Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 15:54 Der er 67 kommentarer og
2 løsninger

Gratis tekstbehandling

Har brug for et gratis godt tekstbehandlingsprogram. Ikke en office pakke, kun teksrbehandling.

På forhånd tak.
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
21. oktober 2012 - 16:04 #1
OpenOffice er et godt program, men ved dog ikke om du kan nøjes med kun at installere tekstbehandlingsdelen, Writer, frem for hele kontorpakken. Alternativt kan du prøve AbiWord.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 16:06 #2
Nogen der ved om man kan nøjes med tekstbehandling fra Open Office?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 16:44 #3
Ikke mange svar ... :(
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2012 - 17:07 #4
Jeg tror ikke, du kan downloade Writer alene. Hele Openoffice-pakken fylder meget lidt. Min egen version 3.3 fylder kun 388 MB.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 18:19 #5
Du skal være klar over at de gratis office pakker der findes, med skrive programmer ikke er kompatibel med words filer fra MS, doc, docx.

AbiWord er kun skrive program.
http://www.abisource.com/
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 18:25 #6
Syntes nu 388 MB er meget at installere, når man næsten ikke bruger det der fylder.

[quote]
Du skal være klar over at de gratis office pakker der findes, med skrive programmer ikke er kompatibel med words filer fra MS, doc, docx.
[/quote]

Vil det sige at hvis man modtager en Wordfil, så kan man ikke læse den?
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2012 - 18:36 #7
#6 og caurio.

Det passer ikke, at Openoffice ikke er kompatibelt med andre office-programmer.

Hvor stor harddisk har du? Microsoft Word alene kræver 2 GB harddiskplads :-)

Størrelsen på Openoffice-filen, du skal downloade er på ca. 135 MB. Når den er udpakket fylder den mere.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 18:46 #8
Der er til en bærbar. Kan se at der på C 362 GB ledig.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 19:00 #9
Men syntes stadig det er træls at installere en masse programmer som jeg ikke ønsker / har brug for.
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2012 - 19:03 #10
#8.

Med 362 GB ledig plads, kan du installere 955 versioner af en Openoffice som min :-)

Jeg kender ikke noget bedre end Openoffice, hvis det skal være gratis.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 19:09 #11
Okay.

Hvis der er et email program med i pakken ønsker jeg ikke at bruge det, så vil lige høre om den ved installation automatisk lader det tage over, eller om jeg får lov at sige nej tak? Kan du huske det?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
21. oktober 2012 - 19:09 #12
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 19:14 #13
Tak. Tror desværre brugerfladen er lidt for avanceret. I og med det ikke er min egen pc, men min mors det handler om.
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2012 - 19:26 #14
#11.

Der følger ikke noget email-program med.

Efter lidt søgning på nettet har jeg fundet ud af, at du tilsyneladende kan fravælge de dele, du ikke ønsker. Se linket herunder et stykke nede i det billede, som hedder "Custom setup:

http://www.onlinecomputertips.com/tutorials/openoffice.html
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. oktober 2012 - 19:52 #15
Som skrevet tidligere.
Du kan hente Openoffice, og så kan du installerer det du ønsker at bruge.

Det samme gælder Libre office

Så er der Abiword, som kun er tekstbehandling
http://www.abisource.com/

Og ellers er her et link til et hurtig overblik over tekstbehandlings programmer.
http://www.techsupportalert.com/content/word-processor-replacement.htm
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. oktober 2012 - 19:54 #16
Du kan også læse om Abiword på TV2
http://beep.tv2.dk/guide/gratis-alternativer-til-word
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 19:56 #17
Jeg har netop installeret Open Office / Writer.

Tak for svarene/hjælpen.

Læg svar for point.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 20:09 #18
Jeg forstår ikke en skid af den installations proces. Jeg får følgende besked: Open office er blevet downloadet. Så er der to kanpper. En der føre til en hjemmeside (ine.hn.org) og en der hedder Afslut.

Hvordan fortsætter jeg installationen??
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 20:10 #19
Hov, skulle ikke være et svar. Fejl.
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2012 - 20:11 #20
Velbekom, og her kommer et svar fra mig :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 20:11 #21
Klikker jeg på afslut, bliver jeg spurgt om jeg er sikker på jeg vil afslutte installationsprogrammet.

??
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 20:14 #22
Jeg kan ikke finde ud af lortet.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 20:35 #23
http://billedeupload.dk/images/lISHq.png

Hvad gør man så nu???
Der er jo ikke noget at klikke på for at komme videre ...
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2012 - 20:54 #24
Har du prøvet at klikke på "Afslut". Find det sted, du har downloadet den til, højreklik filen > Åben og se, hvad der sker.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 20:54 #25
Du har downloadet installatins-filen til din computer.
Brug stifinder til at browse frem til den, og klik på den, så installerer du programmet....
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2012 - 20:55 #26
Det skulle have været en kommentar. Undskyld!
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 20:58 #27
Hvis det er i Windows 7 ligger den nok i mappen "Overførsler"
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 21:14 #28
Brug stifinder til at browse frem til den, og klik på den, så installerer du programmet....

