Avatar billede Ramus_Wulff Nybegynder
03. december 2012 - 12:58 Der er 8 kommentarer

Afstemning med stemmefordeling...

Hej Eksperter,

Jeg leder efter en onlineservice, hvor det er muligt at oprette en afstemning, hvor brugerne kan stemme om prioritering af udviklingsopgaver.

F.eks.

Der er oprettet 10 forskellige muligheder.

Hver bruger kan afgive 5 stemmer, på enten ét enkelt projekt eller fordele dem ud på flere.

Efter en given periode (f.eks. en uge), får de igen 5 nye stemmer og kan afgive disse endnu en gang.

Meget gerne med mulighed for at lave en længere beskrivelse af de enkelte projekter.

Jeg har forsøgt at google en sådan service eller kode, men det har vist sig at være meget problematisk uden kendskab til hvad et sådan system kunne kaldes.

Hvis der er nogen af jer der kender til et sådan system, vil jeg være meget taknemmelig.
Avatar billede TryingToImprove Nybegynder
03. december 2012 - 14:19 #1
Okey...

Søg https://www.google.com/search?q=poll&oq=poll&aqs=chrome.0.57j60l4j61.1790&sugexp=chrome,mod=4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Det første resultat?
Avatar billede Ramus_Wulff Nybegynder
03. december 2012 - 14:32 #2
Har haft kigget på den, men der er ikke mulighed for at sætte et fast antal stemmer (f.eks. 10) og lade brugeren fordele dem på de forskellige valgmuligheder.

F.eks. hvis en bruger afgav sine 10 stemmer således:

1. Forslag 01  -  5 stemmer
2. Forslag 02  -  1 stemme
3. Forslag 03  -  0 stemmer
4. Forslag 04  -  1 stemme
5. Forslag 05  -  3 stemmer

Fordelen er, at det bliver muligt at prioritere udviklingsopgaver, frem for en almindelig Poll, hvor en slutbruger selvfølgelig ville vælge det hele.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2012 - 15:36 #3
En god måde at stemme på - fleksibel/variabel - meget imødekommende : )

Jeg tror dog at det er et såpas "specielt scenarie" at du kommer til at kode det selv...
- eller købe én til at kode det for dig

Vi taler (vel) om vælgere der er logget ind - ellers er det et helvede at sikre imod snyd..

Skal de kunne se den øjeblikkelige stilling/fordeling før/under egen stemmeafgivelse ?
Må de skifte mening (flytte deres stemmer) inden optællingsdagen ?
= undgå at "spilde sin stemme" på en sikker vinder..
Avatar billede Ramus_Wulff Nybegynder
03. december 2012 - 16:57 #4
Har set sådan afstemninger på flere sider, så der burde næsten være noget et sted.

De behøves ikke at være logget ind, da det kun drejer sig om 20 brugere. Disse brugere er heller ikke lige målgruppen for at finde en måde at snyde på (læs 50+) ;)

Det ville være optimalt, at de ikke kan se den aktuelle fordeling under stemmeafgivelsen, da deres stemmer dermed er et udtryk for et faktisk behov/ønske. Det er dog ikke noget krav.

Om de kan skifte mening og stemmer, har jeg ikke noget forhold til.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. december 2012 - 17:53 #5
Er det betingelsen, at det skal være online (opfattes som web-baseret)?
Avatar billede Ramus_Wulff Nybegynder
03. december 2012 - 18:58 #6
Ja, da brugerne er kommer fra hele Danmark.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. december 2012 - 23:05 #7
Ok - mail, intranet eller dropbox ??
Avatar billede Ramus_Wulff Nybegynder
04. december 2012 - 11:10 #8
Hvis der kunne sendes ud via mail, eller ligge i Dropbox og de bare skal have et link hertil vil der være perfekt.

Intranet er ikke nogen brugbar løsning.