Avatar billede qvintus Nybegynder
25. januar 2013 - 20:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan aktiverer jeg nye ram?

Hej til alle jer Eksperter

Jeg har lige købt nye ram og sat dem i computeren, nu viser mit Win 7 (64 bit) at jeg har 14 men kun 6 giga at bruge.

Motherboard: Gigabyte GA-X58A-UD3R
rammene som jeg har sat i er Corsair XMS3 - 2x4GB DDR3 1333MHz PC3-10600 CL9

Ud fra hvad jeg kan se understøtte mit bundkort rammene, men jeg har  ingen ide om hvordan jeg får windows til at bruge dem.
Avatar billede LarsMejsner Nybegynder
25. januar 2013 - 20:24 #1
Hey det gør du inde under bios :D
Avatar billede qvintus Nybegynder
25. januar 2013 - 20:33 #2
Ja men hvordan, hvad skal jeg eventuelt kikke efter? Jeg har nogle ram i som køre 1066 Mhz mens de nye køre 1333 mhz, kan de køre sammen?
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2013 - 20:42 #3
Dit bundkort kører "Dual/3 channel memory architecture".

Det betyder, du kun kan få RAM af nøjagtig samme slags til at køre sammen. Hvordan de skal placeres for bedst udbytte, kan du se i brugsanvisningen til dit bundkort.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
25. januar 2013 - 21:38 #4
Ok, så du har 8gb ram, men windows siger der er 14 og at du kun kan bruge 6 ?
Avatar billede qvintus Nybegynder
25. januar 2013 - 21:49 #5
Jeg har 14 GB ram, jeg har lige købt 8 GB som er 1333 Mhz og der sidder allerede 6 GB ram i som er 1066 Mhz. Windows siger så at jeg har 14 GB (6 GB Usable)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2013 - 09:19 #6
Lige meget hvad, så vil din ram hastighed altid rette sig efter de langsomme ram.
Har du kun de nyeste i kan den så se det hele?
Avatar billede chalde Seniormester
26. januar 2013 - 09:30 #7
Avatar billede qvintus Nybegynder
28. januar 2013 - 00:50 #8
Efter jeg byttede rundt på ramene så de nye sidder hvor de gamle sad så virker det hele. Så det milter der kom med svaret I guess.
Avatar billede qvintus Nybegynder
28. januar 2013 - 00:50 #9
Kunne ikke lige finde manualen men vil tro de andre er "slave" slots eller ligende.
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2013 - 01:22 #10
Her er et link til manualen. Kig på side 16 og fremad:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3449#manual

Jeg tillader mig så at lave det her som et "Svar". Hvis du også vil give point til andre, skal du bede dem om et svar. Vent med at acceptere, til alle har svaret :-)