Avatar billede hathor Nybegynder
27. januar 2013 - 14:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

GSM repeater og signaltab i kabel - signalforstærker?

Min mor har et stort problem med dækning på sin gamle Nokia GSM telefon indendørs. Hun bor langt ude på landet og det er til stor gene. Der er mange døde punkter i huset hvor der ganske enkelt ikke er mulighed for at sende så meget som en sms. Jeg har kigget lidt på denne her:

http://olsens-it.dk/tilbehor/1644-gsm900-forstaerker-booster1.html

Jeg ved at det ikke er lovligt at sætte den op, men lige nu leger jeg bare med tanken, og så kan man jo kontakte TDC og høre senere om de vil tillade det.

Mit spørgsmål er således:

Det medfølgende kabel er 10 meter langt, og der er behov for noget der nærmere ligner 30 meter. Jeg er bange for at en forlængning af kablet vil æde hele signalet på vej ind i huset, så det ikke nytter noget at opsætte repeateren.

Kan man indsætte en signalforstærker på kablet, og hvilken skal man bruge? Jeg mener ikke man bare kan bruge en almindelig antenne-signal forstærker?

Er der nogen der kan oplyse mig lidt?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. januar 2013 - 16:24 #1
Hej.

  Allerførst: Lad være med at spekulere i det lovlige i det her - det er IKKE lovligt, og TDC har intet med tilladelser til den slags at gøre. Det ligger under Erhvervsstyrelsen nu (det var IT & Telestyrelsen i "gamle dage").
  Grunden til at du ikke bør rode videre i den retning, er at du har al mulig chance for at forstyrre de tjenester, der i forvejen har indhentet tilladelser til at benytte udstyr i det frekvensområde. Det er ikke noget, der ses på med milde øjne.

De bedste hilsner
Avatar billede hathor Nybegynder
27. januar 2013 - 16:42 #2
Jeg havde forestillet mig at udstyret jeg linkede til, var så svagt at det ikke ville kunne forstyrre noget her i området - det er ud til en mindre vej, med 200 meter til de nærmeste naboer.

Jeg troede det kun var i tættere bebyggelse at det ville give et problem.

Det er noget lort, for hvad pokker skal man så gøre for at få et anstændigt signal, når flytning nu ikke er en mulighed?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. januar 2013 - 16:51 #3
Jeg ville tage kontakt til Olsen og spørge lidt ind til godkendelserne af grejet. Er der ikke en dansk godkendelse, så skal der arbejdes videre i en anden retning.
Jeg vil nu alligevel lade en lille mulighed stå åben, idet jeg kom til at tænke på den små sendere, der kan tilkobles f.eks. iPhone og videresende på 88-108MHz. Det har også tildligere været et hårdt reguleret bånd, men er der blødt op på reglerne omkring sendeudstyr til dette, er der måske også en mulighed for en lowpower GSM-repeater.
Men det må komme an på den dokumentation, der kan leveres til udstyret - det er bestemt ikke noget, der må taget let på.
Avatar billede hathor Nybegynder
27. januar 2013 - 17:08 #4
Tak for rådet, det vil jeg spørge til hos forhandleren.

De andre sendere du omtaler kender jeg ikke til. Kan du linke til en, så jeg kan blive klogere på det?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. januar 2013 - 17:21 #5
Bestemt. Det kunne f.eks. være sådan nogen: http://www.coolpriser.dk/shop/ipod-fm-transmitter-28c1.html
Avatar billede hathor Nybegynder
27. januar 2013 - 17:54 #6
Tak for det. Smid et svar.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. januar 2013 - 17:56 #7
Super - håber du kommer godt i mål med projektet.
Avatar billede Rune1234 Nybegynder
08. maj 2014 - 19:51 #8
Det kan sagtens lade sig gøre. Du skal anvende en egnet fordeler og dele kablet op i 2 længder. Med den kan du også fordele dine antenner ud i hele huset. Der findes i øvrigt en dansk forhandler. www.gumlo.dk