Avatar billede Malepower Nybegynder
11. december 2012 - 01:23 Der er 3 kommentarer

Matematik problem..

Jeg skal finde den mindste mål til en kasse, som skal have plads til 6 CD'er. Kravet til kassen er yderligere, at den har en triangulær form, når man ser den op fra. (Her tænker jeg at lave en kasse som toblerone).

Oplysninger om CD'en:
Omkreds på 0,377 m
Tykkelse på 1,2 mm

Jeg er usikker på, hvordan man griber den her an 100 %, da CD'erne kan ligge forskelligt i kassen.
Jeg har tænkt på en ligesidet trekant, hvor CD'erne ligger i række efter hinanden, og så har jeg tænkt, hvor alle CD'erne nærmest danner en trekant og sidst men ikke mindst, hvor CD'erne ligger ned. Hvordan vil i tackle den? På forhånd tak. :-)
Avatar billede jernrosen3 Forsker
11. december 2012 - 09:56 #1
Jeg har lige et par uddybende spørgsmål.

Materiale ? Det kan jo påvirke eventuelle formler hvis tykkelsen af materialet er f.eks 30 cm beton - eller 0.2 mm karton.

Brug ? Er det til ophæng på væg? - forsendelse? - må cd'erne rage udenfor som f.eks en vinreol?

Er det bare formler til at omskrive ligesidet trekant om cirkel du søger ?

Skal du have færdig design med mål?

Til orientering kan jeg fortælle at radius på dine cd'er er 6 cm og diameter er 12. ( 2 x radius x Pi ) = 37,7 cm -> radius = 6 cm.
Den omskrevne ligesidede trekant har en grundlinie på ca 22 cm. (Den er lidt tricky at udregne - i hvert fald har jeg haft svært ved at finde formlen på wikipedia *S*)
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2012 - 09:57 #2
ud fra omkreds kan du finde radius, og så gå videre med

en indskreven cirkel: r = 2*Areal / omkreds
r og omkreds er kendt, så du kan nu finde arealet af trekanten, og dermed også trekantens sider (vinkler er jo 60 grader.
De 6 cd'er skal ligge ovenpå hinanden, så stabelhøjden er 6*1,2mm
Avatar billede Malepower Nybegynder
11. december 2012 - 16:16 #3
De uddybende spørgsmål du kommer med, vides ikke.
Kan i prøve at vise nogle udregninger samt tal på højden eller længden af en side? De informationer i kommer med, kender jeg allerede nemlig.
Ellers mange tak for jeres tid! :-)