Avatar billede patrickreck Nybegynder
11. februar 2013 - 16:25 Der er 10 kommentarer

Løn som datamatiker

Hejsa.

Jeg har kigget lidt rundt omkring, og de fleste statistikker omhandlende datamatikeres løn er meget forskellige.

Er der nogen der har en idé om, hvad en datamatiker tjener i snit nu til dags? Hvad tjener en nyuddannet? :-)
Avatar billede repox Seniormester
11. februar 2013 - 16:50 #1
Det kommer an på hvad du skal lave?

Hvad er dine arbejdsopgaver, hvad har du ansvar for, hvad er du stærk i?
Avatar billede vejmand Juniormester
11. februar 2013 - 16:59 #2
Avatar billede aliaz Nybegynder
11. februar 2013 - 17:55 #3
Min fagforening (IDA) fører lønstatistik. Måske du kan finde noget der - eller tilsvarende hos din egen fagforening.
Avatar billede mergelspir Seniormester
11. februar 2013 - 18:56 #4
Jeg vil anbefale dig at kikke i Prosas lønstatistik. Det er en af de mest præcise statistikker (Hermed mener jeg med det største datagrundlag).
Avatar billede patrickreck Nybegynder
11. februar 2013 - 19:08 #5
Ifølge Prosa (http://www.prosa.dk/raadgivning/lnstatistik/startloenninger/) er startlønnen for en datamatiker ~30.000,-, er det en pålidelig kilde? :-)
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2013 - 20:10 #6
Det lyder meget realistisk - men som med så meget andet i verden giver en uddannelse ikke automatisk den startløn eller et job i det hele taget, der er også arbejdsløshed for datamatikere så ens egentlig kunnen fremfor bare et stykke papir er vigtig.
Avatar billede mergelspir Seniormester
11. februar 2013 - 21:19 #7
Som det fremgår at Prosas side så er det "lønnen i januar 2012, for medarbejdere med op til 2 års erhvervserfaring." Så det er startløn+. Så hvis du intet erhvervserfaring har overhovedet, så må du nok forvente lidt mindre.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2013 - 22:44 #8
Ens evner og viden er naturligvis relevant for loen.

Men derudover er der ogsaa:
- forskel paa loen niveau mellem landsdele
- forskel paa pensionsordninger
- forskel paa kompensation for overtid
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2013 - 22:51 #9
Generelt betragter jeg mange af de fagforenings bud paa mindste loen som vaerende lettere optimistiske.

Der er et magisk tal der hedder 31250 brutto (d.v.s. inklusive pension).

31250 brutto er mindste loen for den saakaldte beloebsordning.

Det betyder at et dansk firma kan hente en inder med en 4 aars universitetsuddannelse og en 3-5 aars erhversverfaring for det beloeb.

Hvorfor skulle de tage en dansker med en 2.5 aarig uddannelse (ikke-universitet) og ingen erhvervserfaring for det beloeb eller naesten det samme beloeb?

Hvis det at tale dansk er kritisk for stillingen, saa ja, ellers ...
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 14:20 #10
alt ligefra 16K til 30+K