Avatar billede Lallez Nybegynder
10. januar 2013 - 01:48 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Footer i bunden?

Hej der ude..

Vil høre om der er nogle der kender noget HTML / CSS til at få footeren til at forblive i bunden..
Har søgt lidt rundt og kan ikke finde en løsning til css.

På de sider der er tekst og billeder nok har det ingen betydning men der hvor det ikke når helt ned til bunden hopper footeren op.

i kan se siden her: http://nordenbaek.dk/

Vh Lars
Avatar billede Lallez Nybegynder
10. januar 2013 - 01:48 #1
og hvis der er noget der har noget kritik til siden er i meget velkommen til at kommentere det :)
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2013 - 09:20 #3
Hej Lars ser ud til du har fået hjælp til dit spørgsmål.

Jeg blev bare lidt nysgerrig da jeg kan se at du studere som multimediedesigner, og da jeg selv overvejer at begynde efter jeg har  arbejdet med web i ca. 2 år og er uddannet webintegrator.

Ved om man på multimediedesigner uddannelsen kommer til at arbejde med Html5 og CSS3, Jquery Webdesing som tilpasser og skalerer sig automatisk alle typer og størrelser skærme (Responsive webdesign)?

Med venlig Hilsen Karsten
Avatar billede Ole_N Nybegynder
10. januar 2013 - 10:52 #4
Du kan løse problemet ved at sætte en min-height på indholds elementet som ligger over footeren via dit CSS.

Du kan også vælge at gøre footer elementet har en absolute eller relative position og så sætte left og bottom til 0 px; Du skal bare huske at ved at gøre elementet til position:absolute; vil det ikke blive skubbet ned at andet indhold.

eks.

position:absolute;
left:0px;
bottom:0px;
Avatar billede Lallez Nybegynder
10. januar 2013 - 14:40 #5
Mange tak for svarene.. men når jeg prøver denne metode er det lige som om den floater til venster for min content :/
Til djsteiner jeg er først lige ved at afsluttet mit 1. semester og der har vi ikke været inde på HTML5 & CSS3.. kun meget lidt. men der kommer mere på de næste semester. men dem der er uddannet inden for programmering i vores klasse syntes det er alt for nemt for dem.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2013 - 15:10 #6
Hej Lars

Selv tak :)

Jeg vil lige snakke med en studievejleder omkring det  Måske skal jeg  også have kigget på datamatiker.

Jeg har bare fundet at jeg ikke er til hardcore programming mere til frontend udvikling.

og  kan se at at virksomhederne søger folk der kan Responsive webdesign HTML5 og css3.

Held og lykke
Avatar billede NielsErikP Mester
10. januar 2013 - 21:47 #7
Hej..

Har du din "footer" i en seperat div. Så giv denne div et "id" f.eks <div id="footer">dit indhold </div> .
Prøv derefter at give den denne position :

#footer {
  position: fixed;
}

Håber det kan bruges til at udfylde dit ønske :-)
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2013 - 22:16 #8
<ole>

@djsteiner: Min erfaring fra undervisning på forskellige erhvervsskoler siger, du klart bør vælge datamatiker. For erhvervsskolerne er reglerne sådan, at du kan blive undervist i webudvikling af alt muligt fra automekanikere  til elektrikere. Der er ingen garanti for, at læreren nogensinde har arbejdet indenfor faget. Vedkommende skal i princippet bare have en erhvervsuddannelse.

Indenfor branchen taler man ofte om en 'videnshalveringstid' på tre år. Det betyder, at har du været væk fra faget i tre år, er halvdelen af din viden forældet/ubrugelig. På erhvervsskolerne er det ikke et særsyn at møde lærere, som har været fastansatte lærere i 10-15 år. Desuden kender jeg i hvertfald én teknisk skole, hvor 25-30% af weblærerstaben kommer direkte fra svendeprøven som webintegrator - som jo er en uddannelse uden erhvervsforlagt praktik. Til hvilken branche kan de mon uddanne elever?

Erhvervsskoler er desværre ofte skidt gearet til den IT-virkelighed, de skal pumpe svende ud i. Skolerne er skabt under og til industrisamfundet, hvor en tømrer havde lavet stort set samme form for tagrejsning i 450 år. Sådan ser verden absolut ikke ud i dag  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2013 - 23:02 #9
Jeg vil sige den bedste uddannelse for mig ville være en form for trainee, som webudvikler/front-end hvor jeg kunne lære af nogle som har været i faget i mange år og er med på hvad der sker  i branchen og så sammensætter det med skoleophold.

Problemet med webintegrator uddannelsen er at den fokusere ikke nok på hvad der sker i den virkelige verden og så er den for kort og der skulle være nogle pratik forløb, som du også skriver.

Jeg lærte asp classic lidt old school.

Men uddannelsen er et godt springbræt til at videreuddanne sig.

Her står jeg så i dag efter to år hvor jeg har prøvet at arbejde lidt arbejdet indenfor web og it support, men ikke særligt meget med programmering. så tror vi ses her på eksperten! :)

Hvad med dig olebole arbejder du med webudvikling  til hverdag?

Djsteiner
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2013 - 23:40 #10
Webintegratoruddannelsen ser jeg nok mest som en orientering om branchen. Alene det, at grundforløbet (de første 20 uger) også skal give adgang til en hel del andre uddannelser, som har meget lidt med webintegration at gøre, betyder at der er meget lidt tid til at komme i dybden ... som læreren ofte heller ikke kender noget til.

