Avatar billede MartinBT Nybegynder
29. september 2012 - 11:52 Der er 4 kommentarer

Altnernativ måde til backup af musik?

Hej!

Jeg har for nyligt taget backup af begge mine harddiske, så langt så godt! :)

Jeg er dog temmelig nervøs for mit musikbibliotek, så jeg kunne godt tænke mig at få taget endnu en smart backup.
Sandsynligheden er lille, men man kan sku aldrig vide om computeren pludselig går i stykker og at harddisken pludselig ikke virker. Det kan lyde overdrevet, men at miste al musikken er det sidste der må ske! :)

Det er faktisk primært alle mine spillelister, som indeholder en masse minder, jeg gerne vil sikre mig aldrig forsvinder.
Og så selvfølgelig hele mit musikbibliotek, gerne med antal afspilninger, sidst afspillet, dato af tilføjelse, osv!

Har I nogle gode forslag til, hvordan jeg på den bedste og sikreste måde får taget backup af musikken.

Økonomi betyder ikke det store hvis det skulle få en indflydelse, vil bare ikke betale et månedligt beløb.

Håber at høre fra jer.

- Maritn
Avatar billede janus_007 Nybegynder
29. september 2012 - 13:47 #1
Du kan jo prøve : http://www.crashplan.com/
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. september 2012 - 16:45 #2
Jeg har al(næsten, der kommer mere) multimedie på en stationær med 5 HDD hvoraf 6TB er mine multimedie filer. skal udvides til 12-16TB

For øjeblikket venter jeg på en større NAS/Multimedie server da min gamle Thecus N2100 ikke har kapacitet nok.

Og så har jeg et mindre kabinet hvor der skal være 8-10 TB plads.
Dette er til backup af multimedie data i pakket format, med mulighed for at trække enkelte filer ud hvis det skulle blive nødvendigt.

Endnu ved jeg ikke hvilket format backuppen skal have, men sikkert zip, da zip formatet et tilgængeligt i både købe og fri udgave, og har en god file repair funktion.

Jeg har fra starten katalogiseret mine data i mapper og under mapper.
Private data Video og Foto er også lagt i Dato og titel mapper
Disse mapper bliver så pakket som backup enten enkeltvis eller i grupper.
Foto bliver 1 gruppe indeholdende alle undermapper
Filmene som er en mappe med filmene i undermapper efter titel, bliver lavet som en backup med en zip fil der er lavet i flere mindre stykker, da det er muligt at tilføje og fjerne data betydeligt hurtigere end en kæmpe stor fil.
Musik lige som Film.
Avatar billede MartinBT Nybegynder
30. september 2012 - 15:13 #3
Tak for det lange svar :-O

Umiddelbart synes jeg ikke helt der er en sammenhæng i forhold til mit spørgsmål. Mit spørgsmål lød mere på, hvilken måde jeg skulle tage backup af mine musikfiler, spillelister. :)

Jeg vil lige kigge lidt på Crashplan, men er åben for andre muligheder.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. september 2012 - 20:32 #4
Ja mit svar var ret langt, og måske også lidt forvirrende :)
Men det jeg kan læse af dit spørgsmål er identisk med mine egne tanker for nogle år siden, så derfor den ret lange forklaring.

Jeg kan godt se at crashplan ligner noget du måske kan bruge, men der vil nok altid være er beløb der jævnligt skal betales.

Selv lægger jeg ikke købt multimedia på nettet, da jeg ikke orker at gennemgå de mange betingelser og legal advices der følger med, fordi de forskellige lande har deres egne love omkring rettigheder.
Så jeg holder al mit materiale lokalt selv om det er helt legalt.

Men slutresultatet er.

Originale data på NAS/multimedie server
Backup af NAS/multimede server til HDD boks/tårn
Backup af HDD boks/tårn til PC med zip delt op som beskrevet

Du kunne måske i stedet vælge Programmer som
FreeFile Sync
http://sourceforge.net/projects/freefilesync/
eller
Allways sync
http://allwaysync.com/

Jeg håber det var lidt bedre :)