Avatar billede madswp Novice
14. januar 2013 - 20:32 Der er 2 kommentarer

synology ds212j opsætning af individuelle mapper til forsk. brugere

hej eksperter

jeg har investeret i en NAS - en synology ds212j. opsætningen gik fint. har forwardet portene i min router så ftp adgangen fra internettet/WAN fungere helt som det skal. jeg kan sagtens få forbindelse når jeg prøver at logge ind fra de diverse brugere jeg opretter.
mit problem består i at jeg kun har mulighed for at dele 'roden' af mit drev i NASen. så de brugere der logger ind har adgang til ALT der ligger på drevet hvilket ikke går da det er blandet arbejde og privat indhold på den.
under kontrolpanel - delt mappe - opret, kan jeg kun vælge drevet som brugeren skal ha adgang til. jeg ville gerne ha så brugeren f.eks. kun ser en bestemt undermappe og alle undermapper under den, som han nu skal ha adgang til. og intet andet.
uanset om jeg redigerer under brugere/grupper osv kan jeg ikke finde nogen indstillinger der bestemmer den enkelte mappe der skal ha adgang til.

jeg har læst opsætningsmanualen, googlet snart 3 aftener. fundet en masse hjælp og guides på deres hjemmeside men kan ikke gennemskue løsningen alligevel. måske jeg søger/kigger efter det forkerte. der er en masse nye forkortelser og udtryk der er nye for mig inden for opsætning af dette.

er der nogen der har prøvet sådan en opsætning før?

Mvh Mads
Avatar billede Grumme100 Nybegynder
15. januar 2013 - 10:31 #1
Hej.

Det du ønsker kan desværre ikke lade sig gøre, så bliver du nødt til at oprette flere delte mapper. Man kan ikke dele undermappe i Delte mapper.

Tjek denne side ude, her er massere guides inde http://macweb.dk/index.php/guides/synology/63-oprette-ny-bruger-pa-synology
Avatar billede madswp Novice
15. januar 2013 - 17:16 #2
tak for linket grumme. men har forsøgt med de guides. den er magen til dem på synology's hjemmeside.  kan ikke helt forstå det ikke er muligt. det er det da i f.eks. filezilla hvilket jeg altid har brugt inden jeg købte en NAS.

på min harddisk på min NAS har jeg 2 mapper i roden på harddisken. en der hedder PRIVAT og en der hedder ARBEJDE.

alle venner og familie skal ha adgang til privat og kolleger til arbejde. men går jeg ind under 'delt mappe' op trykker 'opret' har jeg kun valgmuligheden at dele hele harddisken. der er ingen mapper i vinduet der ruller ned. kun harddisken.

jeg kan så selvfølgelig gå under 'file station', finde mappen privat , højreklikke, vælge egenskaber og fjerne tilladelsen til alle kolleger. så har de ikke adgang til mappen og det fungere sådan set fint nok. men de kan stadig se mappen 'privat'. kan man ikke fjerne denne? plus at med alle de mapper jeg har bliver det et MEGET stort arbejde at fjerne og oprette tilladelser til de brugere der nu er.

tænker lidt på muligheden for at oprette en 'opstartsmappe' til de forskellige brugere. så en bestemt kollega logger ind, ser han sin egen 'home' mappe hvor han kan gå videre fra, med de mapper jeg nu har delt til hans bruger?

er der andre muligheder for at dele filerne som er mere brugervenligt (for dem der logger ind) som FTP? jeg har ikke selv erfaringer med andre.

Mvh