Avatar billede mstahlhut Nybegynder
07. november 2012 - 09:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SSL certifikat til Synology NAS

Hej eksperter

Jeg har en Synology NAS, DS211. Jeg har for nyligt valgt at sikre forbindelse til min NAS, ved kun at tillade HTTPS forbindelse (HTTP forbindelse omdirigeres automatisk til HTTPS).

Her opstår problemet så. Min browser, Google Chrome som regel, genkender ikke det certifikat som min NAS udsteder og kommer med en fejlmeddelelse:
"Sikkerhedscertifikatet for dette website er ikke troværdigt!"

Herefter kan jeg få adgang til min NAS ved at klikke på "Fortsæt alligevel".

Er der en nem måde at undgå denne fejlmeddelelse på? Det hjælper ikke, at eksporterer certifikatet og derefter importere det i min browser, formegentlig fordi certifikatet er udstedt til synology.com (jeg har et DDNS: xxxx.synology.me). Jeg vil helst undgå at skulle oprette et certifikat, fx hos startssl.com. Jeg leder efter en nem og hurtig løsning, hvis den da eksisterer.

På forhånd tak
Avatar billede magic-mouse Novice
07. november 2012 - 09:35 #1
Hvis du bruger firefox kan du lægge til et undtagelses certifikat.

Ellers er det jo ikke noget problem. Informationen kommer for at vise at den sikre forbindelse ikke er officiel. En form for "phishing filter".

Er det de 1000 kr værd ikke at se fejlmeddelesen? Mit råd er at leve med det ... det er ikke så stort problem.
Avatar billede chalde Seniormester
07. november 2012 - 09:36 #2
Enten skal du finde en måde at snyde Chrome på (meget af idéen med SSL certifikater bygger på trusted CA), ellers lav et selfsigned:
http://scottreed.eu/general/creating-installing-signed-ssl-certificate-synology-nas/
eller
http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_generate_custom_SSL_certificates
Avatar billede chalde Seniormester
07. november 2012 - 09:36 #3
#1 Startssl kan gøres gratis ;)
Avatar billede chalde Seniormester
07. november 2012 - 09:37 #4
Og en anden ting du kan gøre:
Kør http i hjemmet og https uden for hjemmet og lev med SSL advarslen når du er ude.
Går ikke ud fra at kryptering inden for dit private netværk er nødvendig, ellers bør andre tiltag nok tages i brug ;)
Avatar billede mstahlhut Nybegynder
07. november 2012 - 10:05 #5
Det er selvfølgelig ikke det store problem, at skulle klikke på "fortsæt alligevel", jeg håbede bare at der måske var en nem måde at omgå det på. Så vidt jeg ved er den gratis udgave af startssl ikke verificeret så jeg tror måske ikke man kommer så langt med det.

Att. chalde: jeg tror jeg gør som du foreslår i indlæg #4, nemlig at bruge HTTP der hjemme og HTTPS når jeg er ude. Så skal jeg bare slå automatisk omdirigering fra og så er den ged barberet. Jeg har kun ganske få brugere udover mig selv og hoster ingen hjemmeside, så det må være løsningen.

Tak for svaret! Opret et svar så du kan få dine velfortjente points
Avatar billede chalde Seniormester
07. november 2012 - 10:18 #6
Bare behold point :)
Avatar billede mstahlhut Nybegynder
07. november 2012 - 10:33 #7
Den generøse ekspert...

I like it :-)

Case closed
Avatar billede RMichan Nybegynder
09. november 2012 - 09:50 #8
Nu kan jeg se at der er blevet givet svar allerede, men på fejlmeddelelsen virker det som om problemet er at dine rod- eller/og mellemliggende certifikater ikke er blevet installeret (korrekt) på NAS. Hvis du gør dette burde fejlmeddelelsen ikke vises mere?
Avatar billede mstahlhut Nybegynder
09. november 2012 - 13:43 #9
Jeg har slet ikke installeret et certifikat på min NAS. Jeg håbede, at der måske var en let måde at undgå fejlmeddelelsen på, også selvom jeg ikke har noget certifikat.

Det er dog ikke det store problem, så jeg lever fint med fejlmeddelelsen når jeg logger på via https