Avatar billede webmus Nybegynder
27. december 2012 - 15:35 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

SEO - at få indholdet af databasen ud til søgemaskinerne

Ja, så kommer der lige endnu et spørgsmål omhandlende dynamiske sites og søgemaskiner :)
Efter at have søgt nettet tyndt de sidste par dage, har jeg stadig ikke fundet lige præcis den løsning jeg mangler, for at synliggøre mit dynamiske indhold for fx Google.

Jeg har et site, som formidler brugte bøger, opdelt i kategorier.
Når en besøgende således besøger siden, vælges der via en select-box fx kategorien "Litteratur".

Når kategorien er valgt, præsenteres brugeren for de bøger som er tilknyttet denne. Ud fra hver bog kan brugeren nu sætte hak i en checkbox, og til sidst kan han trykke 'Søg', hvorefter der findes  annoncer for disse bøger.

Udpluk af database-struktur:

Bogkartotek
- Id
- Titel
- Forfatter
- Forlag

Kategorier
- Id
- Navn

Kategorier_tilknyttet
- Kategori
- Bog

Annoncer
- Id
- Bog
- Sælger
- Pris

Mit problem er imidlertid, at denne udsøgning med select- og checkboxes ikke er særlig søgemaskinevenlig. Jeg kunne godt tænke mig at en søgning på ex Google rent faktisk kunne finde annoncer direkte, bare ved at søge på titel (og evt domænenavn afhængig af konkurrence selvfølgelig). Hvad er den bedste fremgangsmåde i lige nøjagtig mit tilfælde?
Jeg har kigget på muligheder for at lave et sitemap, hvilket sagtens kan lade sig gøre. Men da vi snakker 1000+ annoncer, er det mit indtryk at det ikke er løsningen at lave et sitemap indeholdende hver annonce. I denne forbindelse har jeg endda læst at sitemaps med over 100 links kan risikere at blive ignoreret?

En anden mulighed jeg har læst om er caching. Altså automatisk oprette en HTML side fx en gang i døgnet. Men sagen er at jeg jo helst ikke vil have mine besøgende ind på en HTML-side fyldt med 1000 links til alle annoncer. Er der en mere stilet måde at lave dette på, så det kun er annoncerne der bliver referet til?

Min url-struktur er pt. opbygget ud fra switch/cases i en index-fil der inkluderer de relevante pages, men jeg har dog intentioner om at gøre denne mere søgemaskinevenlig med fx domaene.dk/soeg/litteratur etc. Imidlertid er det dog kun søge-delen der er offentlig, da resten af sitet kræver man er oprettet som bruger, og således ikke er tilgængelig for søgemaskiner.

Har i gode ideer til hvordan jeg kan optimere sitet, men samtidig beholde den grundlæggende struktur mht. "Vælg kategori"->"Vælg bøger"->"Søg"?
Avatar billede olebole Juniormester
27. december 2012 - 16:00 #1
<ole>

For WWW's brugere er ethvert login en pest, da indhold bag et login ikke kan indekseres. For dig som udbyder kan det være en pest, da du garanteret har bunker af info liggende bag login, som ville være guld værd i SEO-sammenhæng.

Hvad du skal gøre anderledes, er svært at sige, når vi ikke ved, hvad du gør - eller hvordan din applikation er opbygget.

Under alle omstændigheder er det, der for alvor betyder noget, det indhold du har på søgeresultatsiderne. Der skal naturligvis være en substantiel mængde relevante informationer om hver enkelt bog. Man bør også kunne finde links til resultatsiderne på relevante og vægtige sites indenfor litteratur.

Nu skriver du 'annoncer', men ikke hvad de består af. Hvis de ligner annoncer for meget, skal du ikke forvente, at Google indekserer dem.

/mvh
</bole>
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
27. december 2012 - 16:18 #2
Du laver bare så folk og søgemaskiner kan se hver annonce direkte med en adresse uden at skulle vælge noget.

For eksempel : bøger.dk/annonce.php?id=12345
Så kommer man direkte ind på en eller anden bestemt bog.

