Avatar billede peju Nybegynder
18. oktober 2012 - 11:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ægte raid og hastighed???

Hej.

Laver videoredigering på en intern medieharddisk seagate baracuda 2tb/7200rpm/64mb og har styresystemet på en anden harddisk.

Jeg kører almindelig windows 7 back up af færdige indslag til en ekstern usb disk.

Vil gerne have hurtigere dataoverførsel til redigering og kigger derfor på forskellige raid 0 løsninger.

Ved I om jeg overhovedet får hurtigere overførsel med eksempelvis denne raid (ved ikke om det er en ægte hardware eller software raid):

http://www.hardware-store.dk/raid-kabinet/prod_3004.html

og med to af den her slags disk:

http://www.hardware-store.dk/harddisk/1-5tb-harddisk/prod_3094.html

Vil kører den via esata, da jeg ikke har USB3. vil det være en fordel at skaffe usb3?

Vh.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2012 - 12:42 #1
her er en anden mulighed

http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd-solid-state-disk-220-gb-id-4888097.aspx

Intern datahastighed

730 MBps

Harddisktype

Intern harddisk

Grænsefladetype

PCI Express x4

Internal Data Rate (Skriv)

690 MBps

Grænseflade

PCI Express x4

der sidder sådan et kort i min pc

m.v.h
Avatar billede peju Nybegynder
18. oktober 2012 - 12:48 #2
Problemet er, at jeg ikke har flere pci-e pladser til rådighed. Så skal jeg til at udskifte bundkort, kabinet og OEM-windows ryger ud til højre...

Men tror du, at raiden vil give en hastighedsforøgelse, eller vil det nærmest være ligemeget?

Vh.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2012 - 14:27 #3
det ved jeg faktisk ikke
men raid o som jeg tidligere brugte på mit forrige bundkort var meget hurtigere

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

+

http://www.thegeekstuff.com/2010/08/raid-levels-tutorial/

+

http://www.youtube.com/watch?v=RYBtmVMtH1g

m.v.h
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2012 - 17:16 #4
RAID 0 vil forbedre IO ganske betydeligt hvis der laeses/skrives store filer.

Uanset om det er en separat RAID controller, bundkortets RAID controller eller ren software.

Der er andre forskelle paa dem.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. oktober 2012 - 17:23 #5
hvor stor er filen, der skal redigeres?
mit bundkort kom med program til at oprette/styre en ram-disk, og da jeg har rigelig ram, så bruger jeg 4gb til windows temp filer og swap. Men den kan lige så godt bruge til redigeringsplads.
Hastigheden er ca 42gbit/sek
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2012 - 18:52 #6
swappe til en RAM disk??
Avatar billede claes57 Ekspert
18. oktober 2012 - 20:00 #7
det kan min asus-driver styre.
http://dl.dropbox.com/u/46453825/ramdisk.png
er opsætningen - genialt - jeg havde ikke selv selv memory-pagefile på ramdisk før - men her går den lige igennem.
Avatar billede peju Nybegynder
19. oktober 2012 - 09:08 #8
Jeg redigerer HD filer (AVCHD intra) via Edius redigeringsprogram, og det fungerer fint, så længe jeg nøjes med et enkelt eller to videospor. Men kører jeg flere spor, så begynder det at halte. Forståeligt nok, men jeg vil gerne kunne afvikle flere spor uden problemer.

Har et fujitsu d2912 bundkort, og kan ikke accesse raid control via ctrl i.

Ved I hvordan jeg kommer ind til det? Og kan det lade sig gøre? Så vidt jeg kan se, er der indbygget raidcontroller:

http://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp/Publications/public/ds-CELSIUS-W280-Red-hat.pdf

Og kan det lade sig gøre, at få windows til automatisk at lave to  backups på to forskellige harddiske?

Vh.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. oktober 2012 - 09:46 #9
du skal se på medfølgende cd efter raid-driver / styringsprogram - det er ikke sikkert, at det er indlæst.
Avatar billede peju Nybegynder
19. oktober 2012 - 11:52 #10
Ok. Har fundet raid control under sata mode selection. Springer ud i det med to ens diske. Tak for de gode råd fra alle. Hvordan giver man point?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. oktober 2012 - 14:16 #11
nogen skal give et svar - og jeg klarer mig fint uden point.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2012 - 14:18 #12
peju
brug kommentar også til oprettelse af spørgsmål
svar  er KUN til lukning af samme

det gør du ved at bede den/dem du vil give point besked om at lægge et svar

det eller flere markerer du så er det lukket

eventuelt hvis du selv lukkede det uden at opnåp noget med en lille besked

jeg laver mit som et svar men hvis jeg ikke er omfattet af det så udelader du bare mig

m.v.h
Avatar billede lclemens Nybegynder
19. oktober 2012 - 14:27 #13
#7

Kører du kun med "sidefil" på en ramdisk?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2012 - 14:26 #14
pagefil paa RAM virker helt formaalsloest