Avatar billede dbg Juniormester
01. november 2012 - 01:44 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Billig løsning til internet på farten og til hjemme-brug

Er der en billig løsning til at have billigt internet når man er på farten og skal bruge internet på mobil og bærbar, og når man er hjemme ved computeren?

Man kunne jo evt. have en stor datapakke til sit mobilabbonement, og så bruge "Mobilt Wi-Fi-hotspot" når man kommer hjem og dermed connecte på computeren på samme internet..
Så har man altid internet uanset hvor man befinder sig, og om man bruger bærbar eller mobil eller man sidder hjemme ved den stationære, og man betaler kun for én internet forbindelse.

Men spørgsmålet er hvor hurtigt sådan noget internet på mobilen er? og hvor hurtigt slipper de op de 10 eller 20 GB som man har om måneden hvis man både bruger internet ude og hjemme og man har en kæreste man også skal dele det med derhjemme?

kan denne løsning betale sig eller er det bedre bare at undvære internet på mobilen og så købe ganske almindelig internet til huset derhjemme?
evt. nogle forslag til gode selskaber?

er der andre løsninger eller ideer så kom gerne med dem..

søger noget som er billigt og mellem-hurtigt.
og forbrug er vel et par timer om dagen hver dag, med mails, facebook, websurfing og webcam/skype en gang om ugen.
Bor desuden i lejlighed så hvis jeg pludselig vil flytte hvis jeg finder noget andet bedre så behøver jeg ikke skal ændre adresse/opsige abbonementer og alt det der, skal bare huske at tage mobilen med mig når jeg flytter..

Problemet er bare hvis jeg nu skal dele lejlighed med min kæreste og en tredje lejer også (som vi måske har planer om), så er det ikke så nemt at dele internet forbindelsen alle sammen, og så bliver vi nok alligvel til at købe en internet forbindelse KUN for lejligheden.

håber i kan hjælpe mig i min tvivl!!
Avatar billede dbg Juniormester
01. november 2012 - 02:30 #1
ville det her være et godt bud på den løsning jeg søger?:
http://www.oister.dk/Mobil/Shopflow/Basket/?product=152&product=656

eller har i nogle andre bedre bud?

kan lige tilføje at jeg snakker nok 1½ time telefon og sender 220 sms om måneden..
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
01. november 2012 - 12:43 #2
I forhold til hastigheden:
Det afhænger af mange faktorer. Dels af hvad det er for et mobilt abonnement, og den hastighed de tilbyder, og om det fx er 3G eller 4G. Dernæst afhænger det om der rent faktisk er et 3G hhv. 4G netværk hvor du befinder dig. Særligt ift. 3G er det ligeledes afgørende, hvor mange der bruger samme 3G netværk/mobil mast samtidig med dig. Jo flere på masten, desto lavere hastighed. Det vil med andre ord sige, at hvis det er 3G internet du har/skal have, kan det ikke anbefales at bruge den som mobilt hotspot i længere tid, da hastigheden ofte vil være så lav, at det næsten er ubrugeligt.

I forhold til forbrug af GB:
Igen afhænger det af hvad du rent faktisk bruger nettet til. Du skal være opmærksom på, at surfing med mobilen bruger meget mindre data end surfing med en computer. Det skyldes, at når du er på nettet med mobilen, bruger du som hovedregel og helt automatisk mobilvenlige sider, fx m.dsb.dk frem for dsb.dk. Dette gør, at siderne er mindre krævende og dermed forbruger mindre data.
Men hvis det udelukkende skal bruges til surfing, facebook, e-mail eller shopping online, skulle 10 og i hvert fald 20 GB være tilstrækkeligt. Men hvis du skal downloade musik eller streame en masse youtube videoer mv. (hvilket let kan ske, men alle de facebook videoklips) kan du hurtigt kommer over de 10/20 GB, især hvis I er to. Ved de fleste udbydere betyder dette ikke, at der lukkes ned for din internet, men enten at du betaler overforbrug eller at din hastighed kommer ned på ca. 200 kb  (jf. oister-linket).. hvilket er sneglefart nu til dags.

