Avatar billede Jmv_cyber Novice
13. januar 2013 - 23:14 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Lydproblemer med ældre LCD TV

Hej folkens.

Jeg har fået anskaffet mig et brugt Zepto ZView 37" LCD TV temmelig billigt, men efter et par måneder har jeg fået nogle lyd problemer.

Første del af problemet er at hvis der er lyd på, kommer der en lav "humm" lyd fra TV'ets højtalere (ikke summen, men tæt på). Når jeg skruer ned på "0" eller "muter", forsvinder lyden. Volumen på dette variere ikke, ligegyldigt hvor meget jeg så end skruer op eller ned. Selve lyden er dog ikke til generel gene, da jeg alligevel skal ha' en forstærker til at give lyd, så TV'ets højtalere skal alligevel mutes.
Selve problemet ligger i, at hvis der er skruet helt ned eller er muted, kommer der en gang i mellem noget elektrisk støj fra højtalerne. Den bedste måde at beskrive lyden på, er af to eksempler:
1. lyder som om en telefon ligger for tæt på en aktiv højtaler, dog bare sammenhængende i stedet for at den bliver delt over.
2. som "arcing" elektricitet (i ved, lidt a la tegneserie-stils gal videnskabsmand der har 2 "tårne", med strømmen der er forbundet og løber op af dem) men med meget af diskanten nærmest frarøvet. Det er nok det nærmeste jeg kan komme på at forklare hvad det lyder som.

Når dette sker, kan det variere fra en enkelt og op til 7-8 "cyklusser" (lyd fra start til slut, varighed ca. 1½ sekund hver). Derefter kan der gå alt fra 5 sekunder til 60 minutter før det sker igen. Jo længere TV'et står, jo større mellemrum, men fra en "kold" start går der oftest maks 20 sekunder mellem hver cyklus starter, indtil TV'et har stået i godt og vel 15-20 minutter.

Jeg har intet konkret modelnummer på TV'et og da firmaet der har lavet det gik konkurs i '09 (og senere genoprettet i Ghana? O_o) er der ingen support at hente dér. Ved dog at det er fra 2007.

TV'et er forbundet til min forstærker via. et R og L phonokabel/mini-jack. Den elektriske støj kommer IKKE fra forstærkerens højtalere og selv med alt pillet fra TV'et (med undtagelse af strømmen selvfølgelig) opstår problemet stadigvæk.

Findes der nogen hjælp at hente andet end at sende det til en mekaniker eller købe et nyt?
Avatar billede Jmv_cyber Novice
24. januar 2014 - 17:22 #1
Kan jeg få en admin til at lukke denne tråd? Spørgsmålet er ikke længere relevant...
Avatar billede Jmv_cyber Novice
24. januar 2014 - 17:30 #2
Nvm ^^