Avatar billede bommerskald Nybegynder
08. februar 2013 - 18:53 Der er 16 kommentarer

Geninstallation af windows

Jeg har en bærbar, Lennovo thinkpad type0197, hvor jeg har fået at vide, at harddisken er brændt af.

Nu har jeg købt en ny harddisk og sat i bærbaren, men hvordan får jeg styresystemet op at køre.

Kan jeg tage data ud fra gammel harddisk og kopierer over på den nye harddisk, eller hvad gør jeg?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2013 - 19:35 #1
Det har du ikke mulighed for hvis den ikke kan køre.

Har du ikke nogle recovery cdere du kan gendanne din pc til fabriksindstillinger?
Alternativt skal du låne en Windows cd der er af samme version som den din produktnøgle refererer til og bruge din egen nøgle når installtionen beder om denne.
Avatar billede bommerskald Nybegynder
08. februar 2013 - 19:45 #2
Bliver nok lidt svært, da bærbar er uden cd-drev :-( Jeg har sat harddisk i sådan dims, der kan læse harddisk, og jeg kan godt se data. Jeg undrer mig lidt over, hvis man både mister styresystem og harddisk, hvis den futter af.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2013 - 19:55 #3
Styresystemet indlæses fra harddisken under boot, og det er derfor vigtigt at man får lavet de der gendannelses muligheder der er. I dit tilfælde kunne dette måske have været løst ved at indlæse det til en usb pind.
Men det er lidt sent nu.
Du siger futter af. Men kan du se filer på disken så virker den jo.
Hvad var problemet med den?
Stoppede den bare med at boote?
Kunne du ikke køre i fejlsikret tilstand?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2013 - 20:04 #4
Hvis du kan se en recovery partition på den gamle HDD, så kopier den over på den nye, så skulle du kunne køre dit styresystem ind derfra, ved at trykke på en af "F" tasterne (F10 ?) under opstart.
Avatar billede bommerskald Nybegynder
08. februar 2013 - 20:23 #5
Problemet er lidt, at når der ikke er cd -drev, har jeg ikke haft mulighed for at lave recoverycd, så mit bud må være at der en recovery indbygget på den gamle harddisk, men når den gamle harddisk er defekt, hvad gør man så?
Avatar billede bommerskald Nybegynder
08. februar 2013 - 20:47 #6
Jeg kan se,at på den gamle harddisk er der ligesom et E-drev og F-drev, og e-drev hedder reserveret til systemet. På denne er der to filer bootsqm.dat og bootex.txt er det disse der kan bruges til recovery?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2013 - 21:23 #7
Du kan bare kopiere det over og prøve hvad der sker når du booter op med en "F" tast. Der kan ikke ske noget dårligt.
Avatar billede bommerskald Nybegynder
08. februar 2013 - 22:00 #8
Ja men når jeg har valgt filerne og vil flytte dem midlertidgit over på c:/ fryser min stifinder... tror måske løsning bliver et ekstern cd-drev og så et nyt styresystem fra cd.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2013 - 22:09 #9
Dette program er bedre til at kopiere filer. http://www.filehippo.com/download_teracopy/
Måske på en stor USB stick? Men Det kan jo være, at disken du vil kopiere fra, er så beskadiget, at det slet ikke kan lade sig gøre?
Avatar billede Jensen DK Novice
09. februar 2013 - 06:50 #10
Du skal først oprette en partition på den nye harddisk til filerne, derfor brug en anden pc som fungere til at lave det hele på.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2013 - 08:43 #11
#4 Er måske lidt bange for der kommer til at mangle den boot del, hvor man skal vælge hvad man skal gøre når pc starter op.
Jeg tror nu det bedste havde været at man havde købt en recovery cd som producenten af pc ligger inde med.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2013 - 12:40 #12
#11 Ja det tør jeg ikke udtale mig om. Det var mere ud fra ideen: Så længe det ikke skader kan man bare prøve. Det har jeg ofte selv gjort, og sommetider med held. Og prøver man ikke noget, sker der jo heller ikke noget.
Men ja, producentens recovery på den nye HDD, så kan det ikke blive bedre.
Avatar billede bommerskald Nybegynder
09. februar 2013 - 20:19 #13
#11 og #12 Kan jeg stadig købe procucentens recovery CD, og hvor?
Avatar billede bommerskald Nybegynder
09. februar 2013 - 20:20 #14
#11#12 Tænkte bare på, at bærbar er fra 2009....
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2013 - 22:56 #15
Jeg havde kontaktet dem: http://www.lenovo.com/contact/dk/da/
Der er jo også stadig at du låner en cd kun med styresystemet og bruger din egen nøgle.
Der er ikke noget ulovligt i dette, da du har betalt for en licens.
En usb pind kan klargøres og cd indhold overføres, så du kan bruge den til installation.
Avatar billede foodear Praktikant
10. februar 2013 - 09:23 #16
bommerskrald hvis du bor i nærheden af postnummer 7900 kan jeg tilbyde min hjælp mht. installationsmedie og evt ekstern cd/dvd drev

/Foodear