Avatar billede magandai Nybegynder
07. februar 2013 - 12:57 Der er 8 kommentarer

Problemer med ydelsen?

Hej! Jeg har bygget denne computer for c.a et halv år tid siden. Den har altid kørt fint, men jeg har bemærket, at jeg faktisk kører spil dårligere, end jeg burde. Med min setup, burde jeg køre spil som assassins creed, World of warcraft og battlefield bedre, end jeg gør nu. Har jeg gjort noget forkert? Eller har jeg lavet bottleneck? har på fornemmelsen, at det er bundkort eller ram...

Radeon HD 7850 2 gb.
Intel 3570K 3.4 Ghz
8 gb 1600 Mhz ram (dog kører de kun med 1333 Mhz)
650 Watt strømforsyning.
og et b75 Chipsæt bundkort, som var ret billigt.
Avatar billede Blandy Praktikant
07. februar 2013 - 13:31 #1
Hvordan ser du at du ikke opnår den performance som du burde? på FPS eller hvordan?

Det er meget vigtig at du holder dine drivers opdateret. Specielt til dit grafikkort I den forbindelse.

Der er før lavet opdateringer fra f.eks NVidia, hvor en opdatering gjorde at GPU'en kunne leverer 20% mere I ydelse.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. februar 2013 - 13:37 #2
Ja, som #1 nævner er drivere meget vigtige. Derudover kan der være ting du har kørende i baggrunden som tager noget af ydelsen.

Kan ikke se at der skulle være et problem med hardwaren.
Avatar billede magandai Nybegynder
07. februar 2013 - 17:36 #3
Grafik kort drivere er up to date :)

Kan bare se, at andre opnår højere FPS end jeg gør, derfor har jeg mistanke om bottlenecking.

Men vil vide, om mit bundkort kan trække ydelsen ned? Det har stadig PCIe 3.0, men den har et chipsæt på B75... Kan ''gammel'' chipsæt begrænse processor ydelsen?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. februar 2013 - 20:00 #4
Nej, bundkortet er designet til at kunne levere den båndbredde der er behov for, for at undgå flaskehals. Der er nogle minimumskrav der skal overholdes.

Hvis du læser test af nye bundkort vil du se at der ikke er meget forskel på et billigt og dyrt bundkort. Forskellen ligger i at det dyre sandsynligvis vil overclocke væsentligt bedre, bedre strømregulering. flere funktioner.

Og hvad er det for et system du sammenligner med ?
Avatar billede Blandy Praktikant
08. februar 2013 - 08:38 #5
jeg ville også se på hvad system du sammenligner med. Man f.eks ikke bare sammenlige to systemer med same grafikkort. Da ram, cpu, køling og hdd performance udgør lige så vigtig stor en del af det grafiskearbejde som grafikkortet.

OS er heller ikke HELT lige meget.
Avatar billede magandai Nybegynder
08. februar 2013 - 23:43 #6
Har sammenlignet med eksempelvis 3Dmark, hvor min score ligger lavere end andre, med samme CPU og grafik kort... Det kan så være deres er overclocket!
Men sådan noget med at bruge en ekstern harddisk (usb), til og åbne programmer og spil, kan det nedsætte perfomance?

Men ville egentlig bare vide om jeg havde bottlenecking, men det lyder vel ikke sådan...

Men radeon 7850 2 gb er da et udmærket grafik kort? det burde vel trække spil på højeste uden problemer ikke?

Kører windows 7 64 Bit :)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. februar 2013 - 16:40 #7
samme cpu og gfx betyder ikke du kan sammenligne de to maskiner. Deres maskine kan være oc'et.
Nogle producenter af gfx kort lancere flere udgaver af samme kort, nogle lidt dyrer med en lidt højere clockfrekvens, stadig samme kort.
Ram mængde og hastighed har også betydning. To sæt ram der begge er samme kapacitet og hastighed behøver ikke yge ens hvis det ene sæt er billigere cl10 ram og det andet nogle dyrer cl8 ram. osv.

Brugen af en ekstern harddisk kan bestemt sænke ydelsen markant.

Lader ikke til at du har nogen flaskehals i dit system, omend du altid kan opgradere dit gfx kort.
Avatar billede magandai Nybegynder
12. februar 2013 - 19:18 #8
Tusind tak! Har fået svaret jeg skal bruge ;)