Avatar billede JulieMichelle Nybegynder
11. oktober 2012 - 09:52 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

MacBook Air vs MacBook Pro

Halløj :-)

Jeg skriver fordi jeg skal have en ny computer. Har haft en hvis MacBook i 3 år, som jeg har været meget glad for. Jeg står nu mellem at købe en Air eller en Pro (den skal være 13'). Men synes jeg bliver mere og mere forvirret for hver gang jeg snakker med nogle, som anbefaler den ene frem for den anden.

Mit behov er;
- Jeg er studerende på HHX 3. år og skal studere videre på CBS.
- Jeg hører ofte musik både på Spotify og i iTunes.
- Jeg bruger plads til diverse noter og afleveringer.
- Jeg er ofte på nettet.
- Jeg har ofte flere programmer åbne samtidig - dokumenter, internet og musik.

Jeg håber meget, at der er nogle der kan hjælpe med, hvad der vil være bedst for mig.
Jeg synes det er utrolig svært at finde rundt i, hvad jeg lige præcis skal vælge og hvad der er bedst for mig.

Julie
Avatar billede DiscSunshine Nybegynder
11. oktober 2012 - 10:21 #1
Jeg ved det ikke men lytter lige med
Avatar billede KHHP Juniormester
11. oktober 2012 - 11:59 #2
Lad os gennemgå dine krav sammenlignet med hvilken du skal vælge.
Du siger at du er studerende og at du ofte har mange programmer kørende samtidig og du bruger meget plads på harddisken. Alene der kan vil en Air være et godt valg, mend undtagelse af at du skal bruge en del plads, fordi en Air kører med SSD og her får man ikke så meget plads som hvis man køber en Pro med en HDD. Dertil er en Pro bedre til Multitasking(flere programmer på en gang). Som studerende er det også vigtigt med en forholdsvis hurtigt computer, og her har en Air en stor fordel, da den har en SSD og derfor har den en høj hastighed. Så valget kommer an på hvor meget plads du har brug for.
Jeg har selv en bærbar med en 256GB SSD og går Datatekniker uddannelsen. Her er en SSD alene ikke nok, da jeg skal have mere end et styresystem/operativsystem kørende på en gang og ofte bruger jeg rigtig meget plads på drevet til diverse ting, så her ville jeg vælge en Pro, da den leverer den plads jeg skal bruge, plus at jeg skal bruge rigtigt meget CPU-kraft for at kører flere operativsystemer samtidig.
Ser vi på din uddannelse, så skal du stadig multitaske, men pg.a at en Air har en dual-core Core i5 CPU, så har du rigeligt med CPU-kraft til de ting du skal bruge den til. Så hvis du skal bruge mere en de 128GB du får på en Air 13.3", som koster det samme som en Pro 13.3" med 500GB HDD, så skal du vælge en Pro. Hvis du vil betale lidt mere for en Air og have 256GB plads, så skal du blot gøre det. Ellers så vælg en Air med Core i5 og så må du nøjes med 128GB SSD/Flash Storage.
Efter min mening er 128GB for lidt til en moderne PC, men mener du at kunne klare det med 128GB, så er det det det du gør.
Avatar billede JulieMichelle Nybegynder
12. november 2012 - 09:51 #3
Tusind tak for hjælpen!