Avatar billede plippert Nybegynder
27. september 2012 - 11:52 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tilføje website til listen over sikre websteder

Er det muligt at lave et script der
1. Tjekker om javascript er aktiveret på brugerens maskine
2. hvis ikke, tilbyde brugeren at tilføje webstedet til listen over sikre websteder?

Problem: vitale elementer på mit site er JS, og det bliver ikke sådan lige lavet om. Kunder dropper siden fordi det hele ikke giver mening uden JS.

Jeg mener jeg kan huske, at jeg engang er blevet spurgt i browseren om jeg ville tilføje et givent websted til listen over sikre steder og det mener jeg umiddelbart også løser mine problemer, da js ser ud til at blive afviklet, når websted er på denne liste i browseren.
Avatar billede magic-mouse Novice
27. september 2012 - 12:11 #1
Om javascript bliver afviklet på sikre sider er op til browserens opsætning.

Du kan jo vise en side med instruktioner, hvor du redirecter med javascript til din hoved side.

Hvis du har javascript aktiveret, så bliver du henvist og du kommer aldrig til at se "instruktions siden" hvis javascript ikke er aktiveret bliver du ikke henvist og ser siden.

Der kan findes bedre måder at gøre det på men her har du en ide til en løsning.
Avatar billede plippert Nybegynder
27. september 2012 - 12:26 #2
yes, den er jeg med på, men vil gern hjælpe mine brugere så godt som muligt ved at give dem en Ok-knap og så virker det. Det kan enten være ved at aktivere js, eller ved at tilføje websted til listen over sikre websteder. Det er i al fald de to muligheder jeg er kommet frem til.

Siden med vejledning er absolut sidste udvej...
Avatar billede moddi100 Seniormester
27. september 2012 - 13:43 #3
Sikre websteder er udelukkende en Internet Explorer funktion som jeg tvivler på du på nogen måde kan få lov til selv at ændre i koden (ikke undersøgt). Hvis websider selv kunne gøre dette, ville hele princippet bag zone-opdeling jo ikke give mening.

Nu om dage er min vurdering at hvis man ikke har slået javascript til, ja så befinder man sig på en smartphone/tablet eller også er det et bevist valg. En instruktionside ville i den sammenhæng give god mening.
Avatar billede plippert Nybegynder
27. september 2012 - 14:05 #4
tak, men det er desværre ikke helt rigtigt. Det er ikke et bevidst valg brugerne af sitet har taget. Og en tilføjelse, skal selvføgelig godkendes af brugeren!

'For at benytte alle funktioner på sitet, skal du tilføje denne adresse http://www.minhjemmeside.dk til listen over sikre websteder.
Ønsker du dette, klik Ok
[OK]  [Senere]'

Jeg er ikke ude på at snige noget ind, som kan skade, men hjælpe en stribe brugere, som ikke ved en dyt om hvad det er de skal. Får de en vejledning på skærmen, vil de, hvis de er motiverede og vil betale ham - kontakte deres edb-mand (ja, sådan en har de) og bede ham om at komme og gøre det :(
Avatar billede olebole Juniormester
27. september 2012 - 15:48 #5
<ole>

"tak, men det er desværre ikke helt rigtigt. Det er ikke et bevidst valg brugerne af sitet har taget. Og en tilføjelse, skal selvføgelig godkendes af brugeren!" >> Det er muligt, men så opfører dine brugere sig yderst aparte - og meget anderledes end resten af WWW's brugere. Hvor har du den oplysning fra?

Under alle omstændigheder er det ikke muligt at sætte den slags indstillinger fra serverens domæne - og det skal vi alle være lykkelige for. På den anden side lyder det nu meget fornuftigt at tilkalde en 'edb-mand', hvis man ønsker at bruge en PC, men ikke ønsker at bruge tid på at lære det  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede plippert Nybegynder
28. september 2012 - 08:15 #6
nå ja. det skriver jeg bare til dem. God idé.
Kom med et svar så lukker jeg den.
Avatar billede olebole Juniormester
28. september 2012 - 14:07 #7
Nu tvivler jeg i første omgang på, det overhovedet er et problem, da kun ekstremt få disabler JavaScript - selv under/efter uvidende mediers nylige forsøg på at oppiske et folkehysteri omkring et (nu lukket) sikkerhedshul i Explorer.

