Avatar billede KSN Mester
03. februar 2013 - 00:30 Der er 6 kommentarer

Find og gem på extern hdd fra mobil

Har en Linksys Wrt160 Router og en WD extern hdd. Hdd er tilsluttet router og kan godt tilgå indhold fra forskellige computere, som befinder sig på hjemmenetværket. Men ville gerne kunne gøre følgende fra mobil, mens jeg er på farten. Se billeder fra hdd, gemme nye billeder fra mobil på hdd samt afspille musik  direkte fra hdd. Er dette muligt, uden jeg skal dl indholdet ned på mobilen? Hvilken app kan bruges eller skal jeg åbne direkte i browser? Det er så længe siden jeg har rodet med netværk, at jeg ikke kan huske det mere. Jeg er vel nødsaget til at angive en fast ip, til hdd. Hvordan gør jeg dette? Når jeg går ind på routeren, synes jeg ikke at kunne se hvordan den har delt ipadresser ud.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. februar 2013 - 11:25 #1
At su rkiver mobil fik mig til og tro det var en gammel en, men når du skriver app så vil jeg da godt høre hvilken Smartphone vi snakker om? Android eller IOS...?

jeg selv har en Iphone 5 hvor jeg bruger programmet FTP Manager og så har jeg sat min router: WRT510N op til og køre ftp med en usb nøgle og det kører bare :) minder lidt om man blot kigger i en mappe faktisk og ikke en ftp server...
Avatar billede KSN Mester
03. februar 2013 - 13:54 #2
Jamen forslag til både Android og IOS er velkomne. Jeg har forsøgt mig med ANDSMB, og kan godt tilgå hdd, når jeg er på hjemmenetværket og en intern ip, men slår jeg wifi fra og vil gøre det ude fra, så kan jeg ikke få adgang. Problemer ligger også i det med musik, for der forsøger den at downloade musikken ned til telefonen. Ville gerne kunne afspille direkte, i en form for stream.

Det skulle gerne være sådan at, jeg kan se alle mine billeder, på alle min enheder. Om jeg er hjemme eller ude, hvilket jeg også ønsker med musikken. Så jeg ikke behøver tænke på lagerplads, på smartphone, tablet, bærbar, stationær osv.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. februar 2013 - 21:58 #3
#2 Android kan jeg ikke give en løsning til, har set hvad Android tilbyder og er ikke imponeret så min løsning er mest til IOS, men det kan jo være programmet er til android os :-)

https://itunes.apple.com/us/app/ftpmanager-free/id525959186?mt=8

Programmet streamer så vidt jeg kan oplevet direkte fra ens ftp server og det er det der gør den anderledes (Jeg vil mene det er det den gør...) men jeg har smidt ovenfor link til gratis udgaven dog er der nok begrænsninger osv (Kan jeg selv huske men du kan opgradere fra den til den fulde version for 13 kr)..

Jeg kan forestille mig du ikke bruger din eksterne IP eller os har du ikke åbnet således at ftpen kan benyttes udefra (Altså fra internettet)

Du kan os prøve, hvis du går ind på denne side: http://whatismyipaddress.com/

Så kan du se din eksterne IP, denne IP skal du forbinde til når du IKKE er på det samme netværk og jeg håber dette er den fejl du begår med at du bruger den interne ip altså fx: "192.168.1.1" som fx er den IP jeg benytter når jeg er tilsluttet mit trådløse internet, men udefra skal jeg forbinde til en helt anden ip :)
Avatar billede KSN Mester
04. februar 2013 - 16:59 #4
Jeg har forsøgt mig med den eksterne ip, men den skriver adgang nægtet. Jeg ser 3 mulige fejl.

1. Har ikke åbnet ftp´n, som "Blueeyez" skriver. Hvordan gør jeg det på min linksys router.

2. Der skal forwardes en port. Hvilken?

3. Jeg har ikke oprettet brugernavn og adgangskode på min router, men at dette kræves for at tilgå den ude fra.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. februar 2013 - 20:21 #5
#4 du skal åbne din standard gateway

Antager du har det samme udseende på din router som jeg..

Klik på: Applications and gaming så burde du ende på Simple Port Forwarding her skal du i den øverste mulighed i venstre side vælge FTP i den dropdown menu der er ud for den samme linje skal du angive din standard gateway (skriv "ipconfig" i kommandoprompt for at se den (Hvis ipen til din router er "192.168.1.1" så er din standard gateway nok "192.168.1.100" og så skal du blot tilføje .100 og aktivere porten :-)

Derefter skal du i routeren gå til Storage og her kan du formatere usb / harddisken med routeren hvis den nu ikke er synlig /brugbar for routeren...

Derefter klikke du på FTP Server og enabler de 2 muligheder der måske er, ved mig hedder de: "FTP Server" og "Internet Access"

Derefter skal du vælge en mappe "Specify Folder" og når dette er gjort så skal vi over i Adminstration og her skal du tilføje eller redigere i brugerne :-) Du bør bruge brugere for sikkerhedens skyld ;)

Du bør nok lege lidt med det, men derefter burde det fungere :)
Avatar billede KSN Mester
04. februar 2013 - 21:18 #6
Jeg vil give det et forsøg i morgen, så vender jeg lige tilbage. Tak ind til videre