Avatar billede dallan2007 Nybegynder
13. februar 2013 - 17:57 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kan data genskabes uden harddisk?

Et noget søgt spørgsmål, men hvis man fjerner harddisken kan man så være sikkert på, at der ikke kan genskabes tidligere data? Her tænker jeg nok udelukkende på ting som ligger i RAM'ene, men de bliver vel "nulstillet" når man slukker for skidtet?
Avatar billede lclemens Nybegynder
13. februar 2013 - 18:04 #1
Ja, ram bliver glemsom uden strøm, men der kan være andre ting...

Hvis det er et system med flere diske, er der så gemt data (midlertidige filer, f.eks. temp og sidefil) på en anden disk?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 18:20 #2
Ram er kun aktive under normal kørsel med pc og i standby, hvor spændingen over ram klodserne bibeholdes,meden resten af pc lukkes ned.
Lukkes pc ned normalt glemmer ram hurtigt data, da strømmen forsvinder til dem.
Avatar billede haverslev Novice
13. februar 2013 - 18:23 #3
Nu skriver du kun "men hvis man fjerner harddisken..."
Hvis det f.eks er en pc som køre på domæne, så kan der være massevis af data der ligger på div. netvæksdrev, exchange server osv.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 18:27 #4
#3 Enig.
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
13. februar 2013 - 20:09 #5
Nej det er bare en privat bærbar (den som nok er kortsluttet) som skal til rep eller forsikring, så harddisken skal bare pilles ud (der er kun den samme harddisk).

Jeg takker ^^ og smid alle et svar :)
Avatar billede haverslev Novice
13. februar 2013 - 20:19 #6
"så harddisken skal bare pilles ud (der er kun den samme harddisk)."

Ja, så er der ingen mulighed for at tjekke eller genskabe data fra den maskines harddisk, når den er pillet ud :-)

Men når den skal til rep. - så er der jo ikke noget styresytem på den som reperatøren kan starte maskinen op på, da det jo er på den udtagne HDD ? - du kommer kommer jo så til at få en ny disk i, som et styresytem osv. kan installeres på.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 20:24 #7
svar
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 20:27 #8
Har du haft harddisken koblet til anden pc, evt med en sata ide adapter?
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CLOrveOBtLUCFaF3cAodHxMAyw
Hvis man prøver dette, og disken er synlig kan man udtage data fra den, og så bagefter overskrive disken med Killdisk, som vil slette disken helt.
http://how-to-erase-hard-drive.com/