Ud fra ovenstående vil det nævnte oister abonnement med en hastighed på op til 10 Mb og forbrug på 6 GB, formentlig ikke være det optimale. Du kan måske i stedet for overveje mobilt bredbånd med et tilhørende router. Så kan du have modemet/simkortet i din computer når du er på farten, og sætte det til i routeren, når du er hjemme, så både du og kæresten kan bruge det. Det er selvfølgelig et esktra abonnement, men fx Large pakken hos oister til 159 kr. pr. md., giver  til gengæld op til 20 GB forbrug og en hastighed på (op til) 16 Mb
Avatar billede dbg Juniormester
01. november 2012 - 13:24 #3
Er mobilt bredbånd hurtigt nok i forhold til f.eks. alm. bredbånd forbindelse? og får man det samme for pengene..

skal bare bruges til lidt surfing osv., men hvis der er mullighed for at downloade osv. er det selvfølgelig bare et plus

men det vigtigste er nok at det ikke bliver noget besvær når jeg skal flytte osv. og at jeg ikke kommer til at betale en masse gebyrer for at skifte adresse og alt det der..

hvad koster den tilhørende router så hvis man vil dele internet mellem 3-4 personer i en lejlighed? og er det optimalt hvis man er 3-4 personer om at dele forbindelsen?

så det vil sige at der ikke er nogen måde man kan have både internet på mobil og computer når man er hjemme og ude på samme abbonement hvor det også skal være optimalt?
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
01. november 2012 - 13:54 #4
Typisk vil en almindelig bredbåndsforbindelse via telefon-, kabel- eller fiber-ledning være hurtigere og mere stabil. Men det afhængiger af hvad det er for en et mobilt bredbånd og almindelig bredbånds forbindelse. Prismæssigt vil du ofte få mere for den almindelige, da den faktiske hastighed ofte er højere, og forbruget enten er ubegrænset eller fx med en fair-use-grænse (på fx 400-1000 GB).
Fordelen ved mobilt bredbånd er, at du har mulighed for at tage det med dig på farten. Har du det fx ved TDC, får du samtidig mulighed for gratis at bruge de 7-800 TDC Hotspot der findes, fx i visse DSB tog.

Routeren kan du enten selv købe (4-500 kr., engangsbeløb) men hos visse udbydere, kan du få et mobilt bredbånds abonnement, fx hos 3, hvor det vist er en del af abonnementet.

Men jo, det er som sådan muligt, at få bredbånd på mobilen og dele det med computeren, men det forudsætter dog at du har en høj hastighed. Dvs. kører med fx 4G, men det kræver at både telefonen OG udbyderen understøtter 4G, OG samme 4G frekvens, oG at der findes 4G netværk i området. Enkelte steder er det også muligt med 3G at opnå højere hastigheder, men igen afhænger det af mobilen, masten og meget mere. Og de helt høje hastigheder på 3G er formentlig mere teoretiske end faktiske - i hvert fald de fleste steder.
Avatar billede larsini Seniormester
01. november 2012 - 14:14 #5
tal med bibob som helt sikkert har et godt tilbud med 10 GB pr måned, hvilket rækker for de fleste. jeg har netop fået en sådan forbindelse med download mellem 6 og 10 MB, upload derimod er upload sløv dvs mellem 700 kb og 1,5 MB. jeg havde en router i hjemmet forvejen hvilket betyder at jeg kan koble op til 5 pc'ere det trådløse net samtidigt. det virker fint.
Avatar billede jolinda Novice
03. november 2012 - 18:32 #6
Altså ud fra dine krav vil jeg nok også anbefale at du valgte ADSL bredbånd, bl.a. på grund af at du skal dele med andre mv.

Men hvis det er Mobilt bredbånd du har, vil jeg nok anbefale 4G (vel af mærke, at du bor i en stor by - ellers kan det være ligemeget). Fx tilbyder Telia 4G. Men ellers så prøv at se denne oversigt over internet udbyder der tilbyder mobilt bredbånd med 11-30 GB data: http://www.billigste-internet.dk/mobilt-bredband/11-30-gb-data/.

Hvis du ønsker en router, kan jeg anbefale http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Modems_routere/Huawei-WebCube/.

