Avatar billede bakke94 Nybegynder
10. februar 2013 - 22:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Computer starter ikke op. Hvordan finder jeg fejlen?

Hej,

Min stationær computer er gået død natten over og har ingen hardwaremæssige problemer haft på det sidste. Den er et par år gammel med, er selvbygget og har stadig rimelig hardware (som står forneden). Jeg er rimelig computerkyndig men har ikke før stået i situationen.

Når computeren tændes (med USB-enheder og skærm såvel som uden) er der kun lige kortvarig lys i forskellige dioder. Blæserne i maskinen (med undtagelse af CPU-køleren) kører lige et milisekund og eneste aktivitet jeg når at opfange på bundkortet er en række røde dioder oppe i hjørnet hvorved der står "PHASE LED". Herefter dør den hen igen, skærmen når naturligvis ikke at vise noget og alle dele stopper. Til gengæld forsætter computeren med at føre strøm over i USB-enhederne som tastatur og mus, der stadig lyser. Herefter må jeg frakoble computeren strøm for igen at få samme resultat ved opstart.

Jeg har forsøgt at fjerne grafikkort og starte op igen med samme resultat. Jeg antager at det sandsynligvis kan være bundkortet den er gal med. En ven nævnte at det kunne være batteriet i bundkortet, som jeg vil forsøge at skifte en af dagene - det vil dog være mærkeligt taget i betragtning at computeren "kun" er 5-6 år gammel. Endvidere kunne det vel også være strømforsyningen? Her følger indmaden i hvert fald.

Windows 8.
Processor: Intel Core 2 Quad Q9300 med 2,5 GHz. Er ikke overclocket.
GFX: Nvidia 8800 GTS (med G92-chippen).
Bundkort: Gigabyte GA-EP35-DS4.
Harddisk: Samsung SpinPoint T166 HD321KJ (og her er produktnavnet bare taget direkte fra kvitteringen).
Diskdrev: Samsung Super-WriteMaster SH-S203D.
RAM: Corsair XMS2 Dominator Xtreme Performance TwinX Matched med 2x2 gb, DDR2, 1066 MHz.
Strømforsyning: Corsair HX520W.

Jeg håber i har nogle erfaringer med denne slags og hvordan jeg bør bære mig an med at finde fejlen. Jeg har ikke umiddelbart noget andet bundkort liggende men kan nok låne et, hvis det er nødvendigt for at teste. Computeren er ikke voldsomt tilstødet og der er rigeligt med kølekraft. Temperaturene har aldrig været høje på nogle af delene.

På forhånd tak :)
Avatar billede bakke94 Nybegynder
10. februar 2013 - 22:29 #1
Jeg nævner at CPU-køleren (med blæser) ikke når at vise livstegn ved boot. Til gengæld gør resten af blæserne i kabinettet sig et lille ryk og blink (der er lys i). Disse er naturligvis tilsluttede strømforsyningen direkte, mens CPU-køleren er tilsluttet bundkortet.

Er det et spor?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
10. februar 2013 - 23:13 #2
Mit er også gigabyte
Det med cpu køler lyder meget normalt, mit bundkort start cpu køleren som det sidste, der kan gå op til 5 sek før den starter, hvilket ikke er noget problem da cpu'en ikke kan nå at varme køleren op på 5 sek.

Fase led'er fortæller noget om ydelsen på din cpu. Det er faserne der styre strømmen til din cpu, jo flere led'er der er lys i, jo mere ydelse.

Prøv at nulstil bundkortet, tjek manualen for procedure.

Kan også være psu, hvad står der på psu'en som maksimal ydelse?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2013 - 01:55 #3
det første der skal være i orden er strømforsyningen.
er den syg eller noget, så ødelægger den hele maskinen.

du kommer ingen vegne med fejlsøgning medmindre du er 100 på at strømforsyningen er ok.

du kan ta den ud og få den fejlsøgt med målinger på et værksted, eller ofre de 500 og sætte en ny i, og så håbe at det var det som er problemet.
Avatar billede bakke94 Nybegynder
11. februar 2013 - 15:01 #4
#Tordenfusk
Jeg vil prøve at nulstille bundkortet senere og eventuelt finde et nyt batteri såfremt jeg når det.

#sidwave
I forhold til strømforsyningen aner jeg ikke umiddelbart hvor jeg finder sådan et værksted i omegnen, så tror foreløbigt jeg vil forsøge at låne en strømforsyning af en ven og se. Mener du at jeg slet ikke bør teste nogle af de andre dele før jeg er 100 på strømforsyningen virker?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. februar 2013 - 17:21 #5
For det første bør du starte så skrabet så muligt, altså:

Strømforsyning (test gerne en anden med nok power)
Bundkort
CPU
Nu bør du kunne få liv i dine blæsere!

Tilføj så...
Ram (kun 1 stang)
Grafikkort
Nu bør du kunne opnå skærmbilled!

Tilføj så...
Tastatur
Mus
Harddisk
Nu bør du kunne nå windows.

Tilføj så...
Resterende RAM samt andet hardware.

En defekt strømforsyning kan rigtignok ødelægge andre ting, men i de fleste tilfælde vil den blot ikke levere den nødvendige strøm.
Mens du venter på din vens PSU, kan du fint strippe ned til de 3 start ting og se om du har liv i nogen blæsere.
Uanset hvad er du nede på 3 stykker HW som bør kunne vise liv (nemmere fejlsøgning).
Avatar billede bakke94 Nybegynder
11. februar 2013 - 18:51 #6
Jeg har i dag skiftet batteriet i bundkortet og der var fejlen ikke.

#NielsErikK

Jeg har tænkt mig at prøve at starte op med hver enkel del og se om det er noget andet hardware end bundkort og strømforsyning der skaber problemerne. Der skulle gerne være strøm nok i strømforsyningen, computeren har trodsalt kørt på den i 5-6 år.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. februar 2013 - 19:15 #7
Mit gæt er desværre defekt strømforsyning eller bundkort.

Kan du ikke få liv i de 3 dele, så kommer du ikke længere uanset dit andet HW.

Når jeg nævnte nok power, så var det med henblik på den "ukendte" PSU du ville låne af din ven.
Avatar billede bakke94 Nybegynder
14. februar 2013 - 00:49 #8
Hej igen :)

Om et par dage kommer en ven hjem fra ferie og af ham kan jeg låne både bundkort og PSU til at teste. Bundkortet er naturligvis fra samme generation. Skulle det ikke finde fejlen så ved jeg ikke hvad.

I skal i hvert fald have tak for jeres bud og jeg vil prøve at opdatere her hvis jeg får det løst.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
14. februar 2013 - 05:24 #9
Cool, start med PSU da det er hurtigst og nemmest, derefter bundkortet og til sidst CPU (vær obs på nyt kølepasta og rigtig montering).

Go vind.