Det har jeg prøvet. Finder ikke andet end den jeg har dobbeltklikke på at komme til hvor jeg er nu.

Hvor er mappen Overførsler. Sådan en kan jeg heller ikke finde. Den er ikke i Dokumenter. Og heller ikke i Programmer.

Ja jeg har prøvet at klikke på afslut. Så spærger den om jeg vil afslutte installationsprogrammet. Jeg har prævet at sige ja. Der kommer ikke andet i stedet for. Og jeg får en side hvor jeg fik et elelr andet at vide om fejl.
Jeg har siden hentet igen. Og nu har jeg den så atter liggende, den jeg viser i linket.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 21:16 #29
Har jeg downloadet noget, aner jeg ikke hvortil. Det har jeg ikke fået noget at vide om. Og kan som sagt ikke finde noget.

Virkelig åndssvag måde det er lavet på.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 21:18 #30
Er det windows 7 eller XP eller ????
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 21:22 #31
Windows 7.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 21:23 #32
Jeg går ud fra du har downloadet installationsfilen, og ikke forsøgt at køre den fra nettet?
Du skal gemme den på computeren, og så køre den derfra......
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 21:25 #33
Start -> Computer -> nu burde du kunne se mappen "Overførsler" i venstre side.

Eller højreklik på Start-knappen -> Åbn Windows stifinder
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 21:28 #34
Jeg får ingen som helst mulighhed for at vælge hvor jeg vil gemme!! Kommer ikke noget hvor jeg kan gøre det!

Mappen Overførsler er TOM.
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. oktober 2012 - 21:35 #35
Den seneste fil har navnet og fylder ca. 130mb

Apache_OpenOffice_incubating_3.4.1_Win_x86_install_en-US.exe

Prøv at søg efter den
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 21:37 #36
Det lyder vildt underligt????

Hvad kommer frem på skærmen, når du klikker på "Gratis Download" her: http://openoffice.ine-hn.org/?gclid=CJiFv6rtkrMCFUh2cAodowEAxQ
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 21:37 #37
jensenjs >> Den du linker til, findes ikke på dansk, mener jeg......
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 21:38 #38
Den findes ikke. Så så langt er jeg nok slet ikke i processen.

Vi stopper her. Gider ikke beskæftige mig med det længere. Skal det være så besværligt, kan de beholde deres møg. Jeg finder på noget andet.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 21:42 #39
Det er ikke det mindste besværligt. Det er en helt almindelig installations fil, du skal downloade. Og 3.4.0 versionen er på Dansk, det er altså ikke så svært.....
Avatar billede vejmand Juniormester
21. oktober 2012 - 21:46 #40
Hvis du sender mig en intern besked med din e-mail adresse, kan jeg sende installations-filen til dig.....
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 21:54 #41
Jeg når det ikke nu inden jeg skal afsted. Sidder ikke hjemme.
Er også træt af at bøvle med det.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2012 - 10:01 #42
#7 "Det passer ikke, at Openoffice ikke er kompatibelt med andre office-programmer."

Jeg skrev openoffice ikke er kompatibel med MS Word og det er jeg ikke den eneste der har fundet ud af. Det er ikke for ingenting at flere norske kommuner dropper openoffice

http://www.version2.dk/sog/openoffice%20norge

Men hvorfor bruge tid på Openoffice !! Libreoffice er bedre udviklet end Openoffice.

http://da.libreoffice.org/
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2012 - 10:05 #43
Avatar billede vejmand Juniormester
22. oktober 2012 - 10:21 #44
peterolsen123 >> Det er ikke så smart, at du bliver ved med at påstå Open Office ikke er kompatibel med MS Word. Det er ganske enkel ikke korrekt!

Jeg har installeret Open Office version 3 på flere maskiner, der har aldrig været problemer. Og det gælder for alle programmer i Open Office, at de er kompitabel med MS Office, både før og efter MS Office 2003.

Du kan i opsætningen vælge, at programmet som default gemmer som MS Office filtyper. Du vælger selv, om f.eks. et tekstdokument skal gemmes som .doc eller .docx
Avatar billede milter Ekspert
22. oktober 2012 - 11:20 #45
@ peterolsen123.

Jeg tilslutter mig vejmands kommentar #44.

