Avatar billede DannerD3H Nybegynder
16. december 2012 - 11:44 Der er 15 kommentarer

Højtaler/forstærker assistance

Hej fokes

Jeg har lige et par spørgsmål ang. noget HiFi

Jeg har to 300W fullrange højtalere med en impedance på 4 ohm.
Bag på disse er der 2 sæt indgange, som er forbundet parvist. Jeg kan umiddelbart ikke høre forskel på, om de er forbundet eller ej.
https://lh4.googleusercontent.com/-QtrT17fYFms/UM2jiTiFaiI/AAAAAAAAB_M/qbwHp0RkxzM/s512/IMAG1258.jpg

Min forstærker leverer 6*100W, og har en impedance på 8-16 ohm.

Som sådan spiller de fint, men jeg savner nogle gange lidt bas på trods af, at der er 2 * 8" i hver højtaler.
Jeg gætter på det skyldes, at de kun får 1/3 af den effekt de kan trække.
Jeg har så tænkt på, hvad der vil ske, hvis jeg fører 2 ledninger ud til hver højtaler, så de hver får 200W.

Men efter at have læst lidt, frygter jeg at brænde forstærkeren af, blot som det står nu, hvor højtalerne jo forsøger at trække for meget strøm.

Så mine spørgsmål er:
1 Kan man sætte en 4 ohms modstand ind på hver højtaler, så de samlet kommer op på 8 ohm?
2 Kan man fører 2 kabler ud til hver højtaler(evt. med en større modstand) for at opnå større effekt?
3 Hvorfor er der 2 sæt indgange bag på højtalerne?

På forhånd tak ;)
Mvh. Daniel
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. december 2012 - 11:56 #1
I forvejen er det farligt at sætte 4Ohm højtalere til 8Ohm output  og hvis du skulle sætte en 4Ohm modstand i serie for at få 8Ohm skal den godt nok brænde nogle Watt af.
Avatar billede DannerD3H Nybegynder
16. december 2012 - 11:58 #2
Ja det har jeg fundet ud af.. det er et sæt jeg har fået..
Så det er ikke muligt, at lave noget fikst med en modstand?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. december 2012 - 12:08 #3
3 Hvorfor er der 2 sæt indgange bag på højtalerne?

Er disse indgange ens ellers er det nok et spørgsmål om forskellige tilslutnings muligheder!
Avatar billede thov Forsker
16. december 2012 - 12:30 #4
Højttaleres belastningsevner er elastik i metermål, og kan derfor ikke bruges til nogetsomhelst.

En 20W forstærker kan, så let som ingenting, tage livet af dine diskanter, hvor det samme forsøg med en velkonstrueret 300W forstærker, nærmest er dømt til at mislykkes.

Piller du bøjlerne af tilslutningerne, kan højttalerne tilsluttes på en måde der kaldes 'bi-wiring'.
Se her: http://www.brilliancehifi.co.uk/how-to-bi-wire-speakers.htm
Det giver ikke mere effekt, men menes at give bedre lyd. At der så er mere kobber mellem forstærker og højttalere, skader heller ikke - tværtimod.

Vil du teste frekvensgangen, skal du bruge en spectrum analyzer med målemikrofon, samt en pink noise generator som signalgiver.

Fattigmansløsningen er en download og afspilning af sinus testtoner.
Find dem her http://www.realmofexcursion.com/downloads.htm
Tonerne afspilles så, en efter en, med 1000Hz indimellem som reference.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. december 2012 - 12:37 #5
Hej.

  Grunden til at der er to sæt parallelforbundne klemmer bagpå, er at du har mulighed for at bi-ampe eller bi-wire dem. Det betyder at du enten kan køre separate kabler og/eller forstærker på enhederne (altså bas og mellemtone+diskant, hvis de er tre-vejs). Så kan du bruge kabler og forstærkere med forskellige egenskaber til hvert toneområde, om end du skal vide, hvad du laver hvis det er noget du vil til at lege med.
  Men at der ikke er nogen forskel om de er koblet sammen eller ej - det lugter da lidt af defekter i højttalerne.

De bedste hilsner
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2012 - 13:20 #6
#3 Formålet med 2 tilslutninger er primært beregnet til at man kan bi ampe.
Man kan så parre de rigtige forstærkere til at trække de forskellige enheder. Nogle enheder kræver en strøm stærk forstærker. Det kunne måske være tilfældet her at bassen gør på dine enheder. Der er jo en grund til at højttaleren er udført på den måde den er.
I øvrigt kan man ikke sige at en højttaler er 4 ohm. Det er en gennemsnitsværdi for hele højttalerens frekvensområde.
Den kan sagtens være nem at trække i mellemtone og diskant, samtidigt med at den er uhyre svær at trække i basområdet.
Havde selv en Cervin Vega der var forstærker fjendsk.
Havde den ikke haft en strøm stærk forstærker del (2 stk Nad brokoblet).
I bund og grund handler det om kontrol.