Det samme kunne du lave med pris hvis man ville se alle bøger mellem 100 og 200 kroner : bøger.dk/annonce.php?prisfra=100&pristil=200
Avatar billede olebole Juniormester
27. december 2012 - 16:25 #3
@scootergrisen: Nej, så let er det nu ikke. Jeg har nu set sitet, og der findes ikke søgerelevant indhold nogen steder i den åbne afdeling  :o|
Avatar billede webmus Nybegynder
27. december 2012 - 16:53 #4
@Olebole:
Den lukkede del af sitet, skulle jeg ikke mene det er noget problem at søgemaskinerne ikke har adgang hertil, da det kun er værktøjer til brugeroplysninger og at oprette nye annoncer. Da det ikke er noget den almene besøgende skal have adgang til, bør søgemaskinerne i sagens natur heller ikke.
Som du selv er inde på er det indekseringen af annoncerne, som er det essentielle.

Sidens nuværende opbygning kan illustreres:

-> Forsiden: Vælg en uddannelse (select)

---> Kategori valgt: vælg bøger (checkbox)

-----> Søgeresultater, der præsenterer hvilke sælgere der har de bøger man søger, med link til de enkelte annoncer.

Den er altså meget selektiv opbygget, med fokus på at skræddersy resultater til brugeren. Det er smart når man skal finde bøger, men ikke særlig søgevenligt fra Google. Derfor skal jeg finde en måde at kombinere de to :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. december 2012 - 19:11 #5
Problemet er, at du ikke har tekstuelt indhold om bøgerne. Uden det får du ingen hjælp fra Google. Almindelige links uden JavaScript ville heller ikke hjælpe. Du mangler ganske enkelt det allervigtigste i SEO-sammenhæng: Indhold!  =)
Avatar billede webmus Nybegynder
27. december 2012 - 19:51 #6
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med indhold. Generel tekstindhold på hjemmesiden, specifikke keywords der matcher søgekriterierne, eller hvordan?

Indholdet kommer netop når man har udfyldt søgeformularen, i form af søgeresultaterne. Herfra bliver der jo så linket til de enkelte annoncer.
Annoncerne indeholder den samme mængde tekst som annoncer fra pensum fx. Et eksempel er en google-søgning på 'smedebogen', hvor http://www.pensum.dk/trans1.php?isbn=9788778819864 kommer som nr 4.  Det var egentlig det jeg lidt er ude efter, velvidende at pensum i forvejen ligger højt hos google og derfor har en fordel der.

Men er jeg helt gal på den når min opfattelse er, at den første bro der skal bygges, er en form for fysiske links som fører til mine annoncer, så google kan indeksere dem?
Såfremt det udsagn er rigtigt, mangler jeg en konkret idé til, hvordan jeg kan udforme det på bedst mulig måde.
Avatar billede olebole Juniormester
27. december 2012 - 20:24 #7
Bag pensum.dk står, såvidt jeg kan se, et SEO-firma, som også driver bogpriser.dk.

Når man kikker på pensum.dk, har den ikke den placering, den burde have, når man tager indholdet i betragtning. At komme i nærheden af dem vil koste mega-boksen og overstiger langt, hvad du og jeg kan opnå gennem etisk/lovlig adfærd. Når alt kommer til alt, har du intet indhold - kun lister og de såkaldte annoncer ... stort set uden indhold.

Pensum.dk har 12 års erfaring og arbejde bag resultatet. Desuden har de flere sites, der kan støtte hinanden og et kæmpe SEO-net. Det er på forhånd en tabt kamp  =)
Avatar billede webmus Nybegynder
27. december 2012 - 21:03 #8
Når man kikker på pensum.dk, har den ikke den placering, den burde have, når man tager indholdet i betragtning. At komme i nærheden af dem vil koste mega-boksen og overstiger langt, hvad du og jeg kan opnå gennem etisk/lovlig adfærd. Når alt kommer til alt, har du intet indhold - kun lister og de såkaldte annoncer ... stort set uden indhold.

