Avatar billede JakobFlarup Nybegynder
07. januar 2013 - 21:19 Der er 7 kommentarer

Ekstern harddisk er stået af

Hej.

Jeg har et problem. For det første gik min bærbare computer i stykker kort før jul, hvor jeg mistede al min data. Den er nu til reparation. Heldigvis havde jeg backup af det meste på min eksterne harddisk. Men nu er der så sket det, som bare ikke måtte ske. Nu ser det nemlig ud som om, min eksterne harddisk er stået af. Og jeg har altså mange vigtige dokumenter derpå.

Men...

Jeg tror ikke, at det er selve harddisken, der er i stykker, men derimod noget med indgangen, man sætter strøm til. For når jeg slutter min strømforsyning til, lyser harddiskens lampe grønt en brøkdel af et sekund, men reagerer ikke yderligere. Det er ikke min strømforsyning, da den virker fint på en af mine venners eksterne harddisk.

Jeg har stadig garanti på den, men vil nødig miste al min data, da Elgiganten ikke dækker tabt data, hvis jeg sender den ind.

Derfor pønser jeg på, at pille den eksterne harddisk fra hinanden og tage selve harddisken ud og sætte over i et kabinet af en art og derved stadig kunne bruge den som ekstern harddisk (jeg ved, det er en chance at tage, hvis nu det viser sig rent faktisk at være harddisken. Men den chance tager jeg).

Mine spørgsmål er så (da jeg ikke har megen forstand på, hvordan det skal gøres):

Hvad skal jeg bruge af dele, og hvad er den billigste måde at gøre det på? Hvordan gør jeg, og hvor får jeg fat i sådanne dele?

Mange tak!

PS: Det er en Seagate 2 TB harddisk, jeg har.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2013 - 08:16 #1
sandberg laver gode ting også til at sætte div harddiske i
man tager den simpelt hen ud af den eksterne boks og sætter den i den der passer
kan den spinne kan du hive det ud du skal bruge

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-SATA-Docking-Station

man kan også købe dem kun med kabler

jeg bruger ikke mere eksterne harddiske i box - det er der ikke brug for mere med det system
sæt harddisken i boxen
tryk bag på en lille knap
sæt usb stikket i og i løbet af få sekunder starter den op
hvis den harddisken virker

er det til bærbar skal den bare kunne åbne 2.5 i stedet for

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2013 - 09:04 #2
Var det ikke Seagate der skulle have noget firmware opdatering hvis man mistede forbindelse til den??
Avatar billede JakobFlarup Nybegynder
08. januar 2013 - 10:46 #3
Tak, Treatmenice. Det kigger jeg lige på.

@XP Professional: Det ved jeg ikke? Men jeg kan da undersøge det. Og hvad vil firmware-opdatering helt præcist sige. Noget, man kan bruge, selvom man ikke engang kan slutte strøm til harddisken?
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2013 - 11:31 #4
nej ikke når der ingen reaktion er på den

i det tilfælde kan det bare være det stykke baggelit der sidder på selve harddisken der er stået af men der utallige muligheder

hvis den ikke vir´ker i en usb sandberg
er den bare stået helt af

derfor foreslog jeg sandberg usb

m.v.h
Avatar billede JakobFlarup Nybegynder
08. januar 2013 - 15:33 #5
Så hvis jeg køber den docking station, burde den virke (i tilfælde af, det selvfølgelig ikke selve harddisken, der er helt stået af), hvis jeg kobler den eksterne til den via USB? Altså: Så burde den få strøm via USB? Hvis vi så leger, at den virker, hvordan får jeg så min data over på en anden harddisk eller min computer i tilfælde af, jeg så stadig kan få byttet harddisken? Undskyld de mange spørgsmål, men jeg aner intet om det:)
Avatar billede JakobFlarup Nybegynder
08. januar 2013 - 15:35 #6
Ah sorry. Havde ikke lige læst beskrivelsen godt nok. Jeg skal selvfølgelig have skilt harddisken ad og have pillet den ud. My bad.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2013 - 16:24 #7
det er slet ikke sikkert du kan hive noget som helst ud af den

det kan profferne men det er dyrt - rigtig dyrt

det er det grønne bagelit eller hvad farve det ny har du kan tage af - tørre fladen af og måske virker den
gør den ikke det kan man skifte fra en EKSAKT mage til harddisk bagelit over på den der ikke virker

HVIS det virker kan man  hive det ud man skal bruge

det er da en mulighed du skal prøve inden du går til en proff

m.v.h