Side spring:
Læste om en test af en Dali 7 højttaler, (for mange år siden I Hifi og elektronik) som blev testet med to forskellige forstærkere. En proff forstæker på 600 watt sammen med en mindre en. Den lille forstærker begyndte at klippe over, og efter et stykke tid var bagsiderne på enhederne så varme at forsøget måtte stoppes. Det samme blev udført med proff forstærkeren, og da den var kraftig opbygget så klippede den ikke og lyden var helt ren. Her klarede højttaleren belastningen bedre, selvom grænsen på de 150 watt som den kunne klare var overskrevet for lang tid siden.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2012 - 13:22 #7
Manglede lidt tekst:
Havde den ikke haft en strøm stærk forstærker del (2 stk Nad brokoblet) kunne det være gået galt.
Avatar billede DannerD3H Nybegynder
16. december 2012 - 20:54 #8
Min forstærker er denne:
http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Home/AV-Receivers/Pioneer+Receivers/VSX-D810S

Bagpå er følgende udgange:
https://lh6.googleusercontent.com/-PZGIy9hQGTM/UM4jEIC7J8I/AAAAAAAAB_g/R87q2lWdZ40/s800/IMAG1262.jpg

Vil det være en fordel, at Bi-wire den med Front A og Front B? :)
Eller vil det sænke impedansen yderligere?

Som sagt kan jeg ikke høre forskel, når lusene på højtalerne er på  eller ej. Skyldes det en fejl i højtalerne?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2012 - 21:08 #9
Jeg kan desværre ikke råde dig, da jeg ikke har rodet med bi-wiring og hvad der følger med når dette gøres.
Det må andre hjælpe dig med.
Med hensyn til lyden, så er dine forstærker udgange jo formodentligt ens af opbygning, og derfor så tror jeg ikke du vil få nogen lydforskel med din forstærker lige meget hvordan det tilsluttes.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. december 2012 - 08:29 #10
Hej.

Hvis du ikke kan høre forskel på om enhederne spiller eller ej, ville jeg bestemt ikke begynde at kaste penge efter bi-wire og andre mere eller mindre eksotiske indslag.
Ingen kritik eller fornærmelse, blot en saglige vurdering.

De bedste hilsner
Avatar billede thov Forsker
17. december 2012 - 14:15 #11
#10
Den vurdering tilslutter jeg mig 100%  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2012 - 17:37 #12
#10 Det er jeg også enig i :-)
Avatar billede DannerD3H Nybegynder
17. december 2012 - 18:56 #13
Mange tak for svarene folkens ;)

En af mine venner sagde i dag at min forstærker er alt for lille og jeg bør købe en stereo forstærker istedet, Kan der virkelig være så stor forskel på en stereoforstærker og en surround ?

En anden sagde, at jeg kunne sætte to udgange på min forstærker i serie for at give højtaleren mere power, men i mine øre lyder det ikke som noget forstærkeren har godt af?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2012 - 19:13 #14
1 Måden man udregner ydelsen burde være ens, men som jeg har skrevet før, er der forstærkere der måske har samme watt ydelse, når de er koblet på en konstant modstand (evt 4 ohm) så yder de måske 100 watt, men når så en højttaler monteres så ser det helt anderledes ud. Her er der forstærkere der konstruktions mæssigt er bedre til at holde styrken når de presses med en højttaler.
Før i tiden var Nad med deres Power Envelope teknik rigtig stabile forstækere, men jeg kender ikke deres nye forstærkere desværre.

2 Det skal du ikke gøre, hvis du har din forstærker kær.
Ved ikke lige hvordan brokobling laves i en forstærker, men det skal den være designet til at køre.
Avatar billede thov Forsker
17. december 2012 - 23:24 #15
Dali 7 har en driftseffekt på 89dB.
(Lydtrykket 1m foran højttaleren, når der afsættes 1W).
Det er hen imod den tunge ende, så forstærkere over 100W er ikke overkill.

To forstærkere kan kun trække den samme højttaler når de brokobles.
Det klares ved at fasevende indgangssignalet til den ene forstærker, og kun forbinde de to 'varme' ht-terminaler til højttalerkabinettet.
I teorien 4-dobles effekten - i praksis noget mindre, afhængig af, hvor overdimensioneret strømforsyningen er.

Jeg har testet med to 45W forstærkere og en op-amp som fasevender, og kunne trække 140W ud.