Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
04. november 2012 - 17:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

ACER ASPIRE 7736zg .... gået helt ned

Det er ikke sikkert I kan hjælpe mig med denne her... men det er jo et forsøg værd.
Har forsøgt at søge gode råd fra venner først, men desværre uden held.

Jeg har en "ældre" ACER ASPIRE 7736zg (6 år gammel)

Den har haft lidt problemer, men har ellers kørt fantastisk i alle de år. (Jeg købte den fra ny)

Der har især været 2 problemer:
1. Jeg har aldrig kunne systemgendanne (har altid fået "fejl" sidst i forsøget)
2. Der er altid "poppet" en meddelelse op med mellemrum, nederst i højre hjørne om, at jeg burde lave en sikkerhedskopiering.

Sikkerhedskopieringen har jeg ignoreret, da jeg jo har haft erfaringen om, at den alligevel ikke vil systemgendanne, når jeg beder den om det.

MEN... for ca.14 dage siden tænkte jeg, at jeg måske alligevel burde forsøge en sikkerhedskopiering, så jeg klikkede "ja tak" til denne.

Med følgende resultat:
Halvvejs gennem sikkerhedskopieringen, delte min skærm sig pludselig i to :( ... (én for oven og én for neden)... efter kort tid, begyndte siden at "ryste". Og efter yderligere få minutter, var der kun streger tilbage at se på min skærm.

Jeg har som sagt efterfølgende forsøgt at finde råd, uden det store resultat. Min pc er gået ned - bogstavelig talt.

Jeg véd at man bør kunne klikke F12 eller F2 på denne pc, når ACER Logo kommer op, for derefter at gendanne til fabriksindstillinger.

Problemet er bare, at pc'en viser streger uansét hvad jeg gør...

Jeg når lige akkurat at skimte ACER logo... så kommer de blå streger op på hele skærmen :(

Er der overhovedet noget jeg kan gøre for at redde min gode ACER?

Det mærkelige i dette her er, at jeg har en fornemmelse af, at det er noget der er gået galt under sikkerhedskopieringen. Noget med, at den har smidt en vigtig grafik-fil ud???

Well... vil være meget taknemmelig for forslag eller svar på, om jeg bare skal skrotte min trofaste "ledsager"

Tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2012 - 17:41 #1
Jeg tror desværre ikke der er noget du kan gør, for jeg tror på at der er hardwarefejl på dit grafikkort.
Jeg formoder nemlig at den har været varm og grafik kortet har taget skade. Jeg formoder du har forsøgt at køre fejlsikret for at se om den kan køre i den tilstand?
Har du nogensinde fået renset blæseren på den?
På 6 år kommer der en masse snavs i den, og jeg tror den kører varm på nul komma 5.
Man kan forsøge en rensning af den, men jeg tror desværre løbet er kørt.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2012 - 18:04 #2
Tryk F10 + Alt under opstart
http://support.acer.com/acerpanam/desktop/0000/acer/aspiree360/aspiree360faq40.shtml

"Sikkerhedskopieringen har jeg ignoreret, da jeg jo har haft erfaringen om, at den alligevel ikke vil systemgendanne, når jeg beder den om det".

Jeg går ud fra at Acer har spurgt om du vil lave en Recovery på DVD, det har ikke noget med systemgendannelse at gøre.
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
04. november 2012 - 18:05 #3
Tak for svar!

Jeg har aldrig kørt renser af blæser, hvordan gør man det?

Jeg har heller ikke forsøgt fejlsikret tilstand, men det er jo også umuligt nu, da jeg ikke kan komme ind på den overhovedet :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2012 - 18:09 #4
Jeg er enig i, at det lyder som et grafikkort problem. Det kan på ingen måde være forårsaget af din sikkerhedskopiering. Som følgevirkning af at harddisken har kørt ekstra meget, og dermed udviklet ekstra varme, ja - og dermed er grafikkortet stået af. Men det kunne være sket i enhver anden situation.

Prøv at finde en monitor, og slut den til den eksterne grafikport. Måske kan du få et rent signal her, hvis grafikkortet har en sekundær GPU. Men så vil du være afhængig af den eksterne skærm.

En rensning af indmaden (blæser m.m.) KAN også hjælpe - og er du heldig, kan det også kurere den helt, hvis der er tale om massiv snavs.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2012 - 18:23 #5
Ja massiv snavs vil lukke den helt og den kører varm meget hurtigt.
Uden at skille pc ad har jeg med held renset på denne måde:
Du skal bruge følgende:
En støvsuger og en dåse med trykluft på dåse.
Man udtager alt strøm fra pc.
Kigger du under bunden kan du se blæseren. Den skal du fiksere så den ikke kan løbe rundt når du renser. En clips man retter ud kan bruges til formålet.
Tag nu mundstykket fra støvsuger(tændt) og pladcer det der hvor blæser suger ind, og samtidigt blæser du der hvor blæser puster ud.
Nu skulle snavset kunne blive suget ud.
På nogle modeller kan man pille en bundplade af og fjerne selve blæseren på bundkortet og rense den vej.
Den måde er den bedste måde at rense på.
Du kan se om din pc er på samme måde som denne her (som også er en Acer): http://www.youtube.com/watch?v=-8gtJa2RiEU
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2012 - 18:26 #6
Fejlsikret tilstand kommer man i lige som man starter pc og trykker gentagne gange på F8.
Der skulle så komme en sort skærm til syne med forskellige muligheder.
Du kunne først prøve sidst kendte konfiguration hvor systemet virkede.
Men jeg frygter du ikke når så langt desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2012 - 18:34 #7
Vil tro din pc ser ud som denne her:
http://www.youtube.com/watch?v=JEfY3ApnCoY
"Spol" ind til 6:14 og gå på pause.
I øverste højre hjørne kan du se blæseren, og det er denne der skal fjernes, så heatsinken kommer til syne
Jeg vil tro der er et "ryatæppe" af møj dernede.
Du skal IKKE skrue kobberbanen der går ned på bundkortet af, da man så skal rode med kølepasta osv.
Tag kun selve blæseren af.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2012 - 18:41 #8
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2012 - 19:22 #9
#8 Synes nu godt man kunne skrive i sin tråd at man også havde oprettet det samme spørgsmål i andet forum.
Det havde været fair over for de hjælpere som bruger tiden her på Eksperten.
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
05. november 2012 - 19:08 #10
Tak for svar. Jeg har forsøgt at rense blæseren, stadig uden held.

Jeg kan forstå, at jeg er kommet til at bryde en uskreven regel ved at skrive i 2 forum. Det beklager jeg meget. Jeg vidste ikke at der fandtes regler for dén slags... Jeg er virkelig meget ked af det.

Jeg lukker denne tråd. Endnu engang tak for råd og endnu engang undskyld.

Venlig hilsen Charlotte
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2012 - 19:15 #11
Det behøver du ikke være ked af.
Jeg har ikke noget imod at man søger hjælp på andre forum, men jeg synes det er fair at man oplyser om det, og hvis der kommer en løsning fra det andet forum, så har man linket til det.
Mener ikke der er en uskreven regel om det. Det er mere at man kan opsøge løsningen bagefter. Det er det som det hele handler om :-)