Pensum var nu også mere ment eksempel indholds-delen, snarere end som konkurrent.
Jeg synes det er fint du slår ned på indholdet, men det var egentlig ikke et 'Hvordan kommer jeg nr.1 på Google'-spørgsmål, men 'Hvordan optimerer jeg min side til søgemaskiner'. Forskellen ligger i, at jeg gerne vil have den tekniske del på plads, før den praktiske. Som jeg skrev til dig privat, er siden forholdsvis ny, og lokalt orienteret. Men med henblik på udbredelse, vil jeg gerne have de tekniske ting i orden. Jeg er fuldt med på at den ikke bliver nr. 1 af det.

Kan du/nogle andre komme med nogle helt konkrete bud på, hvordan man kan bygge en bro mellem søgemaskiner og de enkelte annoncer?
Avatar billede olebole Juniormester
27. december 2012 - 21:28 #9
Udgangspunktet er forkert. Kodeordet for al SEO er 'Indhold'. Teknikken kan måske give dit site 10% ... resten er (det manglende) indhold.

Teknisk set skal du have (rigtige) links til alle sider. Enhver side bør kunne nås med tre-fire klik fra forsiden.

Derudover bør du have forventede søgeord som vigtige ord på siden. Dvs, at de både skal være at finde i brødteksten (flere gange) samt i H1 og/eller H2 elementer. Er de kun at finde som H*-elementer, risikerer du i stedet at blive straffet af Google.

Det er en udbredt misforståelse, at teknik er vigtig for SEO. Før man har relevant indhold - og det har du med al respekt ikke - er der ikke noget teknisk, du kan gøre ... udover at linke helt almindeligt
Avatar billede webmus Nybegynder
27. december 2012 - 22:23 #10
Tak for rådene.

Da du nu har set siden, har du så eventuelle forslag til praktisk udførsel i forhold til at skulle linke til samtlige annoncer?

Den eneste måde jeg umiddelbart kan komme i tanke om at skulle linke til alle annoncer, ville være ved hjælp af sitemaps. Men hvordan undgår jeg at disse bliver en del søgeresultaterne?
Avatar billede olebole Juniormester
27. december 2012 - 22:46 #11
pensum.dk har en rigtig god linkstruktur, som du måske kan blande sammen med din SELECT/CHECKBOX søgning.

Du kan jo prøve at gå ud på Ekspertens forside og navigere dig trin for trin ind til et spørgsmål. Så vil du opleve en måde at blande SELECTs med alm. links, så alle kategorisider kan findes via links - samtidigt med, at de kan kaldes via SELECTs.

Når du så kommer ind til en kategori, kan du lave pagineret sidevisning, så man kan bladre sig gennem alle annoncer.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
27. december 2012 - 22:51 #12
Prøv og kom med link til siden.
Avatar billede webmus Nybegynder
27. december 2012 - 23:50 #13
@olebole: Ja det kunne sagtens være en måde at gøre det på. Umiddelbart var det ikke noget jeg i starten havde i tankerne, men kan godt se hvorfor det kunne være en god idé.
Det ville også være en ud af mange måder at bidrage til mere tekstuelt indhold.
Jeg håber ikke at du får opfattelsen at jeg vender det døve øre til dine råd, blot har jeg en dagsorden i mit eget hoved over hvilke ting der skal sættes fokus på lige nu. Men jeg takker helt bestemt for feedbacken; den har sat tingene i perspektiv til den tid siden er klar til at komme til tops i søgemaskinerne:)

@scootergrisen: Vil super gerne smide dig et link, men kan du ikke lige tillade interne beskeder så? Netop i forbindelse søgemaskiner ønsker jeg ikke denne tråde popper op når man søger på siden.
Avatar billede olebole Juniormester
28. december 2012 - 00:03 #14
Det er helt cool. Og hvad du ender med at gøre, er helt din beslutning  *o)

Links er nu ikke tekstuelt indhold i den forbindelse. Det, vi sidder og skriver her, er - men overskrifter og links på siden er ikke  =)
Avatar billede olebole Juniormester
28. december 2012 - 00:21 #15
Siden 'De 10 seneste søgninger' kan også være til hjælp. Der kunne jo være en paginering forneden, så den faktisk linker til de seneste 500 søgninger  *o)

Siden 'De 10 nyeste bøger' er ligeledes en mulighed - også gerne med en paginering i bunden ... 'side 1 2 3 4 ... 50'.

