Avatar billede egoegoone Nybegynder
16. februar 2013 - 03:07 Der er 4 kommentarer

PC til programmering og gaming. Ofte brugt.

Hej

Jeg skal til at have skaffet mig en stationær pc og har et build jeg lige håbede der var en venlig sjæl der kunne give input til inden jeg køber.

Som det fremgår af overskriften skal den bruges til lidt af hvert. Jeg kommer til at være ved den flere timer om dagen hver dag (næsten) ofte mange timer. Det er derfor vigtigt at det er en skærm der er behagelig at kigge på i længere tid ad gangen, men vigtigere at pc'en har en god ydeevne da jeg er udvikler og ofte kører tunge programmer med flere tråde.

Mit build indtil videre er således:

- Processer: I7 3770 (I7 pga. hyperthreading)
- Grafikkort: GTX 660TI Gamer ind imellem adventurespil (Diablo,WOW osv og sjældent FPS,), men ikke på noget seriøst plan.
- MotherBoard: P8Z77 V-PRO.
- PSU: Corsair CX 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex (Har ikke vildt meget forstand på denne kategori)
- Chassis: Corsair Graphite 600TM Midi Tower Sort Blæsere: 1x 200mm Front, 1x 200mm Top, 1x Bag 120mm, ATX, mATX (Heller ikke her er jeg speciel ferm)
- Hukommelse: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240
- SSD: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/260MB/s read/write
- HDD: Western Digital® Desktop Green 2TB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB, 3.5"

- Monitor: Dell 27" LCD UltraSharp U2713HM 2560x1440, 2M:1, 8ms, VGA/DVI/DP, IPS, Height adjust/pivot (Har hørt den skulle være lækker og input lag ikke skulle være noget kæmpe problem medmindre man er seriøs FPS gamer)

Evt vandkøling hvis det er nødvendigt?

Diverse:
Nogle anbefalinger til Tastatur, mus, headset?

Det vigtigste er at det kører godt og ikke om det koster 500 kr. mere eller mindre.

Vil sætte STOR pris på ethvert konstruktivt input.
Avatar billede daquar Nybegynder
16. februar 2013 - 19:10 #1
Strømforsyning:
Personligt ville jeg kigge efter en CPU med 80 Plus Gold certificering istedet for Bronze.

Med mindre du har tænkt dig at køre med dual grafikkort er det iøvrigt ikke nødvendigt med 2 PCIe stik (og så er der lidt flere at vælge imellem).

Køb en modulær PSU, så kan du tage de ledninger af du ikke bruger, så de ikke fylder inde i kabinettet.

SSD:

Jeg er mere til Samsung 840 SSD'ere, men jeg har ikke undersøgt Crucial m4 modellerne.

HDD:

Prisen på en WD 3GB er bedre pr. GB end en 2TB. Green er iøvrigt en udmærket model at have som sekundær.

Skærm:
Så længe du køber en IPS skærm, går du vist ikke galt i byen.

Headset:

Steelseries Siberia er behagelige at have på, da ens ører ikke bliver helt varme i dem. De har også god lyd.

Tastatur:

Køb et billigt logitech, så kan du smide det ud når du spilder kaffe i det.
Avatar billede egoegoone Nybegynder
16. februar 2013 - 19:54 #2
Tak for input.

Hvorfor vil du gå efter guld istedet for bronze hvad vil det sige ? :)

Modulær lyder sq som en god ide.

Nogen ideer til kabinet?

Jeg vil holde mig til IPS skærm så :)
Avatar billede daquar Nybegynder
20. februar 2013 - 12:51 #3
Strømforsyning og 80 Plus

80 Plus standarden siger at strømforsyningen skal være 80% eller mere effektiv. Dvs. at den må ikke have større end 20% tab når den konverterer strøm fra stikkontakten og ud til komponenterne.

For at opfylde 80 Plus Bronze skal den eks. være 82% effektiv ved 100% belastning (dvs. ikke over 18% tab) og ved 18 Plus Gold skal den være 87% effektiv (dvs. ikke over 13% tab). Tabet i en strømforsyning bliver omdannet til varme (Her må folk gerne rette mig hvis jeg tager fejl).

Derfor siger det sig selv, at hvis du kan vælge imellem en 80 Plus Bronze og en 80 Plus Gold, uden at der er nævneværdig prisforskel, er det bedst at tage den der er mest effektiv.

Hvilket kabinet du skal vælge kommer an på hvor mange harddiske du proppe i det. Jeg har f.eks. en server med et NZXT Classic H2 kabinet (pris omkring 700-800) for at der kan være godt airflow til diskene og at den er let at flytte rundt på dele inden i. Til en anden computer, min gamer computer, har jeg et noget billigere Cooler Master Elite 430 (omkring 200-300), som ikke har helt samme fordele i forhold til harddiske, men som til gengæld har en masse pladser til ventilatorer.
Avatar billede daquar Nybegynder
20. februar 2013 - 12:51 #4
Jeg mente selvfølgelig "80 Plus Gold" og ikke 18 Plus Gold i ovenstående.