Håber du kan bruge mit svar til noget, og vil da gerne høre hvad du ender med at gøre :)
Avatar billede dbg Juniormester
07. november 2012 - 10:03 #7
Okay hvad hvis jeg gerne vil have mobilt bredbånd som jeg kan dele med kæresten.. hvordan kan man begge bruge det samtidig?

kan man ikke bare stikke simkortet i mobilen og så bruge mobilen som router i hjemmet?

og så når man er på farten kan man evt. putte simkortet i USB-pinden eller bare lade den sidde i mobilen..

er der andre mulligheder for at dele mobilt-bredbåndsforbindelsen end at købe en router eller bruge mobilen som router? så man slipper for at købe ny router eller at skifte simkort fra enhed til enhed hvert 5. min?

men kan man godt få et mobilt-bredbånd-simkort hvor man både får internet og hvor man kan sende sms og ringe så man bruger det som et almindeligt simkort?
Avatar billede larsini Seniormester
07. november 2012 - 11:29 #8
her i huset har vi en router fra navn webcube med et simkort. webcuben kan tilkobles 5 pc'ere samtidig, trådløst. webcuben har ganske enkelt forbindelsen til det trådløse og udsender derefter signalet til de op til 5 lokale pc'ere. samtidig har jeg en trådløs forbindelse på min smartphone, som godt kan bruges som hotspot for de andre pc'ere, men hastigheden er ikke god.
på løsningen med webcube beskrevet har jeg 7 til 10 MB download og der er fint, men upload er elendig: svinger mellem 0,4 og 1,7 MB - men vi kan leve med det - abonnnementet er hos bibob 10 GB pr måned til 99 kr (og de kører vist en kampagne med en endnu lavere pris)
Avatar billede dbg Juniormester
17. november 2012 - 11:52 #9
det endte med at jeg købte det her:
http://www.oister.dk/mobilt-bredband/medium/
som er 10 GB forbrug om måneden og 21 Mbit/s

Jeg købte det d. 10 november og ankom et par dage efter med posten.
Jeg prøvede det et par dage og er ikke særlig tilfreds med det.. brugte allerede 10% af mit forbrug de første par dage og er ikke altid det er så hurtigt, og er ikke altid det overhovedet virker..

Har kontaktet d. 15 november Oister for at tage brug af min 14 dages returret, men de har dog ikke svare endnu..
Der står på deres hjemmeside (se forrige link) at der er 14 dages returret, men er dog i tvivl om jeg får pengene tilbage også.. nogen der ved det?
har betalt 79 kr. i oprettelse og der er blevet tanket op for 99 kr. som automatisk er sket, det er ikke noget jeg har tanket..
tror i jeg får nogle af de penge tilbage eller tror i bare abbonomentet stopper ved månedens udløb (eller nærmere d. 10 december)

Har kigget efter noget almindeligt bredbånds forbindelse istedet og det billigste jeg kunne finde var dette (gå til link og vælg 2 Mbit/s):
http://ww3.telia.dk/bredbaand/?gclid=CIO80MTk1bMCFQ97cAodKVsAqA
Med 2 Mbit/s koster det 169 kr./md.
Er det så ikke med uendeligt forbrug da det er almindeligt bredbånd?
Tror i 2 Mbit/s er hurtigt nok hvis man kun skal bruge det til facebook, mail, skype, upload af billeder på markedssider osv.?
og hvis det kan lade sig gøre kunne det ske jeg også ville downloade lidt HD film men behøves ikke..

Kunne godt tænke mig at bestille det almindelige bredbånd snarest muligt, da jeg ikke magter at skulle stå uden internet inden Oister får taget sig sammen og svaret, men er dog lidt bange for at der bliver nogle problemmer med fortrydelsesretten og det ender med at jeg står og skal betale for 2 internetforbindelser samtidig, hvilket jeg ikke har råd til.
Tror i bare jeg kan bestille det nye bredbånd eller bør jeg vente til jeg har klaret alt det andet med Oister?
Avatar billede dbg Juniormester
29. juli 2013 - 11:56 #10
for lige at lukke spørgsmålet så prøvede jeg det der usb internet og jeg delte forbindelsen med min kæreste ved hjælp af hotspot forbindelse fra min bærbar.

konklussionen er at usb internet IKKE er til hjemmebrug..
vi opbrugte de 10 gb i løbet af få dage selvom vi ikke downloadede eller noget..

vi købte istedet telia for 169 pr md. (2mb) som er den billigste pakke man kan få til fastnet.
det var både hurtigere, mere stabilt, og uendeligt antal mb pr måned