Herhjemme har vi 4 maskiner, en med Office 2000 + Openoffice, en med 2007 + Openoffice, en med 2010 alene og en med Openoffice alene, og vi har aldrig haft problemer med kompatibilitet.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2012 - 16:48 #46
Har i nogle sinde prøvet at åbne et doc eller docx med tekst og billeder i openoffice. Kunne i ikke lige gøre det og så sende et billed ind på eksperten.dk

Nu kommer det vil også an på hvor kreativ man er i word.

Prøv lige at læse hvad It-chefen i Lyngby-Taarbæk skriver :

Problemerne viser sig i form at 'ødelagte' layouts af de dokumenter, eleverne flytter fra hjemme-pc'en med Microsoft Office til skolens pc med Openoffice
Avatar billede vejmand Juniormester
22. oktober 2012 - 16:58 #47
Lol, den artikel du henviser til, er fra 10. januar 2010

Det er ikke seriøs.......
Avatar billede vejmand Juniormester
22. oktober 2012 - 17:38 #48
Jeg er sikker på det ikke funker med hensyn til layout i alle tilfælde, men til det meste almindelige brug tror jeg det går.

Her er et hurtig eksempel:

http://gupl.dk/686248/
http://gupl.dk/686249/
Avatar billede vejmand Juniormester
22. oktober 2012 - 17:40 #49
Ups, glemte lige at formindske billederne.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2012 - 17:54 #50
Jeg er sikker på det ikke funker med hensyn til layout i alle tilfælde, men til det meste almindelige brug tror jeg det går.

Var der lidt af en indrømmelse.

Lol, den artikel du henviser til, er fra 10. januar 2010

Men den holder stadig.
Avatar billede milter Ekspert
22. oktober 2012 - 17:55 #51
peterolsen123.

Skal vi lige gå tilbage til udgangspunktet, nemlig caurios ønske om et gratis alternativ til Word? Ud fra hans beskrivelser af omstændighederne kan vi vist godt gå ud fra, at hans mor ikke har behov for et sofistikeret program, som både kan hoppe og synge "Der er et yndigt land" samtidig.

Alle former for tekstbehandlingsprogrammer kan have problemer indbyrdes mht. kompatibilitet, selv forskellige udgaver af Word kan have det. Mange skyldes forskellige former for formatering og tolkningen af dem. De artikler fra www.version2.dk , du omtaler, kunne jeg f.eks. ikke copy/paste ind i min Word 2000. Writer tog fint imod dem.

Og, for nu lige at gå lidt videre med de artikler fra  version2.dk, så undlader du i henvisningen til de norske erfaringer at gøre opmærksom på denne del af den:  "... var det primære argument, at der gik meget tid med at få tredjepartsprogrammerne til at virke med Openoffice".

I artiklen fra Lyngby-Taarbæk undlader du at gengive disse ord: "De har ret i, at konverteringen af dokumenter mellem kontorpakker kan give problemer. Men det kan også give problemer mellem de forskellige versioner af Microsoft Office".
Avatar billede milter Ekspert
22. oktober 2012 - 18:02 #52
@peterolsen123.

Og skal vi ikke også lige vende tilbage til dine ord i #5:

"Du skal være klar over at de gratis office pakker der findes, med skrive programmer ikke er kompatibel med words filer fra MS, doc, docx".

Det er direkte forkert og vildledende for mennesker, som måtte læse det.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. oktober 2012 - 18:08 #53
peterolsen123

Har i nogle sinde prøvet at åbne et doc eller docx med tekst og billeder i openoffice. Kunne i ikke lige gøre det og så sende et billed ind på eksperten.dk

Det er faktisk det jeg har gjort.....
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2012 - 11:19 #54
I må være meget lidt kreative. Jeg kan kun bekræfte mig selv, og hvis i ikke kan se forskel på MS Word, og det samme dokument åbnet i Writer i Openoffice !!!

Openoffice 3.3.0 Firmeskovturen
http://i.imgur.com/EyCbU.png

MS office 2007 Firmeskovturen
http://i.imgur.com/4e7ES.png

Open Office 3.3.0 Brædstrupkro
http://i.imgur.com/hs057.png

MS Office 2007 Brædstrupkro
http://i.imgur.com/KfA88.png
http://i.imgur.com/kdeet.png

MS office 2007 Legestuen
http://i.imgur.com/HgqaH.png

Openoffice 3.3.0 Legestuen
http://i.imgur.com/tnX5M.png
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2012 - 11:47 #55
Jeg kan egenlig ikke forstå at caurios leder efter et tekst behandlingsprogram, hvis der på hans mors computer er W7 installeret, der er en gratis udgave at Word installeret, dog med reklamer.

I Startmenuen i Tilbehør ligger Wordpad, som er et udmærket tekstprogram. man står dog med samme problem som med Openoffice, layout kan ikke gengives.

Men hvis man ikke har brug for at være kreativ kan det selvfølgelig også være ligemeget
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2012 - 12:16 #56
I Startmenuen > Alle programmer i Tilbehør ligger Wordpad
Avatar billede milter Ekspert
23. oktober 2012 - 16:27 #57
@peterolsen123.

De eksempler, du har uploaded, viser netop et af de problemer, jeg har omtalt. Hvis du kigger nærmere efter, vil du se, at fonten på Word-versionerne ikke er den samme som på Writer-versionerne, og det vil naturligvis give problemer.

Det problem har ikke noget med kompatibilitet at gøre, det drejer sig simpelthen om, hvilke fonte et bestemt program har adgang til. Hvis en tekst bliver skrevet med f.eks. Calibri, og den tekst bliver åbnet i et andet program eller på en anden maskine, som ikke har Calibri tilknyttet, så vil fonten blive erstattet med deraf følgende problemer.
Avatar billede milter Ekspert
23. oktober 2012 - 16:50 #58
Og her lidt ekstra for at gøre det endnu mere forvirrende:

http://www.fileinfo.com/help/fonts_mac_windows

Læs også dette:

"Any difference in font or printer driver from one machine to another has the potential to affect spacing, breaks, window & orphans, paragraphs, etc."

som er taget herfra:

http://answers.microsoft.com/en-us/mac/forum/macoffice2011-macword/windows-to-mac-compatibility/84d8ae72-5776-4e2b-8345-a3506889b3ca
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2012 - 22:52 #59
@milter

Jeg er sådan set enig/uenig i det du skriver. Selv om Openoffice har Calibri og word dokumentet er skrevet med med Calibri vil det se forskellig ud når man åbner det med openoffice.Det vil jeg ikke kalde at være kompatibel. I det hele taget har Openoffice det lidt svært med at finde de rigtige font.

MS office 2007
http://i.imgur.com/Rulvd.png

Openoffice 3.3.0
http://i.imgur.com/jMwCU.png
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2012 - 22:54 #60
I øvrigt følger layout ikke med, hvilke er ret tydeligt.
Avatar billede milter Ekspert
23. oktober 2012 - 23:32 #61
@peterolsen123.

Jeg kender ikke noget til, hvordan du arbejder med Word eller Writer, hvordan de to programmer er sat op på din computer eller hvordan du ellers er kommet til det resultat, dine billeder i linkene viser. Jeg kan bare se, at de eksempler, du linker til med billederne, ikke bruger samme fonte. Jeg har absolut ingen problemer med at få Calibri vist korrekt på mine versioner af Writer og Word, og det samme gælder for alle andre fonte, jeg arbejder med.

Dine øvrige indvendinger ang. layout osv. bliver forklaret i de links, jeg har lagt, og de andre forhold, jeg har beskrevet mht. kompatibilitet på tværs af diverse programmer og computere og har intet specifikt med Openoffice at gøre.

Når du skriver, som du gjorde i indlæg #5, så kan det kun forstås på den måde, caurio skriver i #6:

"Vil det sige at hvis man modtager en Wordfil, så kan man ikke læse den?"

Eksperten.dk læses af mange mennesker med computerproblemer, og hvis dine ord i #5 får lov til at stå uimodsagte, kan det give anledning til en masse forvirring.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2012 - 00:03 #62
Selvfølgelig kan man læse et word dokument i Openoffice !

Når du skriver, som du gjorde i indlæg #5, så kan det kun forstås på den måde, caurio skriver i #6:

Det er en overfortolkning af caurio, som jeg ikke er herre over.
Avatar billede lodahk Nybegynder
13. november 2012 - 09:41 #63
Hej,
Det ligner en uofficiel kopi af Open Office. Du har installeret et installationsprogram og du skal passe på - måske er det svindel.
Avatar billede lodahk Nybegynder
13. november 2012 - 09:49 #64
LibreOffice vs. Open Office
Open Office kan læse og gemme filer fra MS Office 2003 og tidligere. 2007-formaterne (dem med X) kan Open Office kun læse.
LibreOffice kan læse og skrive både .doc og .docx.

Komplet interoperabilitet eksisterer ikke, men LibreOffice er generelt det bedste program til at læse og skrive "fremmede" formater.

http://da.libreoffice.org
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2013 - 19:12 #65
Vil gerne lukke dette. Men har svært ved at overskue hvem jeg skal give pointene.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2013 - 19:12 #66
?
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2013 - 19:15 #67
Jeg endte med ikke at hente oget tekstbehandlingsprogram. Baggrunden var at Word der var på computeren ikke ville åbne. Men det begyndte at fungere igen.

Vil alligevel gerne dele nogle af pointene ud. Må være vejmand og peterolesen ...
Avatar billede vejmand Juniormester
08. februar 2013 - 08:40 #68
Oki, godt du fik det til at funke igen.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2013 - 09:38 #69
Svar