har gennemgået flere "avanceret" excel-kurser på mit arbejde, men jeg har aldrig beskæftiget mig med den her slags excel.

Jeg ønsker egentlig blot lidt hints til, hvilke formler/koder jeg skal bruge til dette setup :). Jeg vil i hvert fald gerne give opgaven et forsøg, inden jeg evt. må købe mig til hjælp.

På forhånd tak.
Avatar billede daquar Nybegynder
16. februar 2013 - 17:58 #1
Det lyder ikke som om at du skal bruge formler, men derimod VBscript/Makro kode.
Avatar billede CVDK Nybegynder
18. februar 2013 - 00:56 #2
Afhængigt af datamængden og de formler du har tænkt dig at smide i arket, så er det nok mest effektivt med VBA, men du kan også benytte formler. F.eks. kan du benytte adresse-formlen. Hvis vi antager at du skal finde et indsættelsespunkt kunne du skrive følgende formel:

=ADRESSE(TÆLV(A:A)+1;1;3;1;"Ark2")

Argumenterne er som følger række, kolonne, referencetype (absolut/relativ), A1 eller R1C1 referencemetode og arknavn.

Under fanebladet formler (vers. 2007 og 2010), klikker du på definer navn og opretter et nyt navn f.eks. "NyLinie" med ovenstående formel, derefter kan du blot fortælle din webshop at data skal indsættes i cellen NyLinie.