Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. oktober 2012 - 06:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Disable netkort

Jeg har en laptop hvor der sker det at det trådløse netnærk fra tid til anden falder ud.
Jeg skal så enten genstarte maskinen eller gå ind i enhedshåndtering og disable netkortet og enable det igen.

Nu sidder jeg så og funderer over om ikke man kunne lave en lille stump kode i Delphi der disabler netkortet, venter 5 sek. og så enabler det igen.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2012 - 08:27 #1
Du kan evt. lave en bat fil hvor du skriver følgende 2 linier.

netsh interface set interface "Local Area Connection" disabled
netsh interface set interface "Local Area Connection" enabled

Husk at ændre "Local Area Connection" til det som din netvæksforbindelse hedder.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. oktober 2012 - 08:43 #2
Det ville jeg også meget gerne men hvis jeg skriver:

netsh interface show interface

Admin State    State          Type            Interface Name
-------------------------------------------------------------------------
Enabled        Connected      Dedicated        Local Area Connection
Enabled        Connected      Dedicated        VMware Network Adapter VMnet1
Enabled        Connected      Dedicated        VMware Network Adapter VMnet8

så vil jeg jo mene at nedenstående skulle være rigtig, men som du kan se så får jeg en fejl.

netsh interface set interface "Local Area Connection" disabled
An interface with this name is not registered with the router.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2012 - 08:59 #3
Mener du skal bruge administrative rettigheder når du kører kommandoen, tror det kan være det, som er problemet.
Avatar billede martinlind Nybegynder
31. oktober 2012 - 10:34 #4
Har du prøvet at slå strøm-besparelse FRA, det kunne da være det er derfor det falder-ud :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. oktober 2012 - 13:27 #5
Et godt bud Martin, men det er altid det allerførste jeg gør når jeg installerer en computer. Ellers virker ingående WOL heller ikke som forventet.
Avatar billede martinlind Nybegynder
31. oktober 2012 - 20:22 #6
Er det så ikke bare et nyt netkort du er ude i :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
01. november 2012 - 06:50 #7
Jo men da det er lidt bekosteligt at fremskaffe, hvis man kan, til denne lidt ældre PC, så er det ikke lige den første løsning.

Jeg har fået et VB script der ser ud til at kunne gøre det på en XP maskine. Netsh virker af en eller anden grund ikke på XP. M$ erkender at det er sådan, men hvorfor kan jeg ikke lige finde ud af.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
03. november 2012 - 14:01 #8
Hvis man i XP vælger at "reparere" forbindelsen, plejer der vist nok et stå noget med "Disabling network adapter" som det første, der sker.

Ved ikke, om det er det, man gør med en ipconfig /renew??
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
04. november 2012 - 13:44 #9
Det er ikke nok med at IPConfig'ge desværre.
Netkortet skal disables helt og derefter enables

Jeg har fundet nedenstående som ved første kørsel disabler/enabler kortet og næstekørsel gør det modsatte

Const ssfCONTROLS = 3

sConnectionName = "Local Area Connection"
sConnectionName = "Wireless network Connection"

sEnableVerb = "En&able"
sDisableVerb = "Disa&ble"

set shellApp = createobject("shell.application")
set oControlPanel = shellApp.Namespace(ssfCONTROLS)

set oNetConnections = nothing
for each folderitem in oControlPanel.items
    if folderitem.name = "Network Connections" then
        set oNetConnections = folderitem.getfolder: exit for
    end if
next

if oNetConnections is nothing then
    msgbox "Couldn't find 'Network Connections' folder"
    wscript.quit
end if

set oLanConnection = nothing
for each folderitem in oNetConnections.items
    if lcase(folderitem.name) = lcase(sConnectionName) then
        set oLanConnection = folderitem: exit for
    end if
next

if oLanConnection is nothing then
    msgbox "Couldn't find '" & sConnectionName & "' item"
    wscript.quit
end if

bEnabled = true
set oEnableVerb = nothing
set oDisableVerb = nothing
for each verb in oLanConnection.verbs
    if verb.name = sEnableVerb then
        set oEnableVerb = verb
        bEnabled = false
    end if
    if verb.name = sDisableVerb then
        set oDisableVerb = verb
    end if
next

if bEnabled then
    oDisableVerb.DoIt()
else
    oEnableVerb.DoIt
end if

wscript.sleep 500
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2012 - 10:05 #10
Jeg lukker og beholder mit VB script til opgaven