Avatar billede nordclc Nybegynder
30. januar 2013 - 16:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Erstat adaptor fra østen

Hej Eksperter,

jeg har købt en tablet i Østen for hvortil der er et oplader stik som ender i en USB port i en Apple adaptor (Google billede søgning: A1265). På adaptoren står der:
Input 100-240V ~ 50/60 Hz 0.15A
Output: 5V == 1A

Kan jeg f.eks. benytte min Sony Eriksson adaptor hvorpå der står:
Input 100-240V ~ 50/60 Hz 150mA
Output: 5.0VDC === 850mA

Jeg har intet forstand på strøm, så jeg håber I kan hjælpe mig. Hvis denne adaptor ikke kan bruges, hvilke tal (formoder det er output jeg skal kigge efter) er det så jeg skal være opmærksom på, og må det være større eller mindre end?

Jeg oplader den på nuværende tidspunkt via USB porten i min computer eller via en cigaret tænder USB i min bil, men nogle gange ville det være nemmere hvis man kunne bruge stikkontakten.

Mvh
Claus
Avatar billede t-bee Novice
30. januar 2013 - 16:54 #1
Du kan da bare bruge den oplader der følger med.
Avatar billede nordclc Nybegynder
30. januar 2013 - 16:58 #2
Jeg har prøvet men kan ikke få den i kontakten ;-)

http://www.google.dk/search?q=apple+A1265
Avatar billede t-bee Novice
30. januar 2013 - 17:04 #3
Måske det kræver lidt uddybning. Adapteren der følger med kan sagtens tage dansk netspænding (230V 50Hz), så den del er i orden. Skal man bruge en anden adapter, så skal den levere samme spænding (5V i dit tilfælde) men den skal kunne levere mindst lige så meget strøm (der falder din adapter igennem, den kan levere 850mA mens originalen kan levere 1000mA).

Umiddelbart ville jeg købe en rejseadapter, så du kan sætte det amerikanske stik i en dansk kontakt, f.eks: http://elektronik-lavpris.dk/p30257/S776947_Adapter_DK_han_-_USA_hun,_LOWCOST/
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. januar 2013 - 17:09 #4
Hvis den skal bruge hele den ene Ampære er 0,85 jo ikke nok men med batteriet isat vil det sikkert nok gå det tager så bare lidt længere at lade batteriet op.
Avatar billede nordclc Nybegynder
30. januar 2013 - 17:25 #5
Hvor mange Ampære leverer USB porten på min bærbare computer, for her kan jeg jo godt lade den op. Hvis det er mindre end 850 mA så går det vel fint med min Sony Eriksson adaptor også, ovenikøbet hurtigere end via USB porten på den bærbare men dog langsommere end hvis jeg anskaffede en USA/DK adaptor - eller hvad?

Det er ikke fordi jeg ikke vil ofre de 20 kr. men junior står og skal afsted på skiferie og vil gerne have tablet'en med til turen.

Mvh
Claus
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. januar 2013 - 17:35 #6
Du har jo heller ikke en 60 Ampære lader til din bil? bare fordi batteriet er det!
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. januar 2013 - 19:40 #7
Du kan lodde 2 ledninger (dobbeltledning) på benene af den adapter og sætte alm. dansk stik på.
PS.: Sørg for forsvarlig isolation¨- 230 volt bør respekteres !
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
30. januar 2013 - 20:42 #8
Ja du kan godt bruge den anden med 0,850 ampere. Eneste forskel er at den måske er en lille smule længere om at oplade. Men måske er det det samme.
Avatar billede store-morten Ekspert
30. januar 2013 - 21:47 #9
Avatar billede nordclc Nybegynder
30. januar 2013 - 23:02 #10
Jamen for Sørensen da også, så nævner man jeres forslag for fruen hvortil hun svarer "Hvorfor tager du ikke bare en af de omformere jeg købte da jeg var i London, en af dem må da passe"! Ja goddav du, der blev farmand her lige gjort til grin ved middagsbordet. Nå skidt pyt, det vigtigste er at junior fik den med.

Tak for alle jeres svar, og T-bee du forslog det jo så du får points'ne.

Mvh
Claus
Avatar billede thov Forsker
01. februar 2013 - 13:39 #11
Computeres USB porte kan max. levere 500mA, så når tablet'en kan nøjes med computeropladning, er alle adaptere som klarer 500mA, eller derover, helt fine.

Eneste fordel med 1000mA adaptere, er at de kan oplade to apparater samtidig.
Avatar billede nordclc Nybegynder
01. februar 2013 - 14:05 #12
Hej Thov,

tak for dit svar, så ved jeg da at jeg sagtens kan bruge min mobil transformer til at lade den op, når nu Junior kommer hjem fra skiferien med tømmermænd og har glemt omformeren dernede - søn som far syndromet du ved ;-)

God weekend.

Mvh
Claus
Avatar billede thov Forsker
01. februar 2013 - 14:59 #13
Jeps, pæren falder sjældent langt fra hesten - eller hvad det nu hedder, LOL

Og sjuskede unger glemmer begge vanter. De omhyggelige glemmer kun den ene (Og så kan det være det samme).