Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. februar 2013 - 00:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kinesisk nytår?

Kan man, enten med en regnearksformel, eller med noget VBA kode, regne sig frem til datoen for det kinesiske nytår i et given år?

Jeg har søgt højt og lavt for dette på nettet, og selvom jeg kan se, at mange andre har rejst det samme spørgsmål i tidens løb i diverse forum og nyhedsgrupper, har jeg endnu ikke kunne finde en løsning?

Højst et par links til noget med "du kan prøve at læse her", og så nogle virkelig besværlige videnskabelige artikler, men ingen reel løsning!

Men, jeg har fundet 100vis af PHP scripts, der kan det!
Denne her kan beregne det for årene helt frem til år 20800:
http://www.asia-home.com/china/nouvel-an-chinois.php

Og, jeg tænker, hvis man kan gøre det med et PHP script, hvorfor så ikke med et VBA script???

Desværre kender jeg ikke PHP, og kan ikke se, hvordan de gør det...

Men, måske nogle af alle eksperterne herinde kan give mig løsningen?

Kort sagt:
Input = Et årstal
Output = Datoen for kinesisk nytpr i det givne år
Regnearksformel eller VBA (UDF)?
Avatar billede egoegoone Nybegynder
16. februar 2013 - 13:39 #1
Det kinesiske nytår kører i cykler af 60 år.

Det er exceptionelt komplekst at udregne hvornår næste nytår hvilket er grunden til du har fundet de artikler formentlig.

Den nuværende cyklus slutter i 1983 og alle datoerne kan findes her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_astrology
Scroll et stykke ned :).

Det er med garanti den kalender der bliver brugt på det link du sendte da de skriver ,ax. 50 år frem hvilket passer med 1983.

Håber det kan hjælpe lidt.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. februar 2013 - 15:42 #2
Selvfølgelig har jeg allerede læst den artikel - for det første er Wikipedia, jo, altid det første sted man leder, og for det andet, skrev jeg, jo, osse, at jeg havde søgt høj og lavt på Internettet, og kun fundet artikler og ingen reel løsning - og, der er ingen reel løsning på det website...

Og, desuden er det ikke Wikipeia's tabel, der benyttes på det link, jeg gav, da mit link beregner ud til år 20800...

Igen, jeg er på udkig efter en helt reel løsning, og ikke blot endnu flere links til allerede læste artikler - som jeg skrev i mit indledende spørgsmål...
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2013 - 17:57 #3
<ole>

Her er et link til en kode i C, som vist kan, hvad du efterlyser. Det burde du nok kunne oversætte til VB

/mvh
</bole>
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. februar 2013 - 22:19 #4
Desværre aner jeg endnu mindre om sproget C, end jeg gør om PHP :-)

Jeg aner ikke engang, hvordan jeg kører det C-script, for at se om det overhovedet virker???

Men, det understreger blot min pointe: Hvis det kan lade sig gøre med andre scripts, så må det osse kunne lade sig gøre med et VBA script...

Så, din henvisning har blot givet mig mere blod på tanden - det MÅ kunne laves i Excel :-)

Tak for linket anyway :-)
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2013 - 22:30 #5
Nuvel, det er jo bare funktioner med betingelser og løkker. Med lidt kvalificeret gætteri skulle det nok lade sig gøre  =)
Avatar billede natkatten Mester
17. februar 2013 - 12:41 #6
En anden mulighed er at kigge på disse Excel-funktioner:

cmhas.wikispaces.com/file/view/AstroFunctions.xls

Som navnet siger er det forskellige astrologiske Excel-funktioner (UDF'er). Bl.a. er der nogle, som beregner månefaserne ud fra en særlig datoangivelse.

Det burde være en relativ overskuelig opgave at klippe de relevante funktioner ud (søg på Moon og medtag herefter de afhængige funktioner) og så målrette dem til dit formål. Du har jo kun brug for at udregne datoerne for nymånerne (eller rettere sagt den 2. nymåne efter vintersolhverv), idet det er denne som afgør datoen for det kinesiske nytår. Jeg går ud fra, at det er tidspunktet for nymåne i Kina, som afgør datoen - dette skal i så fald lige medtages i beregningen.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. marts 2013 - 19:51 #7
Lukker spørgsmålet, da der ingen reelle løsninger kom - blot de sædvanlige "du kan prøve at læse her", som jeg endda frabad mig i mit spørgsmål...
Avatar billede olebole Juniormester
03. marts 2013 - 16:44 #8
*LoL* Set i lyset af, at der ikke var noget i det, du skrev, som pegede mod nogen særlig viden om emnet, burde du nok have forventet netop dén type hjælp.

Det ligner et udtryk for 'det sædvanlige fladpandede brok'  *D
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
03. marts 2013 - 18:24 #9
Narj, det er jeg nok ikke helt enig i...

Hvis en person f.eks. skrev et spørgsmål herinde, i retning af: "Kan nogen give mig en reel funktion til beregning af nutidsværdier i Excel", så ville jeg da henvise til Excel's funktion til netop dette, og forklare, hvordan man gjorde - frem for blot at smide en masse links til beskrivelser af nutidsværdier.

Så, når en person efterspørger en REEL funktion til beregning af kinesiske nytår, så synes jeg ikke, det er forkert, at forvente det samme - især ikke set i lyset af, at spørgeren netop frabeder sig sådanne links fordi, det er dem man får alle andre steder, og fordi spørgeren selv siger, at han har søgt højt og lavt...

Men, sådan er det gerne, når folk ikke kan svare, men gerne stadig vil fremstå som 'eksperter'...

"Se, hvad jeg fandt: Et link - det burde hermed være let, at udregne formlen til Excel"

Well, hvis det var så let, hvorfor har de folk, der har lavet sådanne indlæg, ikke gjort det, når spørgeren netop giver udtryk for at det er ude over hans kompetencer...

Næh, OleBole, jeg tror din kommentar snarere er et udtryk for at du rent faktisk ikke selv kan oversætte den C-kode til VBA, og du blot ærgrer dig over ikke at kunne score nogle billige point - på noget du ikke engang kunne finde ud af...
Avatar billede olebole Juniormester
03. marts 2013 - 18:41 #10
*LoL* Ja, tyv tror hvermand stjæler ... og det gælder sikkert også løgnhalse!  *D

Uanset, hvad din tro og religion måtte bilde dig ind af vrøvl, så har jeg ikke problemer med at oversæte koden. Jeg har skrevet oceaner af VB og en smule C - men der er ikke meget C, jeg ikke kan læse og forstå.

Desuden har jeg ikke samlet point de sidste snart tre år. Når du gætter på, jeg bare er ude efter at score billige point, må vi naturligvis derfor formode, at det er en forestilling, der er født som et billede, inspireret af din egen lurvede personlighed.

Det ville være klædeligt, om du undlod at overføre dine egne værste træk på andre.

På forhånd tak  =)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
12. marts 2013 - 18:05 #11
Ja, du er en helt, er du...

...hvis du virkelig "ingen problemer" har med at lave den kode, så ville det have klædt dig at hjælpe, frem for at nedgøre andre, og tildele dem alle mulige personligheder, som du ingen grundlag har for (ud over, hvis du selv har disse dårlige egenskaber, selvfølgelig, men det har jeg ingen grundlag for at vide), så alt, hvad jeg kan sige er:

Tak, for ingenting!
Avatar billede boro23 Forsker
06. marts 2014 - 10:17 #12
Nej, det er bestemt ikke rart at blive nedgjort ;-)