Avatar billede mikester Nybegynder
11. december 2012 - 21:35 Der er 10 kommentarer

Kan man ikke se??

Hejsa.

Kan man ikke se nogen steder, hvis man flytter en fil fra skrivebordet til en ekstern hdd? Altså efterfølgende, for at se hvad der er flyttet, selvom filen er slettet?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 22:02 #1
Jo hvis du laver en gendannelse af filen ved hjælp af et program til dette.
Når du sletter en fil slettes oplysningerne om filen i registreringen, men filen slettes ikke fysisk før den bliver overskrevet af ny data.
Det er derfor vigtigt at man ikke installerer gendannelses software på samme drev/harddisk som den fil man vil gendanne.
Håber du forstår hvor jeg vil hen?
Avatar billede mikester Nybegynder
11. december 2012 - 22:33 #2
Når filen så gendannes, vil jeg så kunne se hvor den er flyttet hen?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 22:38 #3
Jeg tror ikke at der er en oplysning om den flyttede fil i registreringen, så der vil jeg sige nej.
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. december 2012 - 22:45 #4
Som 220661 skriver så er filen kun markeret som flyttet/slettet
den ligger stadig på harddisken, indtil systemet har brug for pladsen.

Så hvis din hensigt er at genskabe den på harddisken, så bruger man et program som Recuva
http://www.piriform.com/recuva

Er din hensigt at fuldstændig at slette alle spor efter filen så bruger man et program som Eraser
http://eraser.heidi.ie/
Her kan det være en fordel at kopierer filen over på det andet drev, og derefter at højreklikke på filen og vælge eraser og derfra vælde erase.
så sletter programmet kun den fil som måske kun fylder 1-10MB og ikke hele det tomme lager godt kan være 1-2TB, noget der kan tage ret lang tid
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. december 2012 - 22:46 #5
Hej.

  Du kan aldrig se, hvor en fil flyttes hen, med mindre du har noget specifik logfølgning på det (som man f.eks. kan gøre på en fil-server). En sletning sker ved at filen flages af i FAT-tabellen på harddisken som slettet og den plads, den så optager frigives til overskrivning. Det er derfor man ind imellem kan være heldig at de kan bringes tilbage - med mindre selvfølgelig at man kun har overført dem til papirkurven. Der er andre ting, der kan hjælpe i den retning, hvis filerne f.eks. er på en Windows-server som Volume Shadow Copy.

De bedste hilsner
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 23:14 #6
#4 Har selv Eraser, som har en funktion der hedder "erase secure move". Har ikke brugt denne funktion, men som det lyder, så flyttes filen over på en anden destination som vælges, og den oprindelige fil overskrives.
Kender du den funktion jensenjs og har afprøvet den?
Skal lige nævnes at jeg bruger Eraser version 5.8.8
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2012 - 23:17 #7
Lavede lige en testfil og prøvede #6.
Filen blev flyttet over på den destination jeg valgte og blev overskrevet med det samme på den oprindelige placering
Avatar billede jensenjs Juniormester
12. december 2012 - 12:33 #8
@220661

Jo den kender jeg godt og har brugt den, jeg glemte den bare :-)
Det er en dejlig let genvej.

Fordelen ved at flytte og slette filen/filerne i en handling er jo at man ikke bagefter skal lade eraser erase al ledig plads på computeren
Avatar billede jensenjs Juniormester
12. december 2012 - 12:34 #9
Glemte lige, jeg har et hyle dyrt recovery program, der virkelig kan hive de sværeste filer ud af maskinen, men ikke når de er blevet slettet med eraser.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2012 - 12:47 #10
Nej der er lavet tester af det på Komputer for alle, og det er ikke mange personlige filer der kan gendannes bagefter.
Gendannelses programmet var Recuva