Avatar billede morsingg Nybegynder
29. december 2012 - 20:10 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Bytte bærbar med fullcare forsikring?

Hejsa.

Jeg har købt en asus bærbar i bilka for 12 dage siden, jeg har dog fortrudt det, da jeg gerne ville have haft en kraftigere en. Den er købt med fullcare forsikring som gælder i 4 år, hvis jeg nu får den byttet i Bilka, så får jeg da ikke pengene retur fra den fullcare forsikring gør jeg? Den gav jeg jo 900 kr. for. og jeg mener den er låst til pceen, den er jo aktiveret og det hele.

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2012 - 20:11 #1
forsikringen følger dig - og hvis du ikke har pc, så er det tabt.
Avatar billede morsingg Nybegynder
29. december 2012 - 20:21 #2
Men der står på forsikrings policen at man kan fortryde op til 14 dage efter? men gælder det også hvis jeg har aktiveret den?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2012 - 20:39 #3
Det må så være op til dig, bilka og forsikringen - Hvis du har 14 dage til at fortryde forsikringen, så er du søndag på 13. dag - Du skal sende en besked om at det er fortrudt omgående.
Jeg ved ikke , om Bilka så vil opgradere pc til en kraftigere, eller om du selv må slås med at videresælge den (den er jo købt lige før udsalget startede, og nu er alle maskiner billigere).
Avatar billede morsingg Nybegynder
29. december 2012 - 20:52 #4
Nej det er stadig samme pris for bærbaren. jeg siger da bare den er defekt (space tasten fungerer kun nogle gange) og så ordner jeg det med forsikringen mandag. Man kan nemlig fortryde i op til 13 dage efter køb af bærbar.

http://www.bilka.dk/Mere-Bilka/Fremtidens-Bilka/Service-i-varehusene/Bytteret
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2012 - 21:07 #5
Vil det sige at Bilka sælger nye bærbare, som i virkeligheden kan være brugt 0g måske misbrugt op til 13 dage?
Hvad gør de så med harddisken? bare sletter så data kan gendannes?
Eller kan man risikere at give et barn en HDD med porno på?
Efter min mening er en udpakket computer en brugt computer, uanset hvordan man vender og drejer det.
Avatar billede morsingg Nybegynder
29. december 2012 - 21:24 #6
Nej. de sender den jo ind til producenten. De må jo ikke bare sætte den ud i butikken igen jo......
Avatar billede morsingg Nybegynder
29. december 2012 - 21:25 #7
og det er ikke 13 dage, men 30 dages bytterservice hvis du læser linket....
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2012 - 21:28 #8
Sender den ind til producenten? Hvad skal den så der? Sættes i stand som ny? Det lyder kostbart, hvem skal betale for det?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2012 - 21:29 #9
de sender en ikke retur til producenten - fona er lige nuppet i at have glemt at nulstille en tablet, som de fik retur. Der var så porno på til den 11-årige, der fik den i julegave.
Og hvis du postulerer, at der er noget galt (som årsag til at ombyttet), og der så ikke er noget galt (jf forsikringens tekniske afdeling), så vil du nok komme til at hænge på prisdifferencen (fra de to modellers pris på dit købstidspunkt).
Du kan lige så godt være 100% ærlig, og bare sige, at du har fortrudt købet (hvis det var aftalt at du kunne det med Bilka).
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2012 - 21:32 #10
OK Bilka har 30 dages bytteservice hvis du leverer varen retur i samme stand. Det gør du så - ombytter - men lad nu være med at postulere en fejl på maskinen.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2012 - 21:44 #11
Ok! Når du skriver "Nej. de sender den jo ind til producenten. De må jo ikke bare sætte den ud i butikken igen jo..."
Så må det jo være fordi du har åbnet kassen, og så har du ingen returret.
Jeg er helt enig med claes57, hvis du postulerer en fejl. som ikke findes, så får du formodenlig en regning for den tekniske undersøgelse. I Bilka er de ikke så naive at kunderne kan fuppe dem på den måde. Du må bare erkende at du har begået et fejlkøb.
Avatar billede morsingg Nybegynder
29. december 2012 - 22:09 #12
I har nok ret. Jeg må nok være ærlig og sige at det er et fejlkøb, og så høre dem om den kan komme retur, så jeg kan købe en anden, det prøver jeg imorgen :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2012 - 22:30 #13
Nu nå jeg så forberede dig på en skuffelse. Jeg tror ikke Bilka tager den computer retur, for så vidt jeg ved, handler de ikke med brugte varer. Men det skal du nok alligevel ikke være så ked af, for den pris du ville få er meget ringe. Bilka skal jo sælge den igen med garanti, så først skal en teknikker undersøge den, og så skal den sælges med 25% moms igen. Og hvad kunne Bilka sælge den til som brugt? Hvis du skal sælge den, skal det være privat, så der ikke er noget med moms og profit.
Avatar billede chalde Seniormester
30. december 2012 - 00:32 #14
Medmindre der specifikt står noget om det i betingelserne, så kan det være følgende kan bruges: http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/computerkoebfortrudtefteropstart

Ovenstående gælder dog den lovpligtige fortrydelsesret ved fjernsalg og ikke andre typer salg, men hvis Bilka skriver fuld fortrydelsesret og der ikke specifikt står at varen skal være ubrudt/ikke opstartet osv.. så har de formentlig et problem i forhold til aftaleloven. Men det kan alligevel godt ende med en kamp, da det ikke er alle butikker der mener de skal forholde sig til diverse love.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2012 - 00:39 #15
Avatar billede chalde Seniormester
30. december 2012 - 08:14 #16
#15 Den er mere eller mindre til fortolkning for en forbruger.
Eneste betingelse er, at du medbringer varen i original og intakt emballage, samt medbringer kassebonnen.

Hvad menes der med intakt? At den er ubrudt eller ikke flået i stykker?

Dog er der:
Gælder ikke fødevarer og varer med særlig plombering.

Har computeren været i en emballage med plombering, så er man på den. Men har der ikke været plombering, så er det tilbage til den første betingelse, som igen er til fortolkning.
Avatar billede morsingg Nybegynder
30. december 2012 - 12:51 #17
Hej, så fik jeg den byttet til en noget kraftigere pc, uden problemer ;-)
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2012 - 13:48 #18
# 17 I så fald skal jeg ikke have købt nogen computer i Bilka.
Avatar billede chalde Seniormester
30. december 2012 - 18:39 #19
#18 Ville du da det i forvejen?
Udover det, så kan du komme ud for, at købe udstyr der har været pakket op og afprøvet i alle butikker.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2012 - 19:25 #20
Som Københavner og cyklist er Bilka ikke sted jeg kommer forbi, så det skulle være ekstraordinært for at friste mig.
På grund af strømfejl i ejendommen 280V brændte min computer af. Som nødløsning købte jeg en billig computer i Aldi, en Medion, det gør jeg ikke igen. Har nu lavet en selvbygger, som fungerer fint. Det vil jeg nok foretrække i fremtiden.

Forøvrigt kan man ofte se, hvis en kasse har været brudt op. Ekstra huller efter hæfteklammer og brunt tabe uden mærker eller påskrift.
Avatar billede morsingg Nybegynder
05. februar 2013 - 18:04 #21
pingu