Hvis endelig det skulle være tilfældet, at dine brugere kun bruger dit site og derfor ikke tæller med i andre statistikker - eller at de slår JS til igen efter at have besøgt dit site - så er de næppe for dumme til at kunne slå JavaScript til.

Det forekommer mig en sær nedvurdering af dine brugere, når du antyder, at de skulle være for dumme til at slå JS til eller at sætte et site som 'trusted'. Da de jo åbenbart har fundet ud af at slå det fra, tyder dine holdninger mere på en skidt attitude overfor dine brugere. Jeg er ikke sikker på, det er dine brugere, som ikke forstår en dyt  *o)

Ellers tak, jeg samler ikke point - men måske nogle af de andre i tråden gør  =)
Avatar billede plippert Nybegynder
28. september 2012 - 21:00 #8
Det er fint, at du er i tvivl om det overhovedet er et problem. Hvis ikke det var et problem, ville jeg ikke bruge tid på det, men det kan du selvfølgelig ikke vide. Det ER et problem. Og det er ikke et spørgsmål om, at brugerne disabler scripting. Ikke bevidst, that is. Det er bare, af den ene eller den anden årsag - slået fra. Og lige som de fleste andre danskere, der ikke på en eller anden måde beskæftiger sig med internet på højere niveau end en googlesøgning og opdatering på facebook, er mine brugere ligeglade med hvad scripting er, ligesom de ikke ved hvordan man slår til eller fra.
Det har intet at gøre med at være nedladende - jeg har bare gjort mig den ulejlighed at undersøge hvilke problemer og udfordringer der er for de brugere der gerne vil bruge sitet.

Men hold du bare igen med flere gode råd. Jeg har fået hvad jeg skulle bruge.

@moddi100; hvis du vil have point så send et svar, ellers lukker jeg den selv. Du har givet et svar jeg kunne bruge til noget i stedet for... det andet.
Avatar billede olebole Juniormester
28. september 2012 - 21:48 #9
Det kunne i så fald være interessant at finde ud af, hvorfor du har problemet - og hvorfor dine brugere ikke skaber tilsvarende problemer på andre sites.

Der bliver dagligt lavet bunker af brugerundersøgelser overalt i branchen, og resultater bliver flittigt udvekslet. Hvis fraslået JS var et problem, ville det i høj grad være noget, man talte om. Ikke mindst, da så mange sider nu om stunder er umulige at bruge uden
Avatar billede moddi100 Seniormester
29. september 2012 - 00:19 #10
Glad for at du kunne bruge det til noget, men tænk over hvad olebole siger, dit publikum er sandsynligvis ikke ret meget anderledes end gennemsnittet, medmindre du selvfølgelig ved helt præcist hvem de er .
Avatar billede plippert Nybegynder
12. oktober 2012 - 10:30 #11
Point er dine.

Jeg ved helt præcis hvem mit publikum er. Og jeg vil vove at påstå, at I er lidt skæve i opfattelsen af en gennemsnitsdanskers kunnen i internetbrug, men

god weekend,
Avatar billede olebole Juniormester
12. oktober 2012 - 15:37 #12
Jamen, det kan være, det er der, vi adskiller os. Har man været involveret i offentlige sites, udgør 'gennemsnitsdanskeren' en alt for begrænset brugergruppe at sigte efter.

Laver man et commerce-site, som indehaveren forventes at kunne leve af, er der heller ikke råd til at overse det enorme segment, som ikke udgøres af 'gennemsnitsdanskere'.

Hvis endelig vi skal tale om 'gennemsnitsdanskeren', hvorfra har du så, at 'gennemsnitsdanskeren' slår JS fra? Hvordan bedømmer du, hvormange af dine brugere, som har slået JS fra? Og hvis du faktisk undersøger det, hvorfra ved du så, at de besøgende, du undersøger, overhovedet er brugere?