ASP-classic er godt nok old-school (også for to år siden), men jeg er bekendt med skoler, der i første PHP-time slår alle fejlmeddelelser fra i PHP ... "Det er alt for svært for eleverne med alle de fejlbeskeder", fortalte en anden lærer mig. OMG!

Prepared statements er heller ikke slået igennem flere steder. Man underviser stadig efter det gamle MySQL database API, selvom det nu er deprecated og har været på vej ud i årevis.

Jeg blev af en kollega belært om, at jeg burde bruge ' />' som lukning i HTML 4.01 Strict. "Næhnej, det er da en XML-lukning, som kun kan være aktuel under XHTML.", var mit svar. "Det er renere, det gør siden hurtigere, og det kan aldrig skade!", fik jeg at vide - selvom det afslørede ham som totalt uden indsigt i HTML/XHTML's virkemåde. Meningsløst bavl fra ende til anden!

Ja, siden 1999 har jeg arbejdet som webudvikler. Dels har jeg været ansat på et par bureauer og i en større humanitær organisation, dels har jeg freelancet og i perioder undervist. Jeg har dog på det seneste besluttet, at jeg ikke vender tilbage til undervisningen. Ikke i erhvervsskoleregi i hvertfald  =)
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2013 - 23:45 #11
PS: er du uddannet på Viborg eller Odense? Viborg har i hvertfald været meget glade for ASP-classic og Odense har vist også
Avatar billede djsteiner Nybegynder
11. januar 2013 - 09:10 #12
Jeg er uddannet på Medieskolerne i Viborg super god skole, men selve uddannelsen, som web integrator  kan godt bruget et løft.

Jeg løb lige over denne artikel om uddannelsen:
Studievejleder efter kritik: En webintegrator-uddannelse kan ikke stå alene:

http://www.version2.dk/artikel/kritik-af-web-integratoruddannelsen-bygger-paa-et-forkert-grundlag-48338
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2013 - 18:15 #13
Jeg har selv undervist et enkelt hold på Viborg i PHP og JS. Min søn tog også Viborgs forløber for uddannelsen - 'multimedieintegrator' tror jeg, de kaldte den. Han har heldigvis læst videre og er i dag rigig godt kørende - men uddannelsen på Viborg var ikke mange ører værd, kiloet!

Interessant artikel, du linker til. Den pågældende studievejleder arbejder på netop den skole, jeg nævnte, hvor omkring 25% af lærerne kommer direkte fra skolens egen svendeprøve - ligesom den med XHTML-lukninger også kommer fra en lærer på den skole. Jeg har ikke selv undervist der, men 'et kik' ind på netop dén skole var det, der fik mig til at sige endeligt fra overfor erhvervsskolerne!

Webintegratoruddannelsen ses af mange som en vidunderlig cash cow. Den bruges flittigt af kommunerne til at 'feje gulvet' og få 'de vanskelige' ud af systemet og statistikkerne. Der skal ikke sørges for praktikplads og kravene er små, så der går et pænt stykke tid, før de dropper ud.

Der er nemlig - udover at kun 50% efterfølgende får job - skræmmende mange, som falder fra i løbet af både grund- og hovedforløb. Af mange grunde betyder frafaldet ikke så meget for skolerne, som bruger uddannelsen som 'korkbælte' for forretningen. Ikke sært i et system, der er opbygget efter iskolde, merkantile principper  :o|
Avatar billede djsteiner Nybegynder
12. januar 2013 - 11:06 #14
Det er lidt sjovt at et spørgsmål om Footer i bunden kommer her til men godt emne! :)

Hvad læste din søn så videre til?
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2013 - 17:22 #15
Han læste videre til datamatiker, men kom med i et lille firma som partner, hvorefter der ikke var tid til at gøre det helt færdigt. De blev kåret til gazellevirksomhed tre gange - de tre partnere enedes om at sælge firmaet - han kom med i et nyt og er stadig kørende i smør.

Han var enomt dygtig, da han begyndte på Viborg og har i hele forløbet suget viden/kunnen til sig som en svamp. Han havde bare krudt i r*ven og skulle have et stykke papir. Han fandt dog meget tidligt ud af, at det ikke var meget mere værd end et blankt stykke A4  =)
Avatar billede djsteiner Nybegynder
13. januar 2013 - 19:30 #16
Det lyder super godt! :)

Men han har jo også en god mentor i dig! :)

Hvilket sprog udvikler han så i?

Jeg tror jeg vil gå i gang med Datamatiker uddannelsen.

Tak for debatten! :)

Og vi ses jo helt sikket her på eksperten! :)
Avatar billede olebole Juniormester
13. januar 2013 - 21:25 #17
Selvtak. Det er faktisk meget lidt, vi nogensinde har nørdet kode, så det har han helt og holdent selv æren for. Han laver større Sharepoint og MOSS løsninger og skriver primært C#. Faktisk er det nærmere ham, der har losset 'den gamle' igang med C#/net/Sharepoint/MOSS  =)
Avatar billede NielsErikP Mester
13. januar 2013 - 23:00 #18
Hej..

#16: En spændende vinkel på Datamatikeren ...her.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
14. januar 2013 - 09:25 #19
Hej igen lære man C# på Datamatiker uddannelsen?

Den uddannelse du har linket til NielsErikP lyder også spændende.

Jeg var lige inde at kigge på MOSS 2007 - C# Protocol Handle det har jeg aldrig hørt om før?
Avatar billede Lallez Nybegynder
14. januar 2013 - 13:41 #20
er der en af de hjælpsomme mennesker der vil have de point?
Avatar billede Lallez Nybegynder
15. januar 2013 - 02:19 #21
okay