Avatar billede qtronix1 Nybegynder
01. oktober 2012 - 10:24 Der er 5 kommentarer

Netværkstjek - programmer osv.

Hej.

Jeg skal lave et netværkstjek, hvor jeg skal kontrollere sikkerheden osv.

Nogle der kender nogle gode programmer til dette.

Hvad burde jeg scanner efter?
Portscan?
outdated software?
Wifi ?

Andre bud ?
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2012 - 10:51 #1
Avatar billede chalde Seniormester
01. oktober 2012 - 13:26 #2
#1 Ehm? "LAN Speed Test (Lite) measures local area network transfer speeds...."

#0 Det kommer an på hvordan dit netværk af sat op.
Hvad består dit netværk af?
Har du et netværksdiagram?
Er det kun enhederne der styrer dit netværk (switche, routere, firewalls) eller er det også klienter (i så fald hvilke)?
Avatar billede qtronix1 Nybegynder
01. oktober 2012 - 13:49 #3
Hej Chalde!

Det skal kunne virke på flere forskellige netværk.

Det skal gerne kunne ende op med, at jeg kan installere en pc op, med de programmer, og så tilslutte den til et ramdom netværk, og så teste om deres netværk fungere og er sikkert.
Avatar billede chalde Seniormester
01. oktober 2012 - 14:06 #4
#3 Min umiddelbare løsning ville være Backtrack: http://www.backtrack-linux.org/ Det indeholder en lang række værktøjer til bla. penetrationstest af netværk.

Alternative standalones:
Nmap: http://nmap.org/
Nessus: http://www.tenable.com/products/nessus
Kismet (wireless): http://www.kismetwireless.net/

Men lige meget hvad, så er det ikke noget man bare gør uden grundigt kendskab til netværk (især ikke når der er tale om forskellige netværk du ikke nødvendigvis kender).
Du kan lave ualmindeligt meget rav i den hvis du ikke ved hvad du gør, og samtidig gøre folk sure på politianmeldelsesniveau. Så brug det kun hvis du ved hvad du laver, og kun på netværk du har fået lov til at rode på.

Dertil vil det give en falsk form for tryghed hvis du kommer med forkerte konklusioner (som ligeledes kan give økonomisk bagslag hvis du håndterer det for en kunde).

Ovenstående er primært møntet netværksenheder og opsætning alene. Klienter på netværket er der ikke taget forbehold for.
Avatar billede chalde Seniormester
01. oktober 2012 - 14:09 #5
Og lige en obligatorisk tilføjelse:
Ovenstående er på eget ansvar.