Sørg for at have et par (evt. diskrete) links til disse to sider på forsiden. 'De seneste 10 søgninger' kan du jo selv hjælpe i gang med en masse 'strategiske' søgninger.

Prøv at presse dine brugere til at skrive en beskrivelse af bogen ved oprettelsen. Du kan bruge begyndelsen (f.eks. det første punktum) som et 'summary' ved nogle listninger - og hele smøren ved den egentlige annonce. 'Summary' kan evt. skrives med mindre skrift, så det ikke fylder så meget. Bare Google kan læse det.

Bemærk, at standardtekster til de forskellige bøger ikke vil virke. Altså at du henter én og samme beskrivende tekst i en database, hvergang en bruger uploader 'Smedebogen'. Søgemaskiner kan godt lide, der sker noget nyt, og at sider ikke ligner hinanden
Avatar billede webmus Nybegynder
28. december 2012 - 09:34 #16
Fantastiske råd til implementering, det er helt sikkert noget jeg vil tage til mig! :)
Smider du et svar olebole?
Avatar billede olebole Juniormester
28. december 2012 - 13:25 #17
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)

Kan du selv finde på artikler at skrive - eller måske få dine brugere til det - ville det også hjælpe. Det kunne være studierelaterede artikler i almindelighed, og måske boganmeldelser i særdeleshed. Alt, hvad der omhandler en studerendes liv, familie, boligforhold, økonomi, etc., vil være relevant og fungere.

Et decideret forum, hvor man kan udveksle idéer, problemløsninger, m.m. kan også være en idé - men vent til sitet er i god gænge. Der er ikke noget så ynkeligt som et link til et forum med fire poster fra Admin og tre fra brugerne  *o)

Når det gælder selve sitet, handler SEO i høj grad bare om 'Simpel, Enkel Omtanke'. Smid indhold på og lad det udvikle sig, formater/opmærk indholdet fornuftigt og sørg for, at alt er linket fornuftigt op. God formatering/opmærkning betyder i denne forbindelse bevidst/gennemtænkt brug af TITLE, H* og STRONG/EM tags.

Derudover er der masser af andre ting, du kan gøre - herunder pleje links til og fra relevante og vægtige sites indenfor samme og beslægtede områder - brug af AdWords - og ikke mindst brug af Google's webmasterværktøjer - med meget mere.

I denne tråd har vi kun talt om selve sitet og dets indhold, men det er også hele grundlaget for at få alt andet til at virke. Uden ordentligt indhold kan du måske gør Google interesseret i en kort periode - men vil man sælge mange bolcher, er det en god og holdbar idé at lave gode bolcher  *o)
Avatar billede webmus Nybegynder
28. december 2012 - 17:36 #18
Lige præcis omkring det med at der skal være gang i butikken før det giver mening med indhold som fx forum, var også min egen tanke omkring dynamisk indhold på forsiden;)
Min oprindelige tanke var en form for tidslinje med aktiviteter (nye brugere, annoncer osv), men det giver først mening når der er mere eller mindre konstant aktivitet på siden.

Jeg takker i hvert fald mange gange for forslagene.
Omkring det med de gode bolcher synes jeg nu også at det har været mit fokus. Brugervenlighed,overskuelighed  og funktionalitet som førsteprioritet. Men det er jo ikke altid at menneske og maskine et enige om hvad der smager godt ;) Men når nu basisdelen er ved at være på plads, kan man jo fokusere bredere så begge kan være med:)
Avatar billede olebole Juniormester
28. december 2012 - 18:10 #19
Den sidste kommentar var en hel generel betragtning og ikke personligt ment. Jeg burde have skrevet 'man' i stedet for 'du', sorry  *o)
Avatar billede webmus Nybegynder
28. december 2012 - 19:16 #20
Helt i orden, forstod godt hvad du mente ;-)