Avatar billede deadeleus Nybegynder
13. februar 2013 - 15:46 Der er 5 kommentarer

Computer nægter at bruge dansk tastatur

Jeg kører en computer med Windows Vista Premium.

Den har hidtil fungeret godt, men pludselig efter en slukning skiftede den til at benytte hvad jeg mener er engelsk tastatur.

Jeg har været inde i regionale og sprogindstillinger og afinstalleret det danske tastatur og prøvet at geninstallere det igen, uden held.
Der er slet ikke intalleret et engelsk tastatur, Alligevel virker den som om det er dette det benytter. Eksempelvis skriver den ']' og '[' i stedet for 'æ' og 'ø'.

Hvordan kan jeg overtale den til at begynde at bruge et dansk igen?

Stil endelig flere spørgsmål. Jeg er usikker på hvad I kunne have brug for af information.
Avatar billede haverslev Novice
13. februar 2013 - 15:56 #1
Er det en bærebar du evt. haf fået aktiveret noget num.tastatur på via FN knappen ?

En mulighed er at lave en systemgendannelse, til før problem opstod - du mister ikke noget ved det.
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions
Avatar billede deadeleus Nybegynder
13. februar 2013 - 15:58 #2
Det er en stationær af ældre dato. Systemgendannelse var en udemærket ide. Det har jeg før prøvet.
Avatar billede deadeleus Nybegynder
18. februar 2013 - 15:48 #3
Systemgendannelse er ikke muligt. Når det forsøges stopper den midt i gendannelsen og siger noget i retningen af "Data could not be read from memory 0x00000000f00...
Dette sker uanset hvilket kontrolpunkt jeg prøver

Nogle andre forslag?
Avatar billede deadeleus Nybegynder
18. februar 2013 - 16:16 #4
Har nu unders'gt sagen n;rmere. Systemet er faktisk sat op til at benytte et dansk tastatur. Men kigger man p[ layoutet i kontrolpanelet den mener der skal v;re p[ et s[dant tastatur, s[ er layoutet forkert..

Kan man p[ en m[de geninstallere det danske tastaturlayout_
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2013 - 19:09 #5
Prøv at starte op i fejlsikret tilstand - gøres ved at trykke på F8 under opstart af computeren og når der kommer en sort tekstskærm op, så vælg Fejlsikret tilsatnd.
Gå kontrolpanel /regionale og sprogindstillinger og afinstalleret/geninstallere det danske tastatur igen.