Avatar billede xenoxsis Nybegynder
28. september 2012 - 10:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Reducering af matematisk udtryk

Er der en der kan hjælpe mig med at reducere/gange ud i denne formel så den bliver i sin simpleste form. Kan den overhovedet gøres mere simpel? Jeg tror det, men kan ikke selv få det til at passe.

http://mathbin.net/108641
Avatar billede tsmy2k Nybegynder
28. september 2012 - 10:22 #1
OA +h*pi
Avatar billede tsmy2k Nybegynder
28. september 2012 - 10:26 #2
du gør det ved først at gange 2 ind så det står i tælleren af begge brøker, deraff virker det indlysende at fjerne alle 2-taller fra brøkerne da de går ud med hinanden.

dernæst ganger du Pi ind på brøkerne og det går så ud i brøk nr. 1, men forbliver i tælleren i nummer 2
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
28. september 2012 - 10:49 #3
Ja selvfølgelig! Hvor er det dumt. Lavede en åndsvag fejl da jeg forsøgte at gøre det samme. Synes nok at jeg fik gjort det sværere end jeg burde :-) Tak.