Avatar billede compac Seniormester
23. december 2012 - 22:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Partitioner på min harddisk

Jeg har (i mange år) haft min harddisk opdelt i 4 dele.
Desuden har jeg en mindre harddisk.

Nu kunne jeg tænke mig at udvide C-drevet.
I Computeradministration ser oversigten således ud:

Disk 0: reserveret; C Primær partition ; E logisk drev.
Disk 1: O lokal disk.
Disk 2: D primær partition ; F primær partition.

Rent fysisk ligger C-D-E-F på samme disk, og det er dem jeg ønsker at flytte rundt på.
Jeg synes at drev E ligger mærkeligt- og at det kaldes logisk drev. Men det er der vel en forklaring på.
Jeg kan iøvrigt se at den samlede størrelse på Disk 0 og Disk 2 er ens.
Der er mest plads på drev D og F til brug ved udvidelsen, men hvordan skal jeg bære mig ad?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2012 - 22:24 #1
du kan kun udvide dit C: Drev hvis drevet til højre er ualokeret!
http://gratisupload.dk/vis_billede/689207/
Avatar billede compac Seniormester
23. december 2012 - 22:43 #2
OK Hvordan får jeg så flyttet E-drevet væk (og lagt på den plads der bliver til rådighed hvis jeg formindsker D-drevet.?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2012 - 22:49 #3
Så er jeg nød til at se et Screenshot af dine diske!
Avatar billede thov Forsker
23. december 2012 - 22:59 #4
Lad Easeus Partition Master ordne det http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/EASEUS-Partition-Manager.shtml
Jeg har lige fjernet en af tre partioner på en disk, og udvidet nabopartitionen med den frigivne plads - Piece-of-cake.

En harddisk kan højst have 4 primære partitioner. Vil man have flere partitioner, kan en af de primære opdeles i logiske partitioner - sådan hænger det sammen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2012 - 23:36 #5
Det er aldrig lykkedes mig at få flere end 3 primære og resten logiske!
Avatar billede thov Forsker
24. december 2012 - 14:22 #6
Lige præcis !
For nøjes du med 4 partitioner, kan alle være 'primære'. Så snart du kommer over 4, 'konverteres' en primær til 'logisk'.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. december 2012 - 14:33 #7
Hvad kan det så være at disk kun har 3??
http://gratisupload.dk/vis_billede/689207/
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. december 2012 - 14:33 #8
disk 2
Avatar billede thov Forsker
24. december 2012 - 17:34 #9
Sletter du de logiske partitioner, kan du erstatte dem med en primær. Mere end 4  partitioner vil straks inddrage en primær til formålet.
Avatar billede compac Seniormester
27. december 2012 - 12:32 #10
Easeus Partition Master er fantastisk. Det giver et godt godt overblik over hvad man laver.
Avatar billede compac Seniormester
27. december 2012 - 12:34 #11
Easeus Partition Master er fantastisk. Det giver et godt godt overblik over hvad man laver.
Avatar billede compac Seniormester
27. december 2012 - 12:37 #12
Der går vist rod i det her:
Læg et svar thov
Avatar billede lclemens Nybegynder
27. december 2012 - 12:39 #13
#5

Det skyldes Windows' diskhåndtering. Bruger man andre værktøjer, så er det nemt nok at oprette fire primære (der er så ikke plads til en udvidet/logiske partitioner)
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. december 2012 - 14:14 #14
Jeg kender udemærket windows værktøjer men min kommentar var altså at du kun kan lave 3 primære bortset derfra kunne jeg aldrig finde på at bruge andet værktøj en det der er med i windows det er kun et spørgsmål om man kan bruge det!
Avatar billede d9n Nybegynder
27. december 2012 - 17:50 #15
hopper lige med på den her ,  for  sidder  med lidt det  samme, kan jeg  smide  point i puljen  eller  skal der oprettes  et nyt ?

men en Lenovo,  hvor  der  ligger  den  skjulte partion  først,  så C: , så en  ny partition , og derfter  en recovery  , 2 af dem  primær  1 logisk , men  vil jeg  allokere  de sidste  siger  den det  maximale antal partitioner  er  brugt, og det eneste  drev der kan udvides er  recovery  hvilket  ikke er  så optimalt ..  skal man  så slette  den recovery ?? for  syntes ikke jeg kan ændre  de  foregående ... ?
Avatar billede thov Forsker
28. december 2012 - 00:07 #16
@d9n, det er ikke god stil at hijacke andres tråde, uanset hvor meget problemet ligner.

Når det så er sagt, kan det være fordi du bruger Windows til at partitionere med, for det værktøj er egentlig kun til klargøring af helt spritnye diske inden systemet installeres.

I alle andre tilfælde, er freeware programmer som Easeus o.s.v. meget lettere at have med at gøre.
Avatar billede d9n Nybegynder
28. december 2012 - 01:59 #17
@Thov
"hopper lige med på den her ,  for  sidder  med lidt det  samme, kan jeg  smide  point i puljen  eller  skal der oprettes  et nyt ? "

og nej det var med  easeus .. men  starter  da pænt en ny tråd ...
Avatar billede d9n Nybegynder
28. december 2012 - 02:01 #18
ps. du  kunne  blot have  skrevet .. det er  bedst  du opretter  en ny ... det havde  været  et høfligt svar på en høflig forespørgsel...