Avatar billede cosmo21 Novice
21. oktober 2012 - 12:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Virus kommer igen efter grundig formatering

Hej kan i hjælpe mig ..

Jeg har netop reinstalleret min computer med Windows XP pro SP3
Jeg tog det der hedder grundig formatering (ikke quick formation)

Grunden til reinstallion var at jeg blev angrebet af en virus der gik direkte ned og ødelagde EXE. filerne..

Nu har windows XP kørt som ny i 2 timer og igen oplever jeg den finder virus i helt ny installerede ting såsom lydprogrammet SOundmax som er installeret fra CD og winzip simple programmer..

1. Hvad er gået galt og skal jeg formaterer på en anden måde ?
2. Kan en harddisk der har haft virus godt tage skade med tiden
  så den skal skiftes til en helt ny harddisk i kabinettet. ?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 12:50 #1
Formatering sletter ikke data. Fuld formatering undersøger bare om harddisken er i orden. Det er nødvendigt, at overskrive data med et specielt program, hvor man booter op på programmet -DVD eller USB, og overskriver derfra, så data ikke mere kan læses og repareres. http://www.hiren.info/pages/bootcd
Avatar billede 72eren Nybegynder
21. oktober 2012 - 12:50 #2
Har du slettet partitionerne? Hvis det er en bootsector virus, kan den relativt nemt gemme sig og tilsyneladende vende tilbage når du har geninstalleret. Slet alle partitioner, og vil du være 100% sikker, så opret 2 nye hvis du tidligere havde en, og 1 hvis du tidligere havde 2. Når de er lavet, slet dem igen, og lav det som du er vant til. Det skulle gerne tage det hele, medmindre du har et rootkit.
Avatar billede lclemens Nybegynder
21. oktober 2012 - 13:10 #3
Hvis du ikke har opdateret Windows samt dine andre programmer, så kan et besøg på én hjemmeside være nok til at du får virus igen.
Avatar billede lclemens Nybegynder
21. oktober 2012 - 13:12 #4
Og jeg behøver vel ikke nævne, at nogle af de ting, man downloader fra internettet, indeholder virus? :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 13:46 #5
En formartering sletter alt på din computer. At du igen har fået virus kan skyldes at du igen har installeret et program på din computer som er inficeret.

Har du ikke et sikkerhedsprogram installeret.

Prøv og slå systemgendannelse fra, boot op i fejlesikker tilstand og scan med et sikkerhedsprogram for eksempel Malwarebytes free
http://www.filehippo.com/download_malwarebytes_anti_malware/
Og/eller Eset online scanner
http://www.eset.com/us/online-scanner/help/
Husk at deaktivere dit antivirus program, hvis du scanner med Eset online scanner, så du ikke har to antivirus programmer kørende samtidlig.
http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic114351.html
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 14:27 #6
#5 "En formartering sletter alt på din computer" det er forkert, hvilket fremgår af, at recovery programmer ofte kan gendanne data fra formaterede HDD. Her er noget fra:
EaseUS® Data Recovery Wizard
File recovery after accidental format, even Windows reinstallation.
Disk recovery after a hard disk crash.
Get back files after a partitioning error.
Get data back from RAW hard drives.
Derfor kan en virus programmeres til at rekontruere sig selv efter format.
Den eneste mulighed med format er, at hvis man f.eks. har NTFS at formatere med fat32 eller Apples HFS og så til bage til til NTFS.
Men det eneste sikre er. at overskrive data.
Avatar billede lclemens Nybegynder
21. oktober 2012 - 14:41 #7
Medmindre virussen er gemt i en bootsektor (og denne ikke overskrives i forbindelse med geninstallation) eller i bios/anden firmware (næppe sandsynligt), så kan den ikke aktivere sig selv efter formatering.

Virussen skal være hægtet på et sted, hvor den bliver afviklet ved opstart. Den kan ikke på magisk vis genopstå af sig selv.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 14:56 #8
Med alt respekt, er det ikke lidt af en trossag, at virus ikke bliver slettet ved en formatering.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 14:58 #9
#7 enig.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 15:00 #10
#6 jeg er enig i, at ikke alt bliver slettet, det jeg mente var virus ikke kan genopstå efter en formatering.
Avatar billede cosmo21 Novice
21. oktober 2012 - 23:52 #11
Jeg giver jer ret og tager samtidig den viden til mig at virussen kan genopstå ved en nye XP installtion.. tror rent faktisk jeg fik rodet bod på virussen nu og fasndt ud af hvilken virus det var..

http://virus.wikia.com/wiki/Tanatos
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2012 - 09:11 #12
Der må være et elller andet omkring din mail elller netværk der ikke har nok sikkerhed.
Avatar billede cosmo21 Novice
07. november 2012 - 15:24 #13
Smid i bare point , alt er ok nu ..
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2012 - 12:25 #14
svar