Avatar billede ThomasBTDK Praktikant
12. februar 2013 - 08:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Office 365 vs. Google Apps

Hej Eksperter.
Vi overvejer i øjeblikket at droppe vores interne exchange server og benytte et af overstående.

Jeg er dog meget farvet, og har egentlig bestemt mig for en af valgene allerede.

Så findes her ikke nogle eksperter, der kan give mig nogle gode argumenter - for at vælge det ene over frem for det andet - så jeg kan vælge med hjernen, i stedet for hjertet?

Mvh Thomas
Avatar billede phliplip Nybegynder
12. februar 2013 - 09:24 #1
Nu har vi i det firma jeg arbejder som it-ansvarlig kørt med Google Apps et godt stykke tid. Opsat af tidligere direktør/it-ansvarlig. Har ingen erfaring med Office 365.

Vi kører faktisk både med en betalt og en gratis konto. Da der er nogen i firmaet der ikke har brug for de features der er i den betalte version. Det giver lidt ekstra admin arbejde med at oprette forwards fra primær domænet til sekundær domænet. Det opnår vi ved at oprette en "gruppe" (maillist) på primær domænet, med et medlem nemlig samme email på sekundær domænet.

Jeg har en betalt konto, og mailen knyttet op som en exchange server (opsætning, ninja-tricks påkrævet) på min iPhone, og det virker noget bedre end iPhones gmail integration.
På min Mac bruger jeg udelukkende webmailen. Mine kollegaer bruger exchange på deres Windows baserede PC'er - og det virker upåklageligt - jeg får ingen klager på det punkt i hvertfald :)

En af grundende til at vi skiftede til Gmail back in the day. Var pga. uanede mægnder af spam der ramte vores exchange server, og vores dyre dyre ikke rigtigt virkende antivirus og antispam filter licens stod til at skulle fornyes - plus det nakkede resourcer på serveren som var der ingen dag i morgen.
Så for at lette presset på vores forholdsvis lille internetforbindelse (2mbit), der også kørte vores online bestillings platform, samt kommunikationen til vores butikker. Valgte vi at skifte over til Gmail, og vi fik øjeblikkeligt INGEN spam - OVERHOVEDET!

Jeg har et had/kærligheds forhold til Googles Webmail. Det er super hurgtigt og nemt at søge i alle ens emails. Hvilket man også bliver nødt til, for at sortere det ned i mapper ell. lignende er et F***ING nightmare, på grænsen til umuligt! Hvilket resulterer i at jeg har omkring 11.000 emails i min indbakke!
Et andet meget irriterende manglende feature er at man ikke kan se hvilke mails man har besvaret eller videresendt. Og jeg har med vilje deaktiveret "samtale" funktionen, da jeg finder den komplet ubrugelig - altså der hvor Google samler mails i én tråd. Det virker ikke super godt efter min mening.

Hvor er vi så i dag?
Vi står for at flytte al vores in-house servere ud til et hosting firma, hvor det hele bliver kørt op på virtuelt. Og så er planen at vi skal tilbage på en Exchange platform.

Håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede wangot Nybegynder
21. marts 2014 - 21:04 #2
Hej Thomas.
Jeg er sysadmin på en mindre erhvervsskole og vi har et moderne AD og Exchange. Vi er i er nået frem til at spam problemet og backup byrden er blevet så stor at vi vil flytte alt mail i skyen. Vi ønsker også at flytte alle lærernes filer ud i skyen for at gøre tilgangen nemmere og mere fleksibel.
Fordi vi er en skole kan vi få Google Apps og Office 365 gratis, så det er ikke økonomien der afgør hvad vi vælger.
Vores meget dygtige datateknikker lærling har de sidste tre uger lavet et pilot projekt med office 365 og skrevet 30 siders dokumentation. Goggle Apps kender jeg rigtig godt fra andre projekter jeg har lavet for mindre skoler.
Som jeg ser det er det største problem med Microsofts løsning hastigheden. Onedrive fungere alt for langsomt i vores test miljø og administrationen er noget tung. Sammenlignet med Google drive er google en hurtigløber. PÅ mail delen vil jeg sige at der er meget jævnbyrdige, det gælder både med spam og virus. Vi bruger også Microsoft SharePoint i begrænset omfang (kalender, filer og fælles opgave styring) Disse ting kan nemt flyttes over på Google Team websites.
Desværre er vi nået frem til at det der volder os flest problemer er det vi håbede på ville være nemt at styre brugere og synkroniserer informationerne mellem vores lokale AD og Microsoft, det viser sig at det kun virker fra AD til MS. Det er noget rod at man skal administrerer to steder. Dette kan løses med et tredje parts værktøj. Men helt ærligt MS.
Med andre ord syntes vi ikke at alt det office 365 lover holder i et "lille setup" (40 ansatte)
Vi har ikke taget nogen beslutning endnu, men vi gør det i løbet af et par uger. Jeg skal nok skrive det her når vi vælger og hvorfor.