Avatar billede dyrholm Nybegynder
19. november 2012 - 14:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Aspire crystal eye webcam

Jeg har en Aspire 7736G med indbygget webcam, Crystal eye.
Det har virket fra maskinen var ny, men nu siger den "Camera not found", og en linie i enhedshåndtering under USB siger "Ukendt device.
Jeg kører windows 7, har fundet et ukendt (stort) antal brugere på nettet med samme problem, men alle forslag til løsning duer ikke. Acer eget forslag virker heller ikke.
Er der en tryllekunstner, der kan hjælpe?
jørgen  dyrholm@4syd.dk
Avatar billede claes57 Ekspert
19. november 2012 - 15:26 #1
hvis det er helt for nyligt, at det stoppede med at virke, så kontrolpanel/genoprettelse - og gendan maskinen til da det virkede (det retter kun i programmer - ikke dine data).

Ellers prøv med slimdrivers (gratis), og hent alle de drivere, som programmet foreslår.
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html
Avatar billede claes57 Ekspert
19. november 2012 - 15:27 #2
obs: hvis du henter slimdrivers, så husk lige at fjerne hak i avg-ting - det er bare spild.
Avatar billede dyrholm Nybegynder
19. november 2012 - 19:51 #3
hej claes

jeg har hentet slimdrivers, scannet og fået 32!! drivere, der skal opdateres. I enhedsorientering er der ingen marks på nogen, men en n i billedgruppen er kommet (webcam driver), der siger "fungerer konrrekt". Den "ukendte enhed" nederst under USB
eer forsvundet.
men, men, webcam'en siger stadig "camera not found"..øv

NB  Min gendannelsesmulighed er for gammel, desværre.

jørgen
Avatar billede claes57 Ekspert
20. november 2012 - 08:57 #4
tjek kontrolpanel/enhedshåndtering - navn på webcam (Chicony eller Suyin)
tjek så http://www.acer.dk/ac/da/DK/content/drivers
bare indtast Aspire 7736G i første felt, og klik 'search'
klik derefter på billedet af din pc.
accepter win7 64bit i popup
skift sprog til dansk
under driver henter du den rigtige, og indlæser den
under application henter du også webcam-programmet.

det er for håbentlig nok...
---
og - den lange er: backup af data og indstillinger, gendan pc til fabriksindstillinger, indlæs alle dine programmer igen, indlæs backup af data og indstillinger.

backup af data klares lettest med 'windows let overførsel', som ligger i tilbehør/systemværktøjer. Du skal bruge en ekstern harddisk til det.

gendan til fabriksindstillinger er typisk med F8 ved boot
Avatar billede dyrholm Nybegynder
20. november 2012 - 14:34 #5
hej claes

Min enhedshåndtering viser under "Billedenheder": Video Web Cam
Egenskaber herfor siger Microsoft, og enhedsstatus virker korrekt, så hvordan vælger jeg mellem de to typer, du foreslår? (Chicony eller Suyin

novicen jørgen
Avatar billede claes57 Ekspert
20. november 2012 - 15:03 #6
prøv enhedshåndtering højreklik på webcam, og fanebladet Driver.
Der skulle gerne stå et navn ved driverproducent.
Avatar billede dyrholm Nybegynder
21. november 2012 - 22:11 #7
hej claes

Det gør der også, men det er "Microsoft", der er driverproducent.

Og hvad så nu????  det er da "træls", som man siger i Jylland!

hilsen jørgen
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2012 - 09:08 #8
prøv at downloade begge drivere og de tilhørende programmer.
Installer den ene driver - hvis den melder ok, så har du navnet - eller er det den anden, som skal indlæses. Derefter indlæser du det rigtige program.
Genstart og test.
Avatar billede dyrholm Nybegynder
22. november 2012 - 17:32 #9
hej claes

jeg er nok lidt dum til det her, så bær over, hvis du kan

jeg forstår ikke din sidste kommentar.

hvad er "begge drivere og de tilhørende programmer" for nogle?

jeg har fundet og downloadet en stribe af drivere fra acer, og de siger allesammen fejl ved installeringen (fejlkode 43, windows har lukket)  og forsøg på at åbne cameraet siger
"Camera not found),

måske en hardwarefejl???????

m.v.h.  jørgen
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2012 - 20:27 #10
når du går ind på link jf #4 og taster modelnummer ind, så kommer du til en side med drivere med disse to under camera:
Camera    Chicony    Camera Driver    1.1.74.216    2.8 MB    2009/09/04
Camera    Suyin    Camera Driver    5.2.7.1    3.3 MB    2009/09/04

Dem prøver du - den, der kan installeres husker du navn på - så via samme link, klik på Application-fanebladet. Der er så
Camera    Chicony    WebCam Application    1.1.74.216    2.8 MB    2010/09/30
Camera    Suyin    WebCam Application    5.2.7.1    3.3 MB    2010/09/30
og ud fra det navn, der kunne indlæses, så er der her en programpakke, der passer til.

Det kan så også være en virus eller fejl i windows som gør, at du ikke kan opdatere drivere - det er en anden opgave.
Avatar billede dyrholm Nybegynder
28. november 2012 - 17:00 #11
hej claes

nu har vi prøvet alt uden resultat så konklusionen tror jeg er computerfejl.
Tak for al din hjælp, og jeg prøver at finde ud af at gi' dig pointene.

m.v.h.  jørgen
Avatar billede dyrholm Nybegynder
28. november 2012 - 17:10 #12
hej claes

nu har vi prøvet alt uden resultat så konklusionen tror jeg er computerfejl.
Tak for al din hjælp, og jeg prøver at finde ud af at gi' dig pointene.

m.v.h.  jørgen