Avatar billede tw-peter Nybegynder
12. november 2012 - 15:01 Der er 20 kommentarer

Modtager ikke længere rapport om at min mail er blevet modtaget.

Hej.

Jeg har gennem mange år brugt "Anmod om kvittering, når mailen er modtaget" funktionen i mit outlook 2007. Hvilket gør at jeg modtager en svar mail fra den server jeg sender til om at den har modtaget min mail.

IKKE funktionen hvor modtager skal bekræfte at de har læst den, men bare en automatisk besked fra deres server om at mailen er "landet" hos den.

Det virkede indtil nogle dage siden, men så pludselig stoppede det. Jeg brugte telia smtp server til udgående, og fandt ud af at folk ikke modtog mine mails, og fandt desuden ud af at det var fordi telias smtp server var blevet blacklistet på en masse servere som spam. Så har skiftet domæne/webhotel udbyder og bruger nu deres udgående og indgående server til min pop3 mail, hvor begger er mail.websted.dk, men kan stadig ikke modtage de rapporter.

Det er en vigtig funktion fordi at jeg så kan dokumenterer at min mail er landet hos modtagers server, så jeg har mit på det rene. Håber der er nogle der kan hjælpe mig derude, i mellemtiden kan det være jeg prøver at geninstallerer outlook.
12. november 2012 - 15:08 #1
... i en del mail systemer/server er denne "kvittering" undertrykt ... altså ikke noget med DIN ende af systemet eller hos SELVE brugeren i den anden ende...
Avatar billede tw-peter Nybegynder
12. november 2012 - 15:12 #2
Jeg har bare aldrig haft problemet før nu, og nu kommer rapporten ikke ligegyldig hvem jeg sender til. Også selvom jeg sender til personer jeg har modtaget rapporter fra før i tiden. :(
12. november 2012 - 15:14 #3
... den EXCHANCE SERVER som din Internet Udbyder bruger kan have den førnævnte funktion aktiveret...
Avatar billede tw-peter Nybegynder
12. november 2012 - 15:18 #4
Når du siger exchance server, hvad mener du så? jeg har snakket med udbyderen af mit webhotel, hvor jeg også har mine emails selvfølgelig, og bruger den pop3/smtp server der er tilknyttet mit webhotel mail.webadresse.dk, og de siger at problemet ikke ligger hos dem.

Og hvis den ikke gør det, ville jeg stadig modtage en mail fra min egen server om at modtagers server ikke gav noget svar tilbage. Så er rimelig sikker på at problemet er i outlook et eller andet sted.. men er selvfølgelig ikke 100% sikker.
12. november 2012 - 15:27 #5
Ref #1: Det har jeg bare forstået på EXCHANGE opsætningen på mit arbejde (STOR virksomhed) ... Altså ikke på 'klient' siden ...

---

Evt. send en E-mail til mig - se i min PROFIL mht. E-mail adresse - "Profil Tekst" ...
Avatar billede haverslev Novice
12. november 2012 - 15:32 #6
Har du tjekket at flueben er sat i "Kvittering for modtagelse.
" i din Outlook ??
Samme sted som, kvittering for "læst"

http://office.microsoft.com/da-dk/outlook-help/modtage-besked-nar-meddelelser-er-modtaget-eller-laest-HP010080428.aspx
Avatar billede tw-peter Nybegynder
12. november 2012 - 15:35 #7
Larry: Jeg var lige inde og læse om exchange. Jeg bruger ikke exchange, har bare et lille enkeltmands virksomhed, hvor jeg er den eneste der sender mails. :) jeg har bare en pop3 mail, men hvor det har virket før i tiden.

#6: Det er det jeg plejer at gøre, og det har også virket, men så pludselig stoppede funktionen med at fungere. Jeg har prøvet at afinstallerer outlook, og reinstallerer det igen. Ser lige om det afhjælper problemet. :)
12. november 2012 - 15:40 #8
Ref #7: Men du bruger da en Internet Udbyder ? Og DER er en EXCHANGE server, som du kører igennem ...Og DEN kan DU ikke 'pille' i  ;-)
Avatar billede tw-peter Nybegynder
12. november 2012 - 16:02 #9
#8

Så vidt jeg forstår så bruger man kun sin udbyders exchange server, hvis man sætter den op til det, og tror ikke at internet udbyderen som default udbyder exchange server. Jeg bruger den indgående og udgående server tilknyttet mit webhotel. I dette tilfælde mail.webadresse.dk, så må det jo være de servere jeg bruger og ikke min udbyder (telia via smtp.telia.dk)
Avatar billede jokkejensen Novice
12. november 2012 - 17:29 #10
Det har jo intet med exchange at gøre - det er DSN på smtp serveren.

Det tilbyder din udbyder af webhotel ikke, hvorfor du bliver nød til at finde en alternativ smtp tjeneste.

Men hvorfor er det lige du vurdere at telia's mail server ryger i spam foldere? - det er ikke bare din lille lækre signatur i html der får det til at drille ?

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
12. november 2012 - 17:30 #11
Avatar billede jokkejensen Novice
12. november 2012 - 17:35 #12
"Det er en vigtig funktion fordi at jeg så kan dokumenterer at min mail er landet hos modtagers server, så jeg har mit på det rene." - nej du har ikke, langt fra :).
Avatar billede tw-peter Nybegynder
12. november 2012 - 19:22 #13
Jokke:

1. Det er ikke mig der bragte exchange på banen ;) Jeg læste kun om det efter det blev nævnt, og mente nu heller ikke at det havde noget med mit problem at gøre.

2. Telia´s egen support fortalte mig at de var røget i et spam filter, da jeg ringede til dem for at høre om det var noget i deres ende. Der brugte jeg deres smtp server, fordi jeg havde min internetforbindelse hos dem. Om det så var rigtig, eller bare fordi han ikke gad snakke med mig, eller for at få mig til at skifte smtp server, så deres ikke bliver belastet, ved jeg ikke.

3. Jeg har en html signatur. Kan det have noget at sige?

4. Er lige skiftet webhotel udbyder til meebox, fordi jeg ikke var sikker på om det lå hos ml hosting jeg var ved, og de var ikke til at komme i kontakt med. Meebox siger at problemet ikke ligger hos dem, men må være et problem med outlook, hvilket jeg tvivler på det er, for når jeg sender fra min fars konto, har den ikke nogen problemer med rapporten.

5. Jeg ved godt at rapporten ikke gør min email juridisk bindende, det er mere i forbindelse med afsendelse af tilbud, så jeg er nogenlunde sikker på at min mail faktisk er landet hos modtager. Mere er der ikke i det..

Jeg tjekker lige dit link, men hvad hvorfor tror du det er dns serveren der er problemet?
Avatar billede tw-peter Nybegynder
12. november 2012 - 19:27 #14
Hov.. DSN.. og ikke DNS... kæmpe forskel ;) Kunne heller ikke helt få det til at passe sammen.... jeg tjekker dit link.
Avatar billede jokkejensen Novice
13. november 2012 - 08:48 #15
De fleste "webhotels" med x antal mail adresser er ofte noget open source system, for at holde omkostningerne nede mht til hostning osv. Så idet du er flyttet fra telias smtp til dit webhotel, har den nye smtp server ikke de feautures du efterspørger.

Så du vil aldrig få den kvittering hvis det ikke virker "første gang". Det er ikke noget du kan konfigurere dig ud af.

Spam filtre virker efter et sæt regler, sender du eksempelvis lige en kort dansk mail med et enkelt link og din signatur, ja så kan det godt vurderes som en trussel, men du har ret i din antagelse om at de store internet udbyders spam filtre er lidt mere opmærksomme - der kommer så meget pis ud, og det er desuden ret let for en "hacker" at finde et telia netværk og spamme resten af verdenen med - så de skal have lidt strengere regler.

Nu benytter jeg server editions af windows som arbejdsstation, og jeg ved ikke om man kan give en client version en smtp rolle, så kan du sætte smart host til mail.webhotel.dk, så vil bounced mails ende i en lokal folder på din pc, DSN -> webhotel vil fungere..

Personligt valgte jeg at få løst mit "spam" problem på telia's server.
Avatar billede tw-peter Nybegynder
13. november 2012 - 10:42 #17
Av. Nu tror jeg det bliver en tand for avanceret til mig, men jeg kan godt gennemskue det du siger. Har lige et par spørgsmål mere, hvis du har tid til at svare på dem, får du de point jeg har sat til spørgsmålet. Har du ikke tid får du dem alligevel. :)

1. Skal jeg fjerne min HTML signatur fra udgående mails?

2. Pt sender outlook automatisk alle afsendte emails til en gmail konto, som jeg bruger på min mobil (så jeg har alle afsendte mails på min mobil også, og ikke kun de modtagne), er det et problem i forhold til at blive sat på et spam filter?

3. Tror du Telia kan løse mit problem hvis jeg er røget på et spamfilter? Så jeg kan skifte til deres smtp server igen?
Avatar billede jokkejensen Novice
13. november 2012 - 11:31 #18
Hvorfor bruger du ikke bare generelt google apps på dit domæne? Så er alle dine problemer væk:

*Du ryger højst sandsynligt ikke i spam
*Du kan få din kvittering
*Du har dine mails/kalender på telefon, outlook og enhver browser - i sync
*Eventuelt brug af google drive 5Gb (gammel documents)
* 10 Gb mail.

Det er gratis op til 10 brugere.

http://www.google.com/a/

Det er blot at oprette sig med en gmail konto, og få verificeret sit webhotel, og ændret lidt MX records. Alt sammen GRUNDIGT beskrevet ved oprettelse.

/J
Avatar billede tw-peter Nybegynder
14. november 2012 - 19:26 #19
Pas. Jeg kan tjekke op på det. Kan du ikke lige lave et "svar", så du kan få point. :)
Avatar billede tw-peter Nybegynder
16. april 2013 - 14:27 #20
Er der ikke en der kan lave et "svar" på denne post, så jeg kan få den lukket. Får mails om at jeg stadig har en åben post. :)