Avatar billede bufli Mester
10. oktober 2012 - 08:54 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Backup af filer på NAS drev til ekstern harddisk

Hej

Jeg har for nogle år siden købt 2 ens eksterne USB harddiske. En til mig og min familie, og en til min svigerforældre. Vi vil så tage backup af vores data, bytte harddisk og tage den samme backup igen. Således ligger der en backup i huset, og en uden for huset.

Imidlertid er det aldrig blevet rigtigt godt. Jeg har aldrig fundet den rigtige metode til at køre backuppen uden for meget besvær.

Jeg har så tænkt i, at Windows 7 har jo et backup program indbygget, og da jeg så ville sætte det op, faldt jeg over nogle uhensigtsmæssigheder:

1:
Der kan ikke vælges andet end drev. Ingen undermapper. Når 2 familiers backup skal lægges på samme harddisk, bliver data så rodet sammen? Man kunne partitionere USB harddisken, men her tænker jeg så, at man så skal dedikere x GB til hver familie, hvor den ene familie kunne have større pladsbehov en den anden. Smartest var jo blot en mappe til hver

2:
Jeg kan med Windows 7 backup programmet ikke udpege mit NAS drev. Det skal være et lokalt drev - eller? (Fint nok at køre med et NAS drev med raid osv. Det er jo god sikkerhed, så længe ingen stjæler drevet, lynet slår ned og smadrer drevet, eller huset brænder - så der er jo stadig et backup behov)

3:
Lidt mere "nice to have" end "need to have", men mine data behøver jo ikke at ligge så mine svigerforældre frit kan kigge i dem og vice versa. Kan man passwordbeskytte backuppen?

Er der nogen der kan hjælpe mig med ovenstående - måske skal jeg bruge noget helt andet software. Gerne billigt eller gratis :-)

M.v.h.
Kenneth
Avatar billede bufli Mester
13. oktober 2012 - 08:58 #1
Skal vist lige teste denne:
http://www.eksperten.dk/spm/804724
Avatar billede bufli Mester
15. oktober 2012 - 20:56 #2
Det var vist bare programmet SyncBack (se link ovenfor) der løste opgaven. Gratis og enkelt. Ingen password beskyttelse, men som nævnt var